Dragracing: Verdiende winnaars en records bij Main Event op Santa Pod
Sandro Bellio
Sandro Bellio meteen snel
De Top Methanol klasse was door de afwezigheid van met name de Zweedse en Duitse deelnemers met twee rijders mager bezet. Sandro Bellio leek weinig last te hebben van twee jaar stilstand want de regerend kampioen zette in de kwalificatie na een 5,54 en 5,55 seconden een meer dan uitstekende 5,48 seconden op de klokken, slechts 0,06 seconden boven het Europees record van Jonnie Lindberg.
Linn Fløysvik
Tegenstand voor de Belg moest komen van Linn Fløysvik. De Noorse had echter een week voor The Main Event bij een testrun in eigen land een flinke motorschade opgelopen. De eerste kwalificatiedag op Santa Pod ging daardoor verloren aan de laatste reparatiewerkzaamheden. Op zaterdag noteerde Fløysvik vervolgens 5,96 seconden.
De testrun waarin Fløysvik schade opliep
Helaas waren de problemen voor het Noorse team nog niet over. Na een extra ingelaste testrun op zondagochtend dook er toch weer een probleem op waardoor Fløysvik in de finale niet aan de start kon verschijnen. In 5,88 seconden snelde Bellio dan ook naar de overwinning.
Rene van den Berg
Dubbel Nederlands succes
Bij The Main Event werd ook de eerste ronde verreden van het FIM Europe Drag Bike European Championship. Net als bij de FIA kampioenschappen waren bij de herstart van de titelstrijd de velden nog niet heel erg goed gevuld.
Rikard Gustafsson
In de Top Fuel Bike klasse snelde Rikard Gustafsson in zijn eerste kwalificatierun naar een uitstekende 5,83 seconden, goed voor de eerste kwalificatiepositie. Met 6,23 seconden plaatste Rene van den Berg zich als tweede voor de eliminaties. In de eliminaties volgden de problemen voor de diverse deelnemers zich in hoog tempo op. Na in de kwalificatie al een keer verrast te zijn door een vlammenzee uit de motor, overkwam dit Gustafsson in de eerste eliminatieronde nog een keer en daarmee was het raceweekend voor de Zweed over. Met tijden van 6,19 en 6,37 seconden had Van den Berg geen tegenstand te duchten van de met problemen kampende Al Smith en Louis Davies en plaatste zich voor de finale. Aan de andere kant van de ladder profiteerde de als achtste gekwalificeerde Mark Smith van de problemen bij Neil Midgley en Gustafsson en stond zo, niet in het minst tot zijn eigen verrassing, in de finale. Daar hield het geluk voor de Engelsman echter op want met 6,41 tegen 6,88 seconden eiste Van den Berg de winst voor zich op, zijn eerste zege in een FIM EK-ronde.
Einde oefening voor Marcus Christiansen
In de Super Twin Top Fuel Bike klasse was het raceweekend voor regerend kampioen Marcus Christiansen al na 100 meter over. Kort na de start van zijn eerste kwalificatierun explodeerde de motor van zijn Super Twin waarna de Deen klaar was. Het toch al kleine veld werd daarmee teruggebracht tot drie deelnemers. De eerste kwalificatieplaats ging daarbij naar meervoudig Europees kampioen Martijn de Haas, die zich iedere run verbeterde om uiteindelijk met 6,67 seconden de andere rijders op een flinke achterstand te zetten.
Chris van Nimmen
De Fin Samu Kemppainen, dit keer uitkomend op een motor gebouwd door Jaska Salakari, klokte de tweede tijd, gevolgd door de in de klasse debuterende Chris van Nimmen. De Belg leek zich direct thuis te voelen op de motor. Omdat er na de kwalificatie een mogelijk probleem aan de motor werd geconstateerd, zag de Belg, om verdere schade te voorkomen, af van deelname aan de eliminaties.
Samu Kemppainen
Daarmee waren alleen nog Kemppainen en De Haas over voor de eliminaties. Kemppainen klokte daarbij in de eerste halve finale een prachtige 5,99 seconden, goed voor een nieuw Europees record. De motor van de Fin liep daarbij wel een zodanige schade op dat hij in de finale niet aan de start kon verschijnen.
Martijn de Haas
De Haas zette zijn constante reeks voort met een 6,71 seconden in de halve finale, gevolgd door een 6,66 seconden in de finale. Daarmee was de eerste winst voor De Haas in het nieuwe seizoen een feit.