Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Kobayashi snelste in eerste kwalificatie, Frijns bovenaan in LMP2 op Le Mans

220608 Toyota 7
Kamui Kobayashi realiseerde de snelste tijd met de nummer 7-Toyota

De eerste kwalificatie in Le Mans, een sessie van een uur, diende met name voor het bepalen van de snelste zes teams per klasse, die morgen vanaf 20.00 uur in actie komen tijdens de Hyperpole-sessie. Kamui Kobayashi sloot de kwalificatie in de nummer 7-Toyota met een tijd van 3:27,247 seconden als snelste af. In LMP2 was Robin Frijns met de nummer 31-WRT Oreca het snelst, terwijl Laurens Vanthoor in de nummer 92-Porsche de snelste GTE-Pro-tijd liet aantekenen. Nicki Thiim was in de Northwest-AMR-Aston Martin de snelste in GTE-Am. Regenval in de tweede helft van de kwalificatie bracgt de strategie van sommige teams in de war, net als eerder een rode vlag na een crash van acteur-coureur Michael Fassbender in de nummer 93-Proton-Porsche.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto: Roel Louwers

De vijf auto's in de Hypercar-klasse, twee Toyota's, twee Glickenhausen en de Alpine, zijn hoe dan ook geplaatst voor de hyperpole-sessie, dus in die klasse was de noodzaak van snelle rondetijden niet zo groot. Niettemin was de tijd van Kobayashi zo'n twee seconden sneller dan wat er eerder in de vrije training gereden was. Daarachter eindigde Romain Dumas in de nummer 708-Glickenhaus als tweede en Ryan Briscoe in de nummer 709-Glickenhaus als derde, gevolgd door Nicolas Lapierre namens Alpine, De nummer 8-Toyota, in de middag nog het snelst in de vrije training, kwam niet tot een geklokte ronde vanwege technische problemen.

In LMP2 nemen de 31-WRT-Oreca dankzij Robin Frijns, de nummer 38-JOTA-auto met António Félix da Costa, de nummer 41-Reateam-WRT-Oreca met Norman Nato, de beide United Autosports USA-auto's met Alex Lynn en Filipe Albuquerque, plus de Prema-Oreca met Louis Déletraz deel aan de hyperpole-sessie. De Panis Racing-Oreca met Job van Uitert kwalificeerde zich als achtste, de ARC Bratlislava-auto met Bent Viscaal staat op de 18e plaats. De TDS Racing x Vaillante-Oreca met Tijmen van der Helm behoorde tot de drie auto's die geen geklokte ronde voltooiden.

In GTE-Pro starten alle fabrieksauto's in de hyperpole: de beide Porsches, de beide Corvettes en de beide AF Corse-Ferrari's, die allemaal tot rondetijden binnen 0,615 seconde kwamen. De enige auto die buiten de top zes viel, was de Riley Motorsports-Ferrari, waarin Felipe Fraga zo'n drie seconden tekort kwam. Laurens Vanthoor voerde in de nummer 92-Porsche de tijdenlijst aan.

Datzelfde deed Nicki Thiim in de Northwest-Aston Martin in GTE-Am. Ook de nummer 57-Kessel-Ferrari, de nummer 54-AF Corse-Ferrari, de nummer 85-Iron Dames-Ferrari, de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche en de nummer 61-AF Corse-Ferrari kwalificeerden zich voor de hyperpole. De JMW-Ferrari met Renger van der Zande start vanaf de 16e plaats in de klasse,

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet