Sportscars: Robin Frijns uit de race na crash, UPD: Stand na 18 uur
Ook Robin Frijns is uit de race: rond kwart voor elf op zondagmorgen ging hij iets te wijd bij Indianapolis, pakte de kerb aan de rechter kant vanuit de rijder gezien en verloor de controle over de nummer 31-WRT-Oreca, waarop hij in de rondte ging en aan de andere kant van de baan in de vangrails belandde. Dat leidde tot de eerste safety-car-interventie van de race. Frijns stapte op eigen kracht uit de auto en is in orde, zoals WRT-teambaas Vincent Vosse bij Radiolemans.com meldde.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: screenshot
Na 18 uur rijdt de nummer 8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa) nog steeds aan de leiding, gevolgd door de nummer 7 (Conway/Kobayashi/López). Beide auto's rijden nog in dezelfde ronde. Met vier ronden achterstand is de nummer 709-Glickenhaus (Briscoe/Westbrook/Mailleux) derde, voor de zusterauto (Pla/Dumas/Derani). De Alpine (Negrão/Lapierre/Vaxivière) heeft 17 ronden achterstand.
De nummer 38-JOTA-Oreca (Gonzalez/Félix da Costa/Stevens) blijft aan kop in LMP2, voor de Prema-Orlen-Oreca (Kubica/Déleztaz/Colombo) en de nummer 28-JOTA-Oreca (Rasmussen/Jones/Aberdein). De TDS Racing x Vaillante-Oreca met Nyck de Vries, Tijmen van der Helm en Mathias Beche rijdt op de vierde plaats in de klasse na een uitstekende opmars gedurende de avond en nacht. "We hebben eigenlijk nog een safety-car nodig, omdat we anders aan het einde van de race nog een 'splash and dash' moeten maken", meldde Gerard van der Helm, terecht trots op de prestatie van zijn zoon Tijmen bij diens debuut in Le Mans.
Die safety-car kwam er dus door de genoemde crash van Robin Frijns in het 19e uur, waarmee de kansen van de nummer 31-WRT-auto (Gelael/Frijns/Rast) op een podium definitief verkeken zijn. "Deze race kan erg hard zijn, dat hebben we vorig jaar ook ondervonden", zei teambaas Vincent Vosse bij Radiolemans.com, verwijzend naar de dramatische beslissing in de race van vorig jaar, toen de leidende WRT-auto in de slotronde stilviel en de andere auto van het Belgische team – inclusief Robin Frijns – met de LMP2-klassezege aan de haal ging.
In de GTE-Pro-klasse was er drama voor het Corvette-team. Net nadat officieel de uitval van de nummer 63-Corvette (García/J. Taylor/Catsburg) bevestigd was, werd Alexander Sims in de nummer 64-Corvette (Milner/Tandy/Sims) in de strijd om de leiding in de klasse geraakt door de AF Corse-LMP2 van François Perrodo bij het uitkomen van de Daytona-chicane. Daarop ging de Corvette in de rondte en crashte in de vangrails. Overigens kon Perrodo er weinig aan doen, want die zat in de sandwich tussen de Corvette en de nummer 47-Algarve Pro-Oreca (Flörsch/Falb/Aitken) met John Falb aan het stuur, toen Falb relatief onverwacht naar links stuurde en de auto van Perrodo raakte, die daarop de Corvette aantikte.
De strijd om de leiding in GTE-Pro gaat nu tussen de nummer 51-AF Corse-Ferrari (Pier Guidi/Calado/Serra) en de nummer 91-Porsche (Bruni/Lietz/Makowiecki), de enige twee auto's die nog in dezelfde ronde rijden.
In GTE-Am rijden er twee Aston Martins op de eerste twee plaatsen: de TF Sport-Aston Martin (Keating/Chaves/Sørensen) voor de Northwest-AMR-Aston Martin (Dalla Lana/Pittard/Thiim) en daarachter drie Porsches, de 79-WeatherTech-Porsche (MacNeil/Andlauer/Merrill), de 77-Dempsey-Proton-Porsche (Ried/Prialux/Tincknell) en de nummer 99-Hardpoint-Porsche (Haryanto/Piccariello/Rump).