Formule 1

Formule 1: Verstappen pakt pole bij kwalificatie Grand Prix van België maar Sainz start vanaf eerste startplek

SI202208260220 hires jpeg 24bit rgb

Ondanks het feit dat de sessie vanwege het repareren van een barrière op het circuit met een vertraging van 25 minuten traag van start ging, bleek het uiteindelijk een interessant gevecht waarbij slipstreams van teamgenoten en gridstraffen van verschillende coureurs onderwerp van gesprek waren. Het was regerend-wereldkampioen Max Verstappen die zijn Red Bull op pole position zette. Zijn snelste tijd betekende naar zijn concurrenten een mokerslag: Verstappen was ruim zes-tienden sneller dan Ferrari-coureur Carlos Sainz, die de race echter alsnog vanaf plek één zal starten vanwege de gridstraffen van Verstappen. Teamgenoot van Verstappen Sergio Pérez behaalde een derde tijd, met Leclerc een teleurstellende vierde. Beide Alpine-coureurs wisten te verrassen met een vijfde en zesde snelste tijd. Ook Williams-coureur Alexander Albon wist een verrassende negende plek te scoren bij de kwalificatiesessie van de Grand Prix van België.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto’s: Red Bull Racing, Scuderia Ferrari


SI202208260260 hires jpeg 24bit rgb

Schumacher beet bij de eerste kwalificatiesessie de spits af op een droog, maar somber uitziend Spa-Francorchamps. Beide Mercedessen wisten onder de tijd van Schumacher te geraken. Het was echter snel duidelijk dat beide de Ferrari’s, maar vooral de Red Bull’s ook vandaag weer de dominante factor waren. Verstappen pakte de snelste tijd op dat moment van het weekend. Verstappen was met zijn snelle ronde bijna een halve seconde sneller dan Carlos Sainz. Zowel beide McLaren’s als de Alpine’s kwamen snel uit de startblokken met tijden binnen de top tien.

Het tweede deel van kwalificatiesessie één bleek een mooi strijdtoneel met als doel Q2 te halen. De gehele top vier heeft uiteindelijk geen rondje meer gezet; zowel Red Bull als Ferrari waren niet geheel verrassend vol vertrouwen dat hun respectievelijke rondetijden genoeg waren voor Q2. Het zeven-kilometer lange circuit leek op het eind van Q1 echter snellere rondetijden te genereren. Een aantal coureurs moesten genoodzaakt hun tweede snelle ronde afbreken, waaronder Tsunoda, die zich in de bus stop-chicane verremde en uiteindelijk niet hoger wist te komen dan een negentiende plaats. Verrassend was Williams-coureur Albon, die een zesde snelste tijd wist neer te zetten. Ook Mick Schumacher van het team van Haas wist zich door te wurmen naar Q2; zijn teamgenoot Kevin Magnussen eindigde op de achttiende plaats. Uitvallers in Q1 zijn Vettel, Latifi, Magnussen, Tsunoda en Bottas.

220031-scuderia-ferrari-belgian-gp-2022-friday

Q2 kende een competitief gat tussen Red Bull-coureurs Verstappen en Pérez. Beide coureurs wisten een tijd binnen één-tiende van elkaar te zetten. Leclerc gaf via de boordradio aan dat de auto zich niet thuisvoelde in de langzamere bochten. Zijn bericht werd al snel duidelijk: Leclerc wist een teleurstellende zesde snelste tijd op dat moment te rijden. Een aantal coureurs in het middenveld leken blij te zijn met de omstandigheden op het circuit dat bekend staat als eentje waar het weer zeer wisselvallig kan zijn, Ocon zette met zijn Alpine-bolide een vierde tijd neer; Norris wist een vijfde tijd te scoren. Het leek even alsof Albon opnieuw kon verrassen met een goede tijd; echter had de Thais-Brits coureur een momentje in de laatste bochtensequentie van het circuit en scoorde een elfde tijd op dat moment.

Met nog drie minuten op de klok stroomde de pitstraat vrijwel geheel leeg. Het lange rechte stuk op het circuit zorgde voor een ultieme kans voor een aantal teams: Met een gridstraf voor een aantal coureurs (Ocon, Norris), konden zij hun teamgenoten (Alonso, Ricciardo) een slipstream geven, wat een tijdwinst opleverde in vergelijking met hun concurrenten. Opnieuw kozen beide Red Bull-coureurs ervoor om binnen te blijven. Geen snelle tweede run voor de huidige leider in het constructeurskampioenschap bleek een kans voor Leclerc om de eerste plek van Verstappen af te pakken. De Ferrari-coureur wist ondanks een algeheel rommelige Q2 toch een snellere tijd dan zijn rijderskampioenschap-concurrent te zetten. Het gevecht om de top tien de bereiken bleek er eentje waarbij er flink wat getouwtrek was. Ook Q2 wist Albon goed af te sluiten; de coureur wist een tiende snelste tijd te rijden en wist zichzelf richting Q3 te rijden. Hiermee versloeg hij onder andere Ricciardo, die ondanks zijn slipstream van teamgenoot Norris opnieuw teleurstelde met een elfde tijd. Andere uitvallers in Q2 waren in chronologische volgorde Pierre Gasly, Zhou Guanyu, Lance Stroll en Mick Schumacher.

220032-scuderia-ferrari-belgian-gp-2022-friday

Run één van de finale van de kwalificatiesessie werd gestart met in het achterhoofd houdende feit dat zowel Leclerc als Verstappen achteraan zouden moeten beginnen vanwege hun respectievelijke gridstraffen. Dit betekende dat de strijd om pole position zou gaan tussen Perez en Sainz. Verstappen wou desondanks zijn straffen voor de race een competitieve ronde neer zetten: De huidig wereldkampioen wist de snelste ronde van dat moment te rijden, maar liefst zes-tienden sneller dan Sainz. Het was duidelijk dat Leclerc niet in zijn nopjes was met hoe de sessie verliep en wist niet verder te komen dan een tot-dan-toe zachtjesaan teleurstellende vierde stek. Ook Mercedes-coureurs George Russell en Mercedes hadden het moeilijk; met een zevende en negende tijd moesten ze nog flink aan de bak om te proberen wat posities hoger te komen in run nummer twee. Zowel Ocon als Norris wisten opnieuw zichzelf achter de Red Bulls en de Ferrari’s te plaatsen met een vijfde en zesde plek.

SI202208260361 hires jpeg 24bit rgb

De toeschouwers hadden voor het slot van de derde kwalificatiesessie hoge verwachtingen, maar de finale liep enigszins af met een sisser. Vanwege het achteraan starten van Verstappen en Leclerc zou het gevecht om wie vanaf de eerste startplek de race begint tussen Pérez en Sainz gaan. Ondanks een slipstream van Leclerc, wist Sainz geen snellere tijd neer te zetten dan zijn eerste run. Ook Perez wist de stopwatch niet te verslaan met zijn tweede run. Dit betekende dat Verstappen officieel een pole position op zijn naam in de geschiedenisboeken kan bijschrijven, maar dat het uiteindelijk Sainz is die vanaf plek één de race zal beginnen. De Alpines wisten een knappe vijfde zesde plaats te scoren, de Mercedessen pakten plaats zeven en acht. Williams-coureur Albon was ongetwijfeld tevreden met een negende stek. Vanwege gridstraffen van meerdere coureurs (Onder andere Verstappen, Leclerc, Ocon, Norris en Bottas) zal de startgrid van de race flink door elkaar gehusseld worden.

F1, België, kwalificatie, 27 augustus 2022

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'43"665 - Q3 
2. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'44"297 - Q3
3. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 1'44"462 - Q3
4. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'44"553 - Q3 
5. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'45"180 - Q3 
6. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'45"368 - Q3
7. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'45"503 - Q3
8. George Russell (Mercedes) - 1'45"776 - Q3
9. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'45"837 - Q3
10. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'46"178 - Q3 
11. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'45"767 - Q2
12. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'45"827 - Q2
13. Guan Yu Zhou (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'46"085 - Q2 
14. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'46"611 - Q2
15. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'47"718 - Q2 
16. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'46"344 - Q1
17. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'46"401 - Q1
18. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'46"557 - Q1
19. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'46"692 - Q1
20. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'47"866 - Q1

Vanwege gridstraffen van meerdere coureurs is de startgrid voor de race als volgt:

1. Carlos Sainz (Ferrari)
2. Sérgio Perez (Red Bull-RBPT)
3. Fernando Alonso (Alpine-Renault)
4. Lewis Hamilton (Mercedes)
5. George Russell (Mercedes)
6. Alexander Albon (Williams-Mercedes)
7. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes)
8. Pierre Gasly (AlphaTauri-RBPT)
9. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes)
10. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes)
11. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes
12. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)
13. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-RBPT)
14. Max Verstappen (Red Bull-RBPT)
15. Charles Leclerc (Ferrari)
16. Esteban Ocon (Alpine-Renault)
17. Lando Norris (McLaren-Mercedes)
18. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari)
19. Mick Schumacher (Haas-Ferrari)
20. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet