GT4 European Series: Code-Alpine en Saintéloc-Audi zegevieren in incidentrijk weekend op Spa-Francorchamps
Door de toevoeging van acht auto's uit GT4 Scandinavia kwam de GT4 European Series aan een recordgrid van 55 auto's
De GT4 European Series stond dit weekend in het voorprogramma van de TotalEnergies 24 Hours of Spa met een recordgrid van 55 auto's. De nummer-22-Allied-Porsche zou echter niet starten door een flinke crash van Andreas Mayerl in de kwalificatie. In Race 1 vocht Loïc Villiger (Code Racing Development) met Romain Monti (CMR) om de algemene overwinning en kwam daar samen met Antoine Leclerc als beste uit. In Race 2 werd er wederom hard gestreden, ditmaal tussen Roee Meyuhas (Saintéloc Racing), Lluc Ibañez (NM Racing Team) en Mike David Ortmann (PROsport Racing) in de Silver Cup en tussen Grégory Guilvert (Saintéloc Racing) en Leclerc in de Pro-Am-klasse. Naast volop zij-aan-zij racen, waren er ook veel ongelukken wat geen verrassing is met zoveel auto's in sprintraces van ieder een uur.
Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jules Benichou/Kevin Pecks)
Leclerc ving de race op vrijdagavond aan vanaf pole positie voor Hendrik Still (W&S Motorsport). De Aston Martin van Thijmen Nabuurs (Team Spirit Racing) werd in Les Combes helaas uitgeschakeld. Zijn teamgenoot Kenton Koch zat achter het stuur en werd geraakt door Jean-Baptiste Mela (Autosport GP) en Julien Briché (JSB Compétition). Still werd voor de Pif-Paf op het gras gedrukt door Leclerc, maar wist hem toch voorbij te komen evenals Etienne Cheli (CMR). De laatstgenoemde raakte vervolgens Still en moest opgeven met een lekke band. Still kon zonder schade verder, maar halverwege viel de leider plots stil met een technisch probleem en diepbedroefd stapte de Duitser uit zijn Porsche.
Voor de tweede maal dit seizoen won een Pro-Am-auto ook algemeen
In de laatste ronden reed Monti, die samen met Antoine Potty als 24e was gestart en dus een ontzettend goede comeback maakte, het gat dicht naar Villiger die de amateur is in die Pro-Am-combinatie met Leclerc. Villiger hield de Toyota echter achter zich. Monti en Potty kwamen als tweede over de streep, maar pakte wel de overwinning in de Silver Cup. Meyuhas' teamgenoot Erwan Bastard maakte een legendarische inhaalactie op de BMW van Will Burns (Borusan Otomotiv Motorsport) in Raidillon voor de tweede plek in de Silver Cup. Alex Fontana & Ivan Jacoma (Centri Porsche Ticino) en Guilvert & Fabien Michal maakten het podium af in Pro-Am, terwijl de V8 Racing-Camaro van Kenny Herremans en Dante Rappange als achtste finishte in de klasse. Mikhail Loboda en Andrey Solukovtsev (W&S Motorsport) domineerden de Am-klasse.
Herremans en Rappange verlaten Spa-Francorchamps met een extra zestien punten op zak
UITSLAG RACE 1
Simon Tirman (Autosport GP), Bastard en Villiger leidden het veld naar La Source bij de start van de race op de zaterdagochtend. Achter hen brak er chaos uit. Corentin Surand (CMR) spinde de Porsche van Moritz Wiskirchen (Allied-Racing) in de rondte wat een kettingbotsing veroorzaakte waar meer dan veertien auto's bij betrokken raakten, waaronder Am-klasseleider Grégory Faessel (Saintéloc Racing), Nederlander Olivier Hart (Selleslagh Racing Team), de ongelukkige W&S-Porsche van Stills teamgenoot Max Kronberg, Silver Cup-titelkandidaat Konstantin Lachenauer (Racing Spirit of Léman) en een aantal van de GT4 Scandinavia-koplopers. De Safety Car-periode duurde zo lang dat de verplichte pit stops meteen erachteraan kwamen.
De overwinning in Race 2 brengt Bastard en Meyuhas dichterbij de titelstrijd in de Silver Cup
Na de rijderswissels kwam Meyuhas aan de leiding voor Ibañez, Ortmann, Michael Schrey (Hofor Racing by Bonk Motorsport), Burns' teamgenoot Berkay Besler, Benjamin Lariche (Team Speedcar) en Pro-Am-klasseleider Guilvert, toen Gustav Bard (Race Team Gelleråsen by AFR) spinde met een gebroken ophanging. Er was slechts tijd voor nog maar een rondje en Meyuhas, Ibañez en Ortmann vochten hard om de overwinning. De Amerikaanse Israëliër pakte de zege samen met Bastard, terwijl Ortmann voorbijging aan Ibañez. Guilvert en Leclerc wisselden steeds van positie in de laatste ronde en het was de Audi die als eerste het zwart-witgeblokt zag. Eric Debard en Simon Gachet (Akkodis ASP Team) maakten het Pro-Am-podium af. Herremans en Rappange werden zesde in hun klasse, terwijl Nabuurs samen met Koch vijfde werd in de Silver Cup. Ondanks de crash in de eerste ronde, lukte het Faessel toch nog om te winnen in de Am-klasse.
Met ook Guilvert en Michal in Pro-Am en Faessel in Am won Saintéloc Racing alles klasses op de zaterdag
UITSLAG RACE 2
Bij de volgende ronde zal de GT4 European Series wederom in het voorprogramma staan van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS en dat zal op de Hockenheimring zijn op 3 en 4 september.