Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Toyota wint Spa met drie rode vlaggen, LMP2-klassezege WRT met Robin Frijns (lang)

220507 WEC Start
Start van de tweede WEC-race van het seizoen, tevens de laatste voor Le Mans

De nummer 7-Toyota met Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López heeft de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps gewonnen. De wedstrijd, die drie keer met de rode vlag werd onderbroken, vond deels in de regen plaats. De LMP2-klasse eindigde met een 1-2 voor het Belgische WRT-team, met Robin Frijns, René Rast en Sean Gelael als winnaars. De andere Nederlandse deelnemers, Bent Viscaal en Tijmen van der Helm, kwamen niet aan rijden toe, nadat teameigenaar Miro Konopka na ruim een uur flink crashte met de Oreca en daarmee voor de eerste rode vlag zorgde. In de GTE-Pro-klasse eindigde de top drie binnen anderhalve seconde, aangevoerd door Alessandro Pier Guidi en James Calado in de AF Corse-Ferrari. In GTE-Am ging de winst naar de Dempsey-Proton-Porsche van Christian Ried, Sebastian Priaulx en Harry Tincknell.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WEC

De start van de race vond nog onder droge omstandigheden plaats, maar de verwachting was dat na een uur de regen zou inzetten en zo gebeurde het dan ook. Bij de start ging het gelijk mis tussen de beide fabrieks-Porsches: Kévin Estre in de nummer 92 miste zijn rempunt voor La Source, kon geen kant op en raakte de pole-winnende nummer 91-Porsche met Michael Christensen, die door het incident een band en daarmee veel tijd verloor. Kort daarna was er ook al de eerste interventie van de safety-car, nadat Christina Nielsen, eveneens in La Source, de Iron Dames-Ferrari in de grindbak had geparkeerd na te zijn geraakt door Brendan Iribe in de Project 1-Porsche. Na de herstart wist Olivier Pla in de van pole vertrokken Glickenhaus de leiding in handen te houden, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen in de beide Toyota's.

Na ruim een uur was er de eerste rode vlag na een zware crash van Miro Konopka in de ARC Bratislava-Oreca bij het uitkomen van Fagnes, waarmee ook gelijk een einde aan de race kwam voor zijn beide Nederlandse teamgenoten Bent Viscaal en Tijmen van der Helm. "We hebben best veel technische problemen gehad en daardoor niet veel kunnen rijden", zei Viscaal tegen Louise Beckett van Eurosport. "Jammer natuurlijk ook dat we na een uur al uit de race zijn, maar het belangrijkste is dat Miro in orde is." Tijdens de full-course-yellow die voorafging aan de herstart, strandde de leidende nummer 8-Toyota met Sébastien Buemi aan het stuur. Eerst viel de auto stil op het rechte stuk van Kemmel, waarop Buemi na een 'reset' door kon tot aan Campus, maar toen was het verhaal echt afgelopen.

Kort voor het verstrijken van het tweede uur was er opnieuw een rode vlag vanwege forse regenbuien. Na een onderbreking van halfuur werd de wedstrijd weer hervat. Door de omstandigheden raakten meerdere rijders van de baan. Na iets meer dan halverwege was er wederom een rode vlag, nu na een crash van Alex Brundle in de Inter Europol-Oreca-LMP2. Op dat moment had Robin Frijns in de WRT-LMP2 vanwege een afwijkende pitstopstrategie de algehele leiding in handen, nadat hij al vroeg naar regenbanden was overgestapt, profiterend van de lokale kennis en ervaring van het WRT-team.

Nadat de race weer was hervat moest Frijns in het vijfde uur de leiding uit handen geven. Dat maakte de weg naar de overwinning vrij voor het Toyota-trio van Conway, Kobayashi en López, waarbij met name bij López de opluchting zichtbaar was na zijn onfortuinlijke optreden in de openingsrace in Sebring, waarna zelfs een nieuw chassis moest worden opgebouwd. Sebring-winnaars André Negrão, Nicolas Lapierre en Matthieu Vaxivière eindigden ditmaal als tweede, terwijl de Glickenhaus van Olivier Pla, Romain Dumas en Pipo Derani als derde in de hypercar-klasse eindigde, maar slechts als negende algemeen geklasseerd werd en daarmee achter zes LMP2's eindigde.

220507 WEC WRT LMP2-klassezege voor de WRT-Oreca met Robin Frijns, René Rast en Sean Gelael

De LMP2-winnende WRT-Oreca met Robin Frijns, René Rast en Sean Gelael werd als derde algemeen afgevlagd, een prachtige prestatie voor het Belgische team. Slotrijder Rast kende in de eindfase nog een spannend moment toen hij werd geraakt door een spinnende Jean-Baptiste Lahaye in de Ultimate-Oreca. De overwinning kwam echter niet meer in gevaar. De Realteam-WRT-zusterauto van Ferdinand Habsburg, Rui Andrade en Norman Nato eindigde als tweede, gevolgd door de JOTA-Oreca van António Félix da Costa (die eenmaal van de baan raakte), Roberto Gonzalez en Will Stevens.

In GTE-Pro bleef de strijd tussen de Ferrari van Alessandro Pier Guidi en James Calado en de nummer 92-Porsche van Michael Christensen en Kévin Estre tot het einde toe spannend. Christensen plaatste in de laatste ronde nog een aanval in de Busstop, maar Calado liet zich niet verrassen en reed de overwinning voor het AF Corse-Ferrari-team naar huis. Achter de Porsche eindigde de andere AF Corse-Ferrari van Miguel Molina en Antonio Fuoco op de derde plaats, gevolgd door de Corvette van Nick Tandy en Tommy Milner, die vooral veel tijd verloren in de pitstraat tijdens de eerste onderbreking.

Aston Martin leek een tijdlang op weg naar succes in GTE-Am, maar uiteindelijk waren het de beide Britten Sebastian Priaulx en Harry Tincknell en de Duitse teambaas Christian Ried die in de Dempsey-Proton-Porsche aan het langste eind trokken. De TF Sport-Aston Martin van Ben Keating, Henrique Chaves en Marco Sørensen eindigde op de tweede plaats, de Northwest-Aston Martin van Nicki Thiim, Paul Dalla Lana en David Pittard werd als derde geklasseerd. Volgende afspraak: medio juni in Le Mans.

De volledige uitslag is hier te vinden.

220507 WEC podium
Het algehele podium met vlnr Alpine, Toyota en WRT, inclusief Robin Frijns
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet