Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Glickenhaus, United, Ferrari en Iron Dames snelste in kwalificatie op Monza

220709 Glickenhaus708
Glickenhaus laat wederom zien de kwalificatiepace te hebben, maar hoe gaat de racepace morgen zijn?

Autodromo Nazionale Monza speelt dit weekend gastheer van de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship, een race van zes uur op de 'Temple of Speed'. De Hypercar-rivalen, maar ook de fans, hebben hun ogen gericht op de gloednieuwe Peugeot 9X8, terwijl de stewards erg letten op de track limits. De Ferrari's lieten hun paardenkrachten zien op de rechte stukken door in beide GTE-klasses pole positie te pakken. Problemen bij Peugeot zorgden voor een rode vlag in de sessie voor de prototypes, terwijl de Glickenhaus bovenaan stond. Het is dus een tweede pole positie dit seizoen voor de Amerikaanse équipe. De auto's van Tijmen van der Helm (ARC Bratislava) en Robin Frijns (WRT) kwalificeerden zich als tweede en achtste in LMP2, respectievelijk.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: Ferrari, Oreca, WEC

Alessandro Pier Guidi (AF Corse) was het snelst in de GTE Pro-klasse in de nummer-51-Ferrari. Hij zette een tijd neer van 1:45,270 voor zijn thuisrace. Nick Tandy was slechts 0,054 seconden langzamer in de nummer-64 van Corvette Racing. De Brit zette die 1:45,324 neer laat in de sessie, omdat drie van zijn eerder tijden steeds werden afgepakt. De problemen met track limits kwamen vooral naar boven in Curva Alboreto dat we nog altijd beter kennen als de Parabolica. Antonio Fuoco (AF Corse) kwalificeerde zich als derde in de nummer-52-Ferrari voor de twee Porsches van Gianmaria Bruni en Michael Christensen.

220709 AFCorse51
Na twee pole posities voor Porsche en eentje voor Corvette was het dit keer de beurt aan Ferrari in GTE Pro

Het volledige vrouwenteam van Iron Dames was indrukwekkend snel en Sarah Bovy pakte dan ook pole positie in de GTE Am-klasse met een rondetijd van 1:47,431. De Belg deelt de felroze nummer-85-Ferrari met Rahel Frey en Michelle Gatting dit weekend. Ben Keating (TF Sport) in de nummer-33-Aston Martin en Christian Ried (Dempsey – Proton Racing) in de nummer-77-Porsche kwalificeerden zich als tweede en derde in de klasse voor amateurs, respectievelijk, voor de AF Corse-Ferrari's van Christoph Ulrich en Thomas Flohr.

220709 IronDames85
Het roze van de Iron Dames is niet te missen

UITSLAG KWALIFICATIE GTE PRO / GTE AM

In de LMP2-klasse leek Mathias Beche op weg te gaan naar pole positie voor ARC Bratislava, maar net voordat er met de rode vlaggen werd gezwaaid, ging Filipe Albuquerque sneller in de nummer-22-United-Oreca. Zijn rondetijd van 1:38,403 lag 0,328 seconden onder die van Beche. De laatstgenoemde deelt de Slowaakse auto met teameigenaar Miro Konôpka en Nederlander Van der Helm. Ferdinand Habsburg (nummer-41-Realteam by WRT), Alessio Rovera (nummer-83-AF Corse) en James Allen (nummer-45-Algarve Pro) maakten de top vijf af, terwijl Frijns zich als achtste kwalificeerde in de nummer-31-Oreca van het Belgische WRT.

220709 United22
Albuquerque, Hanson en Owen zijn nog niet in de buurt geweest van de podiumplekken dit seizoen, maar vanaf pole positie wil United Autosports daar morgen verandering in brengen

Zoals eerder vermeld, werd de rode vlag aan het eind van de kwalificatie veroorzaakt door Peugeot. Hun nummer-93 toonde wegliggingsproblemen, zette geen tijd neer en Mikkel Jensen kwam vervolgens volledig tot stilstand tussen de twee Lesmo-bochten. Na ook het snelst te zijn geweest op Spa-Francorchamps twee maanden geleden, pakt Glickenhaus nu een tweede pole positie van het seizoen, dankzij een rondetijd van 1:35,416 van Romain Dumas. Nicolas Lapierre splitste de Toyota's door de Alpine op de derde plek te kwalificeren, een positie achter de nummer-8 van Brendon Hartley en een positie voor de nummer-7 van Kamui Kobayashi. Gustavo Menezes werd vijfde in de nummer-94-Peugeot.

220709 Peugeot94
De achtervleugelloze Peugeot 9X8 heeft hier en daar wat probleempjes, maar uiteindelijk gaat het morgen om kilometers maken en zoveel mogelijk data verzamelen

UITSLAG KWALIFICATIE HYPERCAR / LMP2

De 6 Hours of Monza gaat morgen precies om 12:00 's middags van start.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet