Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Verdiende winnaars en records bij Main Event op Santa Pod

davies
Nick Davies

Winst en record voor Jan Ericsson
Pro Modified was in Engeland met 16 deelnemers duidelijk de klasse waarin de meeste strijd mocht worden verwacht. De eerste kwalificatiedag viel dan ook wat tegen, al hadden de thuisrijders geen reden tot klagen.

robinson.01
Andy Robinson

Met Nick Davies (5,921 seconden), Andy Robinson (5,922 seconden) en Kev Slyfield (5,94 seconden) werd de volledige top drie bezet door Engelse rijders. Op vier was Michel Tooren met 6,04 seconden de eerste niet-Engelse piloot, terwijl Marck Harteveld met 6,33 seconden naar de zevende plaats reed. Regerend kampioen Jan Ericsson en de Nederlander David Vegter kenden de nodige problemen en bleven steken op een 14de en 15de positie.

ericsson.01
Jan Ericsson

De zaterdag maakte echter alles meer dan goed. Een eindeloze reeks tijdverbeteringen en persoonlijke records gooiden de kwalificatievolgorde bijna per run door elkaar. Ericsson snelde eerst naar een tijd van 5,77 seconden, net boven het Europees record, om even later met 5,724 seconden alsnog een nieuw Europees record op het scorebord te zetten.

vegter
David Vegter

Vegter verging het ook veel beter. De Nederlander snelde in zijn laatste run naar 5,88 seconden en sprong daarmee naar de derde plaats. Davies verbeterde zich tot 5,87 seconden en claimde de tweede positie.

bader.01
Bruno Bader

Bruno Bader bleef in zijn run tegen Vegter slechts 0,0004 seconden achter bij de Nederlander en vond zichzelf daarmee terug op plek vier.

harteveld.02
Marck Harteveld

Harteveld verbeterde zich tot 5,97 seconden en bezette na vier runs de achtste kwalificatiepositie. Tooren verbeterde zich niet en zakte door alle verbeteringen van de vierde naar de elfde positie.

tooren.01
Michel Tooren

Met acht rijders onder de 6 seconden en een tijd van 6,20 seconden voor de als 13de geklasseerde Jon Webster, bleek het Pro Mod-veld opnieuw uiterst competitief. Hoeveel closer zou het geworden zijn als alle Zweedse rijders ook van de partij zouden zijn geweest?

slyfield
Kev Slyfield

De eerste eliminatieronde betekende voor twee van de drie Nederlanders ook meteen het eindstation. Harteveld trok in zijn run tegen John Tebenham een rood licht, terwijl Tooren in zijn run tegen Slyfield meteen gripproblemen kreeg daardoor de Pro Dutch Racing-rijder de Engelsman voor zich over de finishlijn zag snellen.

pm halve finale.2
Halve finale, David Vegter en Andres Arnover

Vegter verging het een stuk beter. Met een keurige 5,92 seconden klopte de Camaro-rijder eerst Wayne Nicholson, om in de kwartfinale in 5,90 seconden af te rekenen met Slyfield. In de halve finale wachtte voor Vegter de confrontatie met Andres Arnover. De Est, die in de kwalificatie nog met zijn turbo-Mustang aan het eind van de baan in het grasland terecht was gekomen, had zich in de eerste en tweede eliminatieronde in 5,96 en 5,95 seconden ontdaan van Bobby Wallace en Davies. In de confrontatie met Arnover verbeterde Vegter zich tot 5,86 seconden, zijn snelste tijd van het weekend, en daarmee plaatste de Nederlander zich voor de finale.

pm halve finale.1
Halve finale, Jan Ericsson en Bruno Bader

Aan de andere kant van de eliminatieladder stond er geen maat op Ericsson. De Zweedse regerend Europees kampioen klokte achtereenvolgens een ongekend constante reeks: 5,79 tegen Norbert Kuno, 5,79 seconden tegen Tebenham en 5,78 seconden tegen Bader, en plaatste zich daarmee probleemloos voor de finale.

pm finale
Finale

In de finale leek Vegter de Zweed te verrassen. De Nederlander was sneller aan de lichten en nam een voorsprong. Daarna begon Erisccon in te lopen terwijl Vegter juist wat snelheid verloor en met 225 mph in plaats van de gebruikelijke 240 mph de finish passeerde. Daarmee ging met opnieuw een 5,79 seconden de winst naar Ericsson, terwijl Vegter (5,90 seconden) na een moeilijk begin van het weekend tevreden mocht zijn met de runner up positie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet