ELMS: Prema wint première Paul Ricard, twee Nederlanders op podium (lang, UPD: met reacties Nederlandse rijders)

Start van het seizoen 2022 in de European Le Mans Series
Net als vorig jaar bij het ELMS-debuut van WRT zorgde nu Louis Delétraz als slotrijder voor de eerste overwinning van het Italiaanse Prema Racing-team in de European Le Mans Series. Op het Circuit Paul Ricard zegevierde de Zwitser samen met de Oostenrijker Ferdinand Habsburg en de Italiaan Lorenzo Colombo. De tweede en derde plaats in een spannende race gingen naar teams met Nederlandse inbreng: Bent Viscaal eindigde bij zijn sterke sportwagendebuut in de Oreca van Algarve Pro Racing samen met de Duitse Sophia Flörsch als tweede, Job van Uitert finishte met de Panis Racing-Oreca op de derde plaats. In LMP3 ging de overwinning in de slotfase naar Cool Racing met Malthe Jacobsen, Michael Benham en Maurice Smith. Ook in de GTE-klasse werd de strijd pas in de laatste ronde beslist, in het voordeel van de Rinaldi-Ferrari met Pierre Ehret, Nicolas Varrone en Memo Gidley, voor de Proton-Porsche van Christian Ried, Lorenzo Ferrari en Gianmaria Bruni.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ELMS
Onze landgenoot Tijmen van der Helm vertrok zoals aangekondigd in de TDS-Vaillante-Oreca, die Mathias Beche als snelste had gekwalificeerd, vanaf de pole-position en behield bij de rollende start keurig de leiding door Phil Hanson in de United-Oreca achter zich te houden. Het eerste uur van de race werd gekemerkt door een drietal safety-car-interventies, maar Van der Helm hield telkens bij de herstarts het hoofd koel en bracht de auto aan het einde van zijn stint als leider naar binnen. De United-Oreca verloor terrein door een probleem met het linker voorwiel bij de eerste pitstop. Uiteindelijk viel ook de TDS-Oreca met Cimadomo aan het stuur wat terug, wat uitmondde in een ronde achterstand, maar de tiende plaats algemeen en de derde plaats in Pro-Am voor Van der Helm, Beche en Cimadomo is als begin zeker niet verkeerd.
Bent Viscaal en Sophia Flörsch eindigden op de tweede plaatsDe andere Nederlandse LMP2-debutant in de ELMS, Bent Viscaal, volgde de omgekeerde weg: start vanaf de tiende plaats en gaandeweg de race gestaag naar voren, samen met zijn Duitse teamgenote Sophia Flörsch, als enige team in de LMP2-klasse met slechts twee rijders, en beide ook nog eens met zilver-status. Zo kwam de Algarve Pro-Oreca in de slotfase zelfs aan de leiding, maar met nog een kwartier te gaan moest er nog een snelle tankstop worden gemaakt. Daarna kwam Viscaal achter de Prema-Oreca, maar nog voor Job van Uitert in de Panis-Oreca weer de baan op. Van Uitert probeerde van alles, maar Viscaal verdedigde met verve zijn positie en werd zo achter winnaar Louis Delétzraz in de Prema-Oreca als tweede afgevlagd. Van Uitert eindigde samen met Julien Canal en Nicolas Jamin op de derde plaats.
In LMP3 werd de strijd in de laatste ronde beslist, toen de Deen Malthe Jakobsen in de vanaf pole gestarte Cool-Ligier Nico Pino in de Inter Europol-auto wist te passeren. Eigenlijk leek het Poolse team relatief comfortabel op weg naar de overwinning, maar de pure snelheid van Jakobsen in de slotstint maakte het verschil. Jakobsen, vorige maand LMP3-klassewinnaar in Sebring in de Ligier van Sean Creech Motorsport, deelde ditmaal het succes met de Amerikaan Maurice Smith en de Brit Michael Benham. Achter de Inter Europol-Ligier van Nicolas Pino, Charles Cruise en Guilhermo Oliveira, eindigde de United-Ligier (Voisin/Caygill/Gehrsitz) op de derde plaats. Best geklasserde Nederlander in LMP3 was Glenn van Berlo, die in de nummer 10-Eurointernational-Ligier als vijfde eindigde, op een ronde van de klassewinnaar. Nog eens twee ronden daarachter eindigde broer Kay van Berlo met de nummer 3-United-auto op de achtste plaats in de klasse. Voor Max Koebolt, die gisteren al te kampen had met technische problemen in de nummer 11-Eurointernational-Ligier, was de race vanwege motorproblemen voortijdig ten einde.

Bijna-fotofinish tussen de winnende Rinaldi-Ferrari en de Proton-Porsche in GTE
De GTE-klasse mondde uit in een prachtige eindstrijd tussen Nicolas Varrone in de Rinaldi-Ferrari en Gianmaria Bruni in de Proton-Porsche, die Varrone nipt in zijn voordeel wist te beslissen. Een mooi resultaat voor het Duitse team van Michele Rinaldi bij het debuut in de ELMS en een fraaie comeback van Varrone, die afgelopen woensdag nog aan uitdrogingsverschijnselen leed, waardoor zijn deelname aan de race onzeker leek. Varrone deelde de winnende Ferrari met Pierre Ehret en Memo Gidley, terwijl Bruni samen met Lorenzo Ferrari en teambaas Christian Ried reed. De tweede Proton-Porsche met acteur-coureur Michael Fassbender, Zacharie Robichon en Richard Lietz eindigde op de derde plaats.
UPD 21.00 uur: De Inter Europol-Ligier, die oorspronkelijk tweede werd in de LMP3-klasse, is uit de uitslag gehaald vanwege een technische onregelmatigheid. Bij de controle na afloop van de race bleken de sluitringen in het differentieel niet overeenkwamen met de originele onderdelen van de toeleverancier van Oreca, zoals vastgelegd in de homologatie. Een vertegenwoordiger van het team erkende dit en verklaarde dat de versnellingsbak (inclusief differentieel) was gekocht en ingebouwd en daarbij alleen was gereinigd. De sportcommissarissen besloten daarop tot uitsluiting, waardoor de nummer 2-United-Ligier doorschuift naar de tweede plaats en de RLR-Msport-Ligier van Alex Kapadia, Mikkel Jensen en Nick Adcock nu derde is. Glenn van Berlo en zijn Eurointernational-teamgenoten promoveren naar de vierde plaats, Kay van Berlo en zijn twee medestrijders in de United-auto zijn nu zevende.
Hier de reacties van de Nederlandse rijders na afloop van de race (wordt successievelijk aangevuld):
Bent Viscaal: "Heel erg blij met P2. Het was een heel interessante race, Sophia heeft een fantastische job gedaan in het begin door ergens in de buurt van de top vijf te zitten, dus dat was super. Toen stapte ik in de auto en deed de radio het niet, dus dat was nogal lastig. Het was weer net zo als vroeger op de kartbaan: communicatie via de pitmuur! Dat was wel een uitdaging, zeker ook omdat het mijn eerste keer was met verschillende klasses op de baan. Daardoor verloor ik wel een plekje, maar daarover kon ik niet klagen. Toen hebben we goed gebruik gemaakt van de 'full-course yellow' en toen ben ik weer in de auto gegaan voor de laatste stint. Gelukkig ben ik net voor Job gebleven. Ik ben erg blij met dit debuut, LMP2 is superleuk om te doen. Natuurlijk gaan we voor nog een plekje beter in de volgende race, maar hier zijn we al super blij mee."

De Panis Racing-Oreca met Job van Uitert
Job van Uitert: "Een goede race van ons, geen fouten gemaakt. De rijders allemaal 'clean'. Waar Bent aan het einde wel profiteerde van de 'full-course yellow' deden wij dat net niet. Dat zorgde daarvoor dat we net één plekje misliepen. Het was wel heel close met Bent. Een goed gevecht, natuurlijk leuk met nog een Nederlander op de baan. Wij kijken terug op een goede start: derde plek, punten in de pocket en hiermee kunnen we door voor de rest van het seizoen. Op naar Imola naar hopelijk weer een mooi resultaat daar!"
Tijmen van der Helm: "Het ging best goed. Ik heb de start gedaan, twee safety-cars, ik bleef aan de leiding en kon aan het eind van mijn laatste stint nog een klein gaatje trekken naar de nummer twee, maar toen moest de amateur erin, die had niet echt de beste 'pace'. In ieder geval wel nog een podium eruit kunnen halen voor de pro-am-klasse. De auto lag top, over de snelste 15 ronden had ik het derde totaal, dus niet zoveel te klagen. Ik denk dat we dit moeten vasthouden voor de komende races, verbeteringen in het resultaat komen dan vanzelf wel."
Glenn van Berlo: "Onze brons-rijder had de start gedaan, prima, alles heel gehouden en na een half uurtje lagen we op P3, dus dat zag er eigenlijk best goed uit. De safety-cars in het eerste uur zorgden ervoor dat wij telkens weer aansluiting konden vinden bij de kopgroep. Na een uur en een kwartier maakte onze brons-rijdereen fout in bocht 9, dat resulteerde in een spin die best veel tijd kostte. Gelukkig kon hij wel zijn stint afmaken. Daarna ging ik de auto in. Het was mijn eerste stint in ELMS, dat was best even wennen met al dat verkeer en hoe je het snelst door de GT's komt en niet al teveel tijd verliest als de LMP2's inhalen, maar dat ging best goed. Ook de balans in de auto was goed, mooi constant, dus als geheel niet ontevreden. Qua positie nog niet helemaal tevreden, er is op verschillende vlaken nog wel progressie te boeken, dus nog werk aan de winkel voor Imola."
Max Koebolt: "Na de proloog op maandag en dinsdag die helemaal perfect ging, hebben we nu sinds de eerste vrije training op vrijdag eigenlijk alleen maar problemen gehad. Verschillende problemen, wat het oplossen ook moeilijk maakt. Elke keer als we een probleem hadden opgelost, kwam er wel weer een nieuw probleem bij... Daarom ging de kwalificatie gisteren al niet en vielen we ook uit in de race omdat de motor het begaf, nadat die de hele race al maximaal 80 procent van de kracht leverde. Een heel teleurstellend weekeinde, zeker als je zag dat we in de proloog gewoon goed erbij zaten. Op naar Imola dus maar."