Formule 1

Formule 1: Toekomst F1 weer dichterbij met bekendmakingen Audi, Alfa en Sauber

A224486 medium

Terwijl de vrije trainingen op het circuit in volle gang waren, waren de ontwikkelingen in de paddock op Spa intussen misschien wel spannender. Audi maakte zijn toetreding tot de Formule 1 vanaf 2026 bekend, terwijl Alfa Romeo bekendmaakte dat het na het seizoen 2023 niet verdergaat met Sauber. Intussen wordt de aankondiging van Red Bull en Porsche ook alom verwacht, waarmee twee merken uit het VAG-concern tegelijk het F1-strijdperk betreden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Audi

De bekendmaking van Audi volgde snel na de goedkeuring van het nieuwe motorreglement voor 2026 en verder, waarin onder meer het gebruik van duurzame brandstoffen werd vastgelegd. VAG was al jaren nauw betrokken bij de samenstelling van dat reglement, zodat de komst van een van de Volkswagen-merken in de lijn der verwachting was. In de loop van het afgelopen jaar werd zelfs duidelijk dat VAG met zowel Porsche als Audi wilde terugkeren op het hoogste niveau in de autosport.

Porsche keert terug na zijn eigen fabrieksavontuur in de jaren zestig en twee motorprojecten waarvan het succes niet verder uiteen kon lopen: met de TAG-motor was Porsche als leverancier van McLaren enkele seizoenen oppermachtig in het midden van de jaren tachtig, maar met de V12 die het later aan Arrows leverde liep het slecht af. Audi heeft net als bijvoorbeeld Jaguar veel meer een geschiedenis op Le Mans, maar kan ook worden gezien als de opvolger van Auto Union, dat in de jaren dertig samen met Mercedes-Benz de dienst uitmaakte in de Grand Prix-wereld, nog voordat er sprake was van de Formule 1. In de Formule E kon het de afgelopen jaren al monoposto-ervaring opdoen.

De opmerkelijke stap van Audi komt na het loslaten van het LMDh-project eerder dit jaar, zodat het merk uit Ingolstadt alle ogen kan richten op de Formule 1. De nieuwe Audi-krachtbron wordt ontwikkeld in Neuburg, waar Adam Baker de leiding krijgt. Het team waarmee Audi gaat samenwerken, werd nog niet bekendgemaakt, maar het is alom de verwachting dat Sauber die partner wordt. Audi voerde ook gesprekken met McLaren en Williams, maar kiest nu voor een feitelijke overname van het Zwitserse team. Al in 2023 kan Audi een aandeel nemen in het team, om uiteindelijk 75% van de aandelen in handen te krijgen.

Alfa Romeo maakte intussen bekend dat het na 2023 niet langer als constructeur en naamgever van het Sauber-team verdergaat – wat past bij een team waarvan een groot deel van de aandelen in handen van een andere autofabrikant is. Mogelijk racet Sauber in 2024 en 2025 daardoor eerst weer onder zijn eigen naam, alvorens in 2026 als Audi verder te gaan.

Intussen wacht de F1-wereld op de officiële bevestiging van de samenwerking tussen Red Bull en Porsche. VAG heeft ervoor gekozen om twee verschillende projecten van te maken, in plaats van één project waar per team een eigen sticker op wordt geplakt. De Porsche-motor zou juist bij Red Bull zelf worden ontwikkeld, de reden dat Honda uiteindelijk de intellectuele eigendom over zijn huidige Red Bull-motor heeft gehouden, ondanks het feit dat de krachtbron nu in naam als RBPT door het leven gaat. Porsche kan daardoor in 2026 genieten van extra voordelen als pure nieuwkomer. Als extra argument voert VAG aan dat de integratie tussen chassis en motor zó essentieel is voor succes dat de keuze voor twee projecten meer dan gerechtvaardigd is.

De rest van de paddock was intussen druk in gesprek over de voortgaande sage tussen Alpine en McLaren, met speelbal Daniel Ricciardo, 'intrigant' Oscar Piastri en een bijzondere bijrol voor Fernando Alonso. McLaren en Ricciardo maakten eerder deze week al bekend dat zij hun contract tot eind 2023 voortijdig zullen beëindigen. Dat maakt in principe de weg vrij voor Piastri, wiens zaak volgende week dient bij de Contract Recognition Board. De beslissing van de CRB moet dan wel in het voordeel van McLaren uitvallen. Alpine liet intussen weten dat het meer loyaliteit van Piastri had verwacht, terwijl Alonso aan de wereld vertelde dat hij heel snel voor Aston Martin koos nadat de onderhandelingen al maanden op een dood punt zaten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet