Sportscars: Campbell/Jaminet op Lime Rock naar vierde IMSA-seizoenszege, Miller-BMW wint GTD
Vierde seizoenszege voor de Pfaff-Porsche van Jaminet en Campbell
Met hun vierde overwinning van het seizoen vergrootten Matt Campbell en Mathieu Jaminet met de Pfaff Motorsports-Porsche 911 GT3 hun voorsprong als leiders in de tussenstand van de GTD-Pro-klasse in het Noord-Amerikaanse WeatherTech SportsCar Championship. Op het circuit van Lime Rock eindigden Ross Gunn en Alex Riberas in de The Heart of Racing-Aston Martin op de tweede plaats, de Vasser Sullivan-Lexus van Jack Hawksworth en Ben Barnicoat werd als derde geklasseerd. In de GTD-klasse bepaalde brandstofverbruik de uitkomst van de race, in het voordeel van Bryan Sellers en Madison Snow in de Paul Miller Motorsport-BMW M4, die in de slotronde de leidende Winward-Mercedes van Russell Ward en Philip Ellis passeerde, toen de tank van de Mercedes leeg was.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Campbell startte met de Pfaff-Porsche vanaf de pole-position, maar raakte de leiding kwijt aan Jack Hawksworth gedurende de eerste reeks van pitstops in de twee uur en 40 minuten durende race. Vervolgens wist Campbell halverwege de race de koppositie weer over te nemen, waarna Mathieu Jaminet de overwinning naar huis kon rijden. Ook de herstart na de enige neutralisatie in de wedstrijd, kort voor het einde, bracht de zege voor het Australisch-Franse duo niet meer in gevaar. "We hebben vastgehouden aan onze strategie en dat pakte voor ons goed uit", zei Campbell. Teamgenoot Jaminet erkende: "De goede prestatie van Matt in de kwalificatie en in de eerste twee stints was de sleutel voor succes. Degenen die vroeg in hun eerste stint al stopten, hadden daarna een lastige race. Het ziet er nu goed uit voor het kampioenschap."
Ook in de titelstrijd staan Campbell (l.) en Jaminet er goed voor
Inderdaad hebben Jaminet en Campbell met een totaal van 2441 punten nu een voorsprong van 215 punten op Corvette-rijders Jordan Taylor en António García, die mede vanwege schade aan de rechter achterwielophanging, het gevolg van een aanrijding met de WeatherTech-Mercedes halverwege de race, ditmaal niet verder kwamen dan de vierde plaats in de klasse en de twaalfde plaats algemeen. Achter de winnende Pfaff-Porsche eindigden Ross Gunn en Alex Riberas met de The Heart of Racing-Aston Martin op 1,883 seconden als tweede, voor de beide Britten Ben Barnicoat en Jack Hawksworth met de Vasser-Sullivan-Lexus.
De Paul Miller Racing-BMW won de GTD-klasse
In de GTD-klasse leek de Winward-Mercedes met Philip Ellis en Russell Ward in de slotfase op weg naar de overwinning, nadat Ellis bij de herstart na de enige full-course-yellow (veroorzaakt door een crash van Ryan Eversley in de Rick Ware Racing-Acura) de Vasser-Sullivan-Lexus van Aron Telitz gepasseerd was. Het duel tussen Ellis en Telitz was hard, met meerdere malen contact, waardoor de Lexus behoorlijke schade opliep. Ook Ellis ging echter niet met de hoogste eer aan de haal, want in de laatste ronde viel de Mercedes stil zonder brandstof. Ondertussen was Bryan Sellers in de Paul Miller-BMW bezig aan een sterk slotoffensief. Eerst was hij Maxime Martin in de The Heart of Racing-Aston Martin gepasseerd in de strijd om de derde plaats, waarna hij de tweede plaats in de schoot geworpen kreeg toen de Lexus van Telitz terugviel met schade na het duel met Ellis. Toen laatstgenoemde zonder brandstof kwam te staan, ging Sellers er voorbij en pakte zo de zege. "In de laatste bocht winnen, dat heb ik nog nooit meegemaakt", zei Sellers na zijn 14e IMSA-overwinning. Roman de Angelis en Maxime Martin eindigden met de Aston Martin als tweede, Robert Megennis en Jeff Westphal werden met de Carbahn-Lamborghini als derde geklasseerd. De vierde plaats voor Korthoff-Mercedes-rijders Stevan MacAleer en Mike Skeen was genoeg voor het duo om de leiding in de GTD-tussenstand te vergroten.