Sportscars: Albuquerque/Taylor winnen Road America, eerste zege Vasser Sullivan-Lexus in GTD-Pro (UPD: commentaar Renger van der Zande)

Winst voor Albuquerque/Taylor in de WTR-Acura
Wisselende weersomstandigheden, tal van incidenten en maar liefst vier full-course-yellows, inclusief een finish onder geel, kenmerkten de race van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship tijdens het IMSA Fastlane Sportscar Weekend op Road America. De overwinning ging naar de van pole vertrokken Konica Minolta-WTR-Acura van Filipe Albuquerque en Ricky Taylor, die daarmee ook de leiding in de tussenstand van de DPi-klasse overnamen. Renger van der Zande en zijn teamgenoot Sébastien Bourdais eindigden na een sterke inhaalrace van achteraan in de Ganassi-Chevrolet nog als derde.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
De beslissing in de strijd om de zege viel in het laatste halfuur van de race over twee uur en 40 minuten. Oliver Jarvis had in de Meyer Shank-Acura na de laatste reeks pitstops de leiding in handen, maar verloor die na een intens duel aan Albuquerque. Die verdedigde vervolgens de eerste plaats en kwam als winnaar over de eindstreep. Jarvis zorgde op zijn beurt door een crash in The Kink met minder dan tien minute te gaan voor de vierde en laatste neutralisatie van de race. Ondanks flinke schade werd Jarvis samen met Tom Blomqvist nog als vierde geklasseerd, achter de beide Ganassi-Cadillacs van Earl Bamber en Alex Lynn en Sébastien Bourdais en Renger van der Zande.
Van der Zande zei na afloop: "Een knotsgekke race, zoals altijd in IMSA. De omstandigheden waren tricky, dat ligt me altijd wel, het was genieten! Het was vechten op de limiet en proberen naar voren te komen. We waren laatste, we waren eerste, tweede, vierde... We hebben ons ook een keer zelf in de voet geschoten door een verkeerde 'call' onder geel. Dan heb je de zogeheten 'class split', dus dan mogen de DPi's naar voren, maar het team was vergeten dat te zeggen, waardoor de nummer 5-auto voorbij kwam, terwijl ik die net had ingehaald. Dat was wel jammer. Voor de rest ging het goed, de auto was erg snel in de regen, sneller dan de rest van het veld, waardoor we naar de tweede plek konden rijden. Seb heeft het ook heel goed gedaan tijdens de eerste paar stints. De auto was snel, het team was goed, behalve dus die ene 'call', anders hadden we misschien wel voor de overwinning kunnen vechten. Het was leuk dat de familie erbij was. Nu rijd ik in het WEC nog in Fuji en dan Petit Le Mans, dus nog maar twee wedstrijden dit jaar, dat is gek. We gaan veel testen met de LMDh-auto, daar ligt een hele grote prioriteit tot aan Petit Le Mans."
In LMP2 wonnen Ryan Dalziel en Dwight Merriman in de Era Motorsport-Oreca, gevolgd door het Tower Motorsport-duo John Farano en Louis Déletraz, die lange tijd de leiding in de klasse in handen had. De derde plaats was voor Dennis Anderson en Fabio Scherer in de High Class Racing-Oreca. In LMP3 zegevierden Felipe Fraga en Gar Robinson met de Riley-Ligier, voor Matt Bell en Orey Fidani in de AWA-Duqueine en Jon Bennett en Colin Braun in de CORE-Ligier.
Eerste GTD-Pro-zege voor de Vasser-Sullivan-Lexus van Barnicoat/HawksworthIn GTD-Pro werd de uitkomst bepaald door brandstofstrategie, wat uitmondde in de eerste overwinning voor de Vasser Sullivan-Lexus van Jack Hawksworth en Ben Barnicoat. Matthieu Jaminet en Matt Campbell, leiders in de tussenstand, eindigden met de Pfaff-Porsche als tweede, voor het Corvette-duo António García en Jordan Taylor. In GTD wonnen de beide Winward-Mercedes-rijders Philip Ellis en Russell Ward, gevolgd door de CarBahn-Lamborghini van Jeff Westphal en Robert Megennis en de Vasser Sullivan.-Lexus met Aron Telitz en Frankie Montecalvo.