Formule 1

Formule 1: Verstappen wint Grand Prix van België door buitenaards goede inhaalrace

SI202208280749 hires jpeg 24bit rgb

Niets of niemand leek Max Verstappen te kunnen stoppen tijdens de Grand Prix op het circuit van Spa-Francorchamps. De huidig wereldkampioen startte op de veertiende plaats vanwege verwisselingen van motorcomponenten, maar wist zich vrijwel meteen van de rest te onderscheiden door middel van zijn briljante racepace en reed naar de zege. Teamgenoot Sergio Pérez begon én eindigde op de tweede plaats, Ferrari-coureur Carlos Sainz maakte het podium compleet. Ook de Alpines waren goed op dreef op de zondag. Zowel Fernando Alonso als Esteban Ocon wisten goede punten te scoren. Met maar liefst twee dubbele inhaalmanoeuvres voor Ocon en een 'gratis' positie voor Alonso na de race vanwege een penalty voor Leclerc voor het te snel rijden in de pitstraat, viel er genoeg te vieren voor het Franse team en haar rijders. Williams-rijder Alexander Albon wist zichzelf knap voor een groot deel van de race in de punten te behouden en eindigde op de tiende plaats.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Ferrari

De flinke lijst aan coureurs die gridstraffen hadden betekende een mooie kans voor anderen om te kunnen profiteren van de situatie. Ook regerend wereldkampioen Verstappen net als concurrent in het rijderskampioenschap Charles Leclerc moesten flink achterin het veld starten. Teamgenoten van de twee bovengenoemde coureurs Sergio Pérez en Carlos Sainz hadden de eerste startrij bezet. Sainz wist goed weg te komen, maar Pérez had (niet voor het eerst) een nogal slechte start; de coureur werd vrijwel meteen nadat de lampen uitgingen ingehaald door Fernando Alonso en de beide Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell. Gelukkig voor Pérez kon hij in bocht vijf weer zijn eerder verloren plekken terugpakken; terwijl Pérez Russell weer terugpakte aan de buitenkant, kneep Hamilton Alonso aan de buitenkant teveel af, en was met zijn W13-bolide voor korte tijd flink airborne. Vooralsnog leek het alsof beide coureurs de touché overleefden, maar even later moest Hamilton geforceerd zijn auto stilzetten, wat betekende dat de zevenvoudig wereldkampioen een DNF achter zijn naam moest bijschrijven. Ondertussen kon Sainz mooi profiteren van de chaos en wist meteen meer dan een seconde los te komen van de rest.

220043-scuderia-ferrari-belgian-gp-2022-saturday

De toeschouwers hadden niet alleen de ogen gericht op de duels aan de kop van de race, maar ook in het middenveld. Met een startplaatsen van P14 en P15 zou het een flinke klus voor Verstappen en Leclerc worden om door het middenveld te snijden richting de top. De grote verschillen in racepace van de twee coureurs en degenen rondom hen in het middenveld was echter goed te zien; beide coureurs kwamen door het veld naar voren als een warm mes in een pakje boter. Terwijl de race na de chaos in ronde één leek te kalmeren, was er in hetzelfde deel van het circuit een ronde later wéér chaos. Nicholas Latifi kwam met zijn wielen tijdens een gevecht met de naar voren stormende Esteban Ocon in de gravel en spinde dwars over het circuit. De jarige Valtteri Bottas kon het obstakel niet vermijden en was uiteindelijk de dupe: de Fin kwam vast te zitten in de gravelbak en moest uit zijn auto stappen.

Helaas voor Leclerc moest hij geforceerd in ronde vier naar binnen, omdat er een tear-off van één van de helmen van de rijders in zijn remkoeling was gekomen. Dit betekende dat de Monegask zich opnieuw moest klaarmaken voor een inhaalrace. Al snel was het duidelijk dat alle teams meer last van bandendegradatie hadden als voorheen gedacht; een één á twee-stopper werd voor een aantal een twee á drie-stopper. Op het gebied van strategie had het team van Red Bull weer een flinke voorsprong op haar concurrenten bij Ferrari. Red Bull kon met Pérez snel reageren op de bandenwisseling van Sainz en kwam vlak voor Leclerc met mediums weer op de baan terecht. De pitstop van Pérez en Sainz betekende dat Verstappen de leiding overnam. Aan de leiding kon Verstappen op zijn zachte banden verreweg de snelste rondetijden neerzetten en gebruik maken van de vrije lucht. Ook in het middenveld was er genoeg te zien: Albon zag zichzelf in een driezijdig gevecht terecht komen met Ricciardo en een hele slimme Ocon, die met zijn Alpine-bolide mooi kon profiteren van de situatie en hiermee twee vogels (coureurs) in één klap raakte. (inhaalde)

Gedurende de helft van de race leken posities wat te settelen. Vantevoren werd er gesproken van een succes wanneer de Nederlander op het podium zou kunnen geraken, nu leek het niet meer te vermijden dat Verstappen een serieuze poging kon doen op de winst. Na een bandenwissel in ronde 18 van zachte naar medium banden, wist Verstappen Sainz door middel van een makkelijke DRS-manoeuvre zijn RB18 opnieuw naar de eerste plek te zetten, ditmaal voor baanpositie. De Grand Prix van België bleek dit jaar flink wat spektakel te genereren, vooral in vergelijking met de farce dat was de regen "race" op Spa vorig jaar. In het middenveld viel er genoeg te zien. Albon vond zichzelf opnieuw in een benauwde positie om te proberen zijn positie te behouden. Ook deze keer bleek bocht vijf een punt van aandacht voor de toeschouwers. Aston Martin-coureur Lance Stroll pakte Pierre Gasly met een briljante move aan de buitenkant.

SI202208280752 hires jpeg 24bit rgb news

Richting de tweede helft van de race begon het steeds duidelijker te worden wat het onderlinge verschil was tussen de Red Bull en de Ferrari. Pérez zag zichzelf steeds dichterbij komen aan Sainz en wist voorbij hem te komen in ronde 21. Na het verlies van baanpositie werd ook Mercedes-rijder George Russell een dreiging voor Sainz. De coureur kwam gemiddeld een halve seconde per rondje dichterbij aan Sainz. Wat betreft de race om de winst was het inmiddels duidelijk geworden dat de enige manier om niet te kunnen winnen voor Verstappen een DNF zou zijn. De Nederlander was bijzonder in zijn nopjes met zijn auto en dat bleek; Verstappen nam met twee tot 2,5 seconden per rondje verder afstand van zijn concurrenten.

De slotfase van de race zag opnieuw een aantal bekende scenario's. Een absoluut dominante Verstappen, de Ferraris met tegenvallende pace, beide Alpines met uitstekende prestaties wat betreft de auto en gevechten om positities én Albon in de problemen in zijn poging om punten te scoren. Inmiddels had Verstappen een voorsprong van maar liefst vijftien seconden op teamgenoot in P2 Pérez. Leclerc kreeg te horen van zijn team dat een vijfde finishplaats naar alle waarschijnlijkheid het maximaal haalbare zou zijn, een flinke teleurstelling als het gaat om het doel van Leclerc om dichterbij aan Verstappen te komen in het rijderskampioenschap. Intussen bleef Russell dichterbij komen aan Sainz. Terwijl Sebastian Vettel en Pierre Gasly aan het vechten waren om positie zeven, zag Ocon opnieuw een prachtige kans voor zich verschijnen om efficiënt te zijn. Na het uitkomen van de hairpin bij bocht één, waren Vettel en Gasly te druk met zichzelf bezig en kon Ocon opnieuw 'dankjewel' zeggen na weer een spectaculaire dubbele inhaalmove, eentje dat menig F1-fan doet denken aan de historische beelden van het duel tussen Michael Schumacher en Mika Hakkinen tijdens de Grand Prix van België in 2000.

SI202208280748 hires jpeg 24bit rgb

De race werd beëindigd met een coureur die zijn concurrenten verpulverde. Verstappen kwam als eerste over de finishlijn met een voorsprong van maar liefst achttien seconden op teamgenoot Pérez. Sainz wist zijn derde positie te behouden ten opzichte van Russell, die vierde eindigde. Even leek het dat Leclerc de race gewoontjes zou uitrijden op een vijfde plaats, maar de afdeling Strategie van Ferrari wou Leclerc naar binnen halen voor zachte banden om in ieder geval één puntje te stelen van zijn concurrent Verstappen door de snelste ronde van de race te rijden. Het team maakte echter een cruciale inschattingsfout. Leclerc had een te kleine voorsprong in seconden ten opzichte van Alonso, die met zijn Alpine een sterke race reed. In de één-na-laatste ronde kwam Leclerc naar buiten met koude, zachte banden en zag Alonso voorbij zien komen. In de laatste ronde wist Leclerc toch nog goed gebruik te maken van de verse banden en pakte de vijfde plaats terug, althans, zo leek het. Na de race boog de raceleiding zich over de te hoge snelheid van Leclerc in de pitstraat en gaf de Monegask een straf van vijf seconden, met als resultaat dat Alonso een lachende vijfde finishplaats kon scoren. Ook Alpine-teamgenoot Ocon scoorde goede punten en finishte nét achter Leclerc op plek zeven. Vettel en Gasly eindigden op plek acht en negen en tóch wist Albon zijn Williams-auto binnen de top tien te finishen en scoorde een punt.

Grand Prix België, Spa-Francorchamps, 28 augustus 2022

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 44 ronden
2. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 17"841
3. Carlos Sainz (Ferrari) - 26"886
4. George Russell (Mercedes) - 29"140
5. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'13"256
6. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'14"936
7. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'15"640
8. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'18"107
9. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'32"181
10. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'41"900
11. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'43"078
12. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'44"739
13. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'45"217
14. Guan Yu Zhou (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'46"252
15. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'47"163
16. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1 ronde achterstand
17. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1 ronde achterstand
18. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1 ronde achterstand

Uitgevallen
Valtteri Bottas
Lewis Hamilton

Stand rijderskampioenschap

1.Verstappen 284
2.Perez 191
3.Leclerc 186
4.Sainz 171
5.Russell 170
6.Hamilton 146
7.Norris 76
8.Ocon 64
9.Alonso 51
10.Bottas 46
11.Magnussen 22
12.Vettel 20
13.Ricciardo 19
14.Gasly 18
15.Schumacher 12
16.Tsunoda 11
17.Zhou 5
18.Albon
19.Stroll 4
20. Latifi 0

Stand constructeurskampioenschap

1.Red Bull-Honda475
2.Ferrari 357
3.Mercedes 316
4.Alpine-Renault 115
5.McLaren-Mercedes 95
6.Alfa Romeo-Ferrari 51
7.Haas-Ferrari 34
8.Alpha Tauri-Honda 29
9.Aston Martin-Mercedes 24
10.Williams-Mercedes 4


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet