Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Van der Zande/Bourdais winnen IMSA-race Detroit (lang)

2220605 IMSA Winnaars
Winst voor Renger van der Zande en Sébastien Bourdais in de IMSA-race in Detroit


Na hun overwinning op het stratencircuit van Long Beach schreven Sébastien Bourdais en Renger van der Zande met de nummer 01-Chip Ganassi Racing-Cadillac ook de race van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het circuit van Belle Isle in Detroit op hun naam. Daarmee heeft het Frans/Nederlandse duo de twee kortste IMSA-races van het seizoen, elk met een duur van 100 minuten, gewonnen. De wedstrijd werd geheel zonder neutralisatie gecompleteerd, waardoor alle rijders in de slotfase brandstof moesten sparen. De top drie reden in de laatste stint allemaal 36 ronden op één tank. Achter Renger van der Zande werd Oliver Jarvis in de Meyer Shank-Acura, die hij deelt met Tom Blomqvist, als tweede afgevlagd. De andere Ganassi-Cadillac met Earl Bamber en Alex Lynn eindigde na een spectaculaure inhaalmanoeuvre van Bamber op Pipo Derani in de slotfase als derde en completeerde daarmee het succes voor Chip Ganassi Racing. De winst in de GTD-klasse was voor het Vasser Sullivan-Lexus-duo Kyle Kirkwood en Ben Barnicoat.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: IMSA

220605 IMSA start

Bij de start van de race, bij een temperatuur van 28 graden, nam Bourdais in de nummer 01-Ganassi-Cadillac de leiding en bracht de auto na 37 ronden als leider in de wedstrijd binnen, waarna Renger van der Zande het karwei afmaakte. "Voor de tweede keer hier in Detroit als winnaar en ook voor de tweede keer de fontein in gesprongen", zei Van der Zande. "We kregen een heel mooie beker op het podium, gelukkig was het de grootste! We waren snel genoeg om te winnen, al denk ik dat de Acura's wel sneller waren dan wij. Zoals vooraf al voorspeld werd het een 'fuel-saving race', dus elke ronde proberen zoveel mogelijk benzine te sparen. Een aantal jongens deed dat niet, waardoor het hele veld echt in mijn nek zat. Dat maakte het wel interessant, volgens mij was het spannend aan de pitmuur, terwijl het voor mij wel relaxt was, want ik wist wel hoe ik ze achter me moest houden, maar ik begreep dat het aan de pitmuur wel nagelbijten was. Nu door naar Le Mans, ik zit in hetzelfde vliegtuig als Sébastien, dus we nemen wel een beetje bubbels om het te vieren, en dan morgen daar alweer in de auto!"

220605 IMSA fontein
Voor het laatst in de fontein: het winnende Chip Ganassi Racing-team

Achter de winnende Ganassi-Cadillac eindigden Oliver Jarvis en Tom Blomqvist met de Meyer-Shank-Acura als tweede, gevolgd door de andere Ganassi-Cadillac van Earl Bamber en Alex Lynn. Bamber kreeg het in de slotfase flink aan de stok met Pipo Derani in de Action Express-Whelen-Cadillac, die als enige uit de kopgroep een tweestopstrategie gevolgd had. Met nog zo'n tien minuten te gaan passeerde Bamber Derani en nam zo de derde plaats over, die hij korte tijd later met verve verdedigde toen Derani een aanval plaatste. Uiteindelijk zou de Action Express-Cadillac zelfs worden teruggezet naar de laatste plaats in de klasse, omdat de auto bij de technische nakeuring te licht bleek.

220605 IMSA GTD winner
De GTD-winnende Vasser Sullivan-Lexus van Kirkwood en Barnicoat

In GTD viel de beslissing in de strijd om de zege bij de pitstops. Aanvankelijk reed de The Heart of Racing-Aston Martin met Roman De Angelis aan het stuur op kop, maar een "overcut" van de Vasser Sullivan-Lexus van Kyle Kirkwood, die een ronde later dan De Angelis de pits in kwam, bleek uiteindelijk in het voordeel van de Lexus, waarmee Ben Barnicoat als winnaar over de eindstreep kwam. Ross Gunn eindigde in de Aston Martin als tweede, de Paul Miller Racing-BMW van Bryan Sellers en Madison Snow werd als derde geklasseerd.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet