Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Alpine wint 6u Monza (lang)

220710 WEC STart
Startfase van de race met de pole-winnende Glickenhaus nog aan de leiding

Na Sebring heeft het Alpine-team met André Negrão, Nicolas Lapierre en Mathieu Vaxivière zijn tweede overwinning van het seizoen in het FIA WEC behaald. In de zes-uursrace van Monza had het drietal 2,762 seconden voorsprong op de nummer 8-Toyota van Brendon Hartley, Sébastien Buemi en Ryo Hirakawa. In LMP2 ging de overwinning naar de Realteam by WRT-auto van Ferdinand Habsburg, Norman Nato en Rui Andrade. De beide Nederlanders in de klasse, Tijmen van der Helm en Robin Frijns, eindigden in de achterhoede. De strijd in GTE-Pro werd pas in de laatste minuten beslist in het voordeel van Nick Tandy en Tommy Milner, die Corvette de eerste WEC-klassezege buiten de 24 Uur van Le Mans bezorgden. In GTE-Am won de Dempsey-Proton-Porsche van Christian Ried, Sebastian Priaulx en Harry Ticknell, terwijl de Iron Dames Sarah Bovy, Rahel Frey en Michelle Gatting als tweede hun eerste WEC-podiumplaats behaalden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rick Kiewiet/Prescott Motorsport

220710 Peugeot
De nummer 94-Peugeot haalde de eindstreep, maar op 25 ronden van de winnaar

De Glickenhaus met Oliver Pla, Romain Dumas en Pipo Derani startte vanaf de pole-position en streed gedurende de eerste helft van de race goed voorin mee, maar uiteindelijk betekende een probleem met de turbo het voortijdige einde. Ook Peugeot, dat met de nieuwe 9X8 hypercar debuteerde in het WEC, kende geen probleemloze race: de auto met het nummer 93 (Di Resta/Jensen/Vergne) viel in de 47e ronde bij de ingang van de pitstraat stil, wat voor een safety-car-fase zorgde. De andere Peugeot, de nummer 94 (Duval/Menezes/Rossiter) haalde de eindstreep wel, maar eindigde op 25 ronden van de winnaar.

220710 Peugeot achterkant Ja, hij rijdt echt zonder vleugel, er wordt volstaan met een Gurney-flap

Zo ging de strijd om de overwinning tussen de beide Toyota's en de Alpine, die na de beperkende maatregelen in Le Mans nu weer voluit kon meestrijden om de hoogste eer. Een spannend moment was er in het vijfde uur toen Vaxivière met de Alpine op het rechte stuk in botsing kwam met Kobayashi in de nummer 7-Toyota. De Japanner liep daarbij een lekke linker achterband op en kreeg een tijdstraf van 90 seconden voor het incident. In de slotfase stond Vaxivière flink onder druk van Hirakawa in de nummer 8-Toyota, maar de Fransman maakte geen fouten en reed de overwinning voor Alpine naar huis. Daarmee blijven Vaxivière, Negrão en Lapierre met nog twee races te gaan ook aan de leiding in de kampioenschapsstand.

220710 LMP2 winner
Het Realteam by WRT won de LMP2-klasse

In LMP2 behaalde het onder Zwitserse vlag rijdende, maar vanuit België gerunde Realteam by WRT met Ferdinand Habsburg, Norman Nato en Rui Andrade de eerste overwinning, waarbij Habsburg in een sterke slotstint de leiding veroverde ten koste van de lange tijd leidende nummer 38-JOTA (Stevens/Félix da Costa/Gonzales) en vervolgens de overwinning veiligstelde. De JOTA-Oreca eindigde op de tweede plaats, terwijl het Britse Vector-team met Nico Müller, Ryan Cullen en Sébastien Bourdais als derde de eerste podiumplaats in de nog jonge geschiedenis van het team behaalde.

220710 Helm
De ARC Bratislava-Oreca met Tijmen van der Helm werd vierde in LMP2-Pro/Am

De ARC Bratislava-Oreca met Miro Konopka, Mathias Beche en Tijmen van der Helm werd elfde in de klasse en vierde in LMP2-Pro/Am, de subdivisie die gewonnen werd door het Algarve-Pro-trio (Thomas/Allen/Binder). De andere WRT-auto met Robin Frijns, Sean Gelael en René Rast werd als twaalfde in LMP2 geklasseerd. "Halverwege reden we virtueel aan de leiding, totdat er een waterlek optrad", liet Robin Frijns weten. "De motortemperatuur liep op tot 130 graden, we verloren acht ronden. Een topdag, maar niet heus."

220710 GTE-Pro winner
Redelijk onverwachte GTE-Pro-winst voor de Corvette van Tandy/Millner

In de GTE-Pro-klasse was er in de laatste anderhalf uur sprake van een verbeten strijd tussen Kévin Estre in de nummer 92-Porsche en Alessandro Pier Guidi in de nummer 51-Ferrari, waarbij er duidelijk sprake was van nog wat oude rekeningen die tussen de heren vereffend moesten worden, onder andere van de WEC-seizoensfinale van vorig jaar in Bahrein. Meerdere malen contact over en weer kwam Estre uiteindelijk op een 'drive-through' te staan. De nummer 52-Ferrari van Miguel Molina en Antonio Fuoco leek op weg naar de overwinning, maar moest in de slotfase nog een keer naar binnen voor brandstof. Dat maakte de weg vrij voor Corvette-rijders Nick Tandy en Tommy Milner, die ook tot hun eigen verbazing na de laatste stop wel de finish konden halen en zo de overwinning veiligstelden. De Ferrari van Molina en Fuoco werd tweede, de zusterauto van James Calado en Alessandro Pier Guidi eindigde als derde.

220710 GTE Am winner
De Dempsey-Proton-Porsche won GTE-Am

In de GTE-Am-klasse baarde een spectaculair ongeval voor de Portugees Henrique Chaves in de lange tijd leidende TF Sport-Aston Martin opzien. Chaves raakte de controle over zijn auto kwijt, waarop de Aston Martin de 'sausage kerbs' raakte en in de lucht over de kop ging, om vervolgens meters verderop ondersteboven tegen de vangrails tot stilstand te komen. Chaves stapte ongedeerd uit, maar het incident wierp wel weer vraagtekens op over de 'sausage kerbs'. De zege in de klasse was voor de Dempsey-Proton-Porsche van teambaas Christian Ried, Sebastian Priaulx en Harry Tincknell, die een ronde voorsprong hadden op de Iron Dames-Ferrari van Rahel Frey, Sarah Bovy en Michelle Gatting. Nadat dit trio gisteren al geschiedenis schreef door als eerste damesteam een WEC-pole te behalen – meer specifiek door Bovy – waren de dames ditmaal het eerste damesteam op het podium in het WEC. De derde plaats was voor de Project 1-Porsche van Matteo Cairoli, Mikkel Pedersen en Nicolas Leutwiller.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet