Sportscars: Kobayashi begint donderdag met snelste tijd in derde training
Kobayashi zet Toyota bovenaan in de derde trainingssessie
In de derde vrije training in Le Mans begonnen de Toyota's hun snelheid te laten zien. Kamui Kobayashi, uitkomend in de nummer 7 van Toyota Gazoo Racing, zette gauw de snelste tijd neer van het gehele weekend tot nu toe met een 3:26,796. De beste ronden in de GT-klasses werden ook vroeg in de sessie gedaan, omdat het moeilijk was de tijden te verbeteren door slow zones en een rode vlag-situatie. Corvette was wederom het snelst in GTE-Pro, maar ditmaal met de nummer 64 dankzij Nick Tandy, terwijl Mikkel O. Pedersen (Team Project 1) voor de tweede sessie op rij de nummer-46-Porsche bovenaan GTE-Am bracht. Filipe Albuquerque zette de snelste tijd in LMP2 in een 1-2-resultaat voor United Autosports USA.
Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: Roel Louwers, Cadillac, Corvette
Op 0,319 seconden achter Kobayashi vonden we de andere Toyota. Ryō Hirakawa moest die nummer 8 aan de kant zetten halverwege de sessie om de GR010 Hybrid volledig te resetten. De auto's van Glickenhaus Racing kwamen op de derde en vierde plek terecht. Ondanks een extra negen paardenkrachten na een aanpassing aan de Balance of Performance, eindigde de Alpine op 2,463 seconden achterstand.
WRT was gisteren het snelst in de kwalificatie in de LMP2-klasse en Frijns leek het Belgische team weer op de eerste plek te krijgen, totdat de Oreca's van United Autosports USA omhoog schoten in de klassering met Albuquerque het snelst met een tijd van 3:30,964. Job van Uiterts nummer-65-Panis-Oreca voltooide slechts acht ronden in totaal met alleen Julien Canal achter het stuur.
In GTE-Pro is het een strijd tussen Corvette en Porsche
De nummer-91-Porsche zat in de Corvette-sandwich met een tweede tijd in de GTE-Pro-klasse. De Ferrari's van AF Corse kwamen niet binnen een seconde van hun rivalen. In de GTE-Am-klasse waren de Porsches en Aston Martins sterk met drie 911 RSR-auto's en twee Vantages in de top vijf.
Pedersen, hier gezien in de nachttraining van gisteren, maakt zichzelf de favoriet in GTE-Am
Neutralisaties werden veroorzaakt door Rolf Ineichen (nummer-32-WRT-Oreca) die tweemaal de grindbak opzocht in Arnage, Reshad de Gerus (nummer-30-Duqueine-Oreca) die crashte in Indianapolis en Satoshi Hoshino (nummer-777-D'station-Aston Martin) die spinde bij het ingaan van de Porsche Curves, voordat Philippe Cimadomo (nummer-13-TDS-Oreca) hard crashte bij de exit van die bochtencombinatie na contact met Sean Gelael (nummer-31-WRT-Oreca). Cimadomo deelt die auto met Nederlander Tijmen van der Helm. Sébastien Page (nummer-39-Graff-Oreca) spinde bij het uitkomen van Indianapolis en raakte hard de vangrail. Alexander West crashte zijn door Garage 59-gerunde Ferrari in de Ford-chicane in de allerlaatste minuut.
De nieuwe Cadillac zal een 5,5-liter hybride V8 hebben
Tijdens de derde vrije training onthulde Cadillac de Project GTP Hypercar, de auto waarmee het Amerikaanse merk in 2023 zal deelnemen aan het WeatherTech SportsCar Championship, FIA World Endurance Championship en dus ook de 24 Uur van Le Mans.