Sportscars: Bourdais brengt ook Renger van der Zande in ideale uitgangspositie voor IMSA-race Detroit
Bourdais en Van der Zande starten in Detroit vanaf de pole-position
Voor de vijfde keer in zes races behaalde Sébastien Bourdais de pole-position in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship en verschafte zo zichzelf en Chip Ganassi Racing-Cadillac-teamgenoot Renger van der Zande de beste uitgangspositie voor de 100-minuten-race van vandaag op het Belle Isle-circuit in Detroit. "Het is wel duidelijk: die kan echt gasgeven", zei Van der Zande, vorig jaar in Detroit samen met Kevin Magnussen racewinnaar met de Cadillac. "Inhalen is in Detroit heel moeilijk, dus onze kansen zijn goed."
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Dit weekeinde komen de IMSA-sportwagens en de IndyCars voor de laatste keer in actie op het stratencircuit op het eiland Belle Isle, want vanaf volgend jaar wordt de Detroit Grand Prix weer verreden in de binnenstad, waar het oude parcours waar ook ooit de Formule 1 reed, in ere wordt hersteld. Voor het IMSA-afscheid van Belle Isle is het veld mager: slechts 16 auto's staan er aan de start, verdeeld over zes DPi's en negen GTD's. De overige klassen komen er niet in actie.
Dat Detroit een Cadillac-circuit is, onder de rook van het hoofdkwartier van General Motors, bleek de afgelopen jaren al en dat beeld werd in de trainingen eens te meer bevestigd. Earl Bamber reed in de nummer 02-Ganassi-Cadillac de snelste tijd in de eerste training, Sébastien Bourdais zette in de tweede training de 01-Ganassi-Cadillac bovenaan, wat hij in de kwalificatie met een tijd van 1:18,818 minuten herhaalde. Dat ging echter wel gepaard met het nodige risico, zo vertelde Renger van der Zande: "In de training ging hij een beetje suf de muur in, dus de hele linker voorkant moest vervangen worden. Ook tijdens de kwalificatie ging hij 'als een pancake', dus met de zijkant helemaal recht tegen de muur aan in bocht 2, waar je toch met zo'n 180 km/u rijdt. Daar kwam hij echter wel mee weg en daarna zette hij nog de snelste rondetijd neer. Op de limiet, maar het was wel goed voor pole-position! Hij spinde ook nog in de laatste ronde, maar goed, we hebben wel pole, dus dat is super."
GTD-pole voor Kyle Kirkwood, die dit weekeinde zowel IMSA als IndyCar rijdt
Op ruim een tiende van een seconde kwalificeerde Tom Blomqvist de Meyer-Shank-Acura als tweede, gevolgd door Ricky Taylor in de WTR-Acura en Alex Lynn in de tweede Ganassi-Cadillac. Snelste in de GTD-kwalificatie was Kyle Kirkwood in de Vasser Sullivan-Lexus. Kirkwood vervangt dit weekeinde in Detroit – en vermoedelijk nog wel een paar races daarna – de Brit Jack Hawksworth, die eerder deze week bij een motocross-ongeval geblesseerd raakte. Hoe ernstig precies blijft onduidelijk, omdat het team daarover geen mededelingen wilde doen. Kirkwood heeft dit weekeinde een druk programma, want naast zijn IMSA-activiteiten rijdt hij in Detroit ook in de IndyCars, waarin hij in Detroit ook het snelste was in de training. Achter Kirkwood kwalificeerde Roman de Angelis de The Heart of Racing-Aston Martin als tweede, gevolgd door Madison Snow in de Paul Miller Racing-BMW.
"Als er geen 'yellows' komen, en met maar 16 auto's op de baan is dat risico niet zo groot, dan wordt het een 'fuel race', dus dan komt het aan op zoveel mogelijk brandstof besparen", kondigde Renger van der Zande aan. De Chevrolet Sports Car Classic start vandaag om 15.10 uur lokale tijd (21.10 uur in Nederland) en is live te zien via Ziggo en IMSA.tv.
Direct daarna vliegen Van der Zande en nog elf andere IMSA-rijders door naar Le Mans, waar ze morgen in actie komen tijdens de testdag en later in de week de 24-uursrace. De nachtvlucht naar Europa betekent wel dat de betreffende rijders de verplichte rijdersbespreking in Le Mans, morgen om 9.00 uur, moeten missen. De organiserende ACO heeft al aangekondigd dat het ontbreken bij die briefing op een boete van 3.000 Euro komt te staan, wat voor veel onbegrip bij de rijders zorgt, temeer daar ACO en IMSA officieel partners zijn. Maar ja, sinds het wegvallen van een aantal grote fabrikanten en de daarmee samenhangende inkomsten probeert de ACO overal geld te halen waar dat te halen is.