Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Nummer 8-Toyota bovenaan, volop "sandbagging" in eerste training Le Mans

220608 Toyota 8
De nummer 8-Toyota was het snelst in de eerste vrije training

Met drie uur vrije training begonnen de activiteiten op de baan voor de 90e editie van de 24 Uur van Le Mans. De nummer 8-Toyota eindigde als snelste, de United Autosports USA-Oreca stond bovenaan in de LMP2-klasse. De beide Corvettes bezetten de eerste twee plaatsen in GTE-Pro, de nummer 79-WeatherTech Porsche was het snelste in GTE-Am. Aan de gereden tijden moet echter niet al teveel waarde worden gehecht. "Het wordt zo langzamerhand echt belachelijk, iedereen is aan het 'sandbaggen'. Ze zouden er veel strenger tegen moeten optreden, in Amerika kan dat immers ook", zei een coureur, die liever anoniem wilde blijven, tegenover AUTOSPORT.NL.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Roel Louwers

220608 LM FP Groupshot Het veld voor de 90e editie van de 24 Heures du Mans

Dat de organisatie niet volledig stil zit, bleek uit een aanpassing van de 'balance of performance' voor de Ferrari's, die per bulletin net voor de start van de vrije training bekendgemaakt werd. De maximale turbodruk van de Ferrari's moet worden verlaagd (7 millibar bij de GTE-Pro's en 6 millibar bij de GTE-Ams), de maximaal toegestane tankinhoud werd verkleind met drie liter en de minimale hoek van de achtervleugel werd verder naar beneden gezet. Die laatste aanpassing werd ook opgelegd voor de Porsches. De Corvette, die in de testdag op zondag de snelste auto was, bleef ongemoeid. In ieder geval vooralsnog, want de organisatie kan tot aan de race nog aanpassingen doorvoeren.

De gereden tijden lagen ongeveer op het niveau van de testdag: de snelste Toyota was met een tijd van 3:29,441 minuten, gereden door Brendon Hartley in de slotfase, ongeveer vier tienden sneller dan afgelopen zondag, maar zeker is dat er in de loop van vandaag en morgen nog wel de nodige muziek in zit. Er waren de nodige incidenten, waarvan de zwaarste een crash van Steven Thomas in de nummer 45-Algarve Pro-LMP2, maar het bleef beperkt tot wat bodyworkschade.

In LMP2 kwam de snelste tijd op naam van Alex Lynn in de nummer 23-United Autosports-Oreca. Robin Frijns reed de vierde tijd en was daarmee de best geklasseerde Nederlander in de klasse. Twee plaatsen daarachter werd de TDS x Vaillante-Oreca van onder anderen Tijmen van der Helm dankzij Mathias Beche als zesde geklasseerd. De overige auto's met Nederlandse inbreng eindigden verder naar achteren: Panis Racing met Job van Uitert 21e ARC Bratislava met Bent Viscaal 23e.

220608 Corvette 63
De nummer 63-Corvette, waarmee ook Nicky Catsburg rijdt, eindigde bovenaan in GTE-Pro

In GTE-Pro was het António García in de nummer 63-Corvette, waarmee ook Nicky Catsburg in actie komt, die de snelste tijd liet noteren, voor de nummer 64-Corvette en de beide fabrieks-Porsches. De WeatherTech-Porsche was met Julien Andlauer het snelst in GTE-Am, Renger van der Zande reed hier de JMW-Ferrari naar de 20e tijd.

220608 LM FP1 Kristensen
Tom Kristensen, die 25 jaar geleden de eerste van zijn negen overwinningen behaalde, had het naar zijn zin
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet