NASCAR: William Byron wint spectaculaire wedstrijd op de getransformeerde Atlanta Motor Speedway
De vijfde wedstrijd op de getransformeerde Atlanta Motor Speedway produceerde een wedstrijd die werkelijk alles in zich had. In een wedstrijd waarin de deelnemers dicht bij elkaar bleven waren er niet minder dan 46 wisselingen om de koppositie tussen maar liefst 20 coureurs. Het leverde een sterk rijdende William Byron de overwinning op.
Spannende slotfase met Bubba Wallace en William Byron voorop.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's Toyota Racing USA/NASCAR
William Byron wint spectaculaire wedstrijd op de getransformeerde Atlanta Motor Speedway
De "nieuwe" Atlanta Motor Speedway produceerde dit jaar de vijfde verschillende winnaar in de NASCAR MEN's Cup-series. Hendrick Motorsports-coureur William Byron slaagde er met zijn Chevrolet in de laatste tien wedstrijdronden in om een groot aantal hongerige "draftende" concurrenten achter zich te houden. Met de traditionele "last lap crash" op dit soort banen versloeg Byron de Toyota van Christopher Bell met een voorsprong van 0.109 secs. en 0.145 secs. op Ross Chastain.
Voor het passeren van de onderste witte lijn op de backstretch werd Bell echter bestraft en door de wedstrijdleiding naar de 23e plek terugverwezen. Voor Ross Chastain betekende het zijn tweede achtereenvolgende tweede plek. In de 316e ronde van 325 nam Byron de leiding van Bubba Wallace over en wist die tot aan de finish te behouden. Voor Byron betekende het de allereerste overwinning op de 1.54 mijlsbaan die sinds juli 2021 een flinke herconfiguratie had ondergaan.
Bubba Wallace gaat op dit type circuits altijd goed. Helaas bij een crash op de streep betrokken.
William Byron: "Het was nogal anders. In de laatste paar ronden probeerde ik het gat op Bubba niet al te groot te laten worden en ook niet te ver weg te rijden. Voor mijn spotter Brandon Lines betekent het tevens ook zijn allereerste overwinning. Felicitaties aan hem. Dank aan het gehele teams dat dit jaar fantastisch werk heeft verricht. Met de NextGen auto zijn er nogal wat veranderingen. De Hendrick Motorsports Chevrolet was gewoon fantastisch. Het heeft 's nachts nog hard aan de auto gewerkt. Had een behoorlijk moeilijke training maar kreeg het onder controle. De rijstijl is hier intermediate met wat speedwayelementen. Het was eigenlijk wel genieten."
Klapband voor Tyler Reddick in het eerste segment. Hij liep twee ronden achterstand op en reed een fantastische wedstrijd. Hij eindigde als tweede.
In wezen heeft Speedway Motorsports Inc. de eigenaar van de baan, een intermediate downforce circuit in een soort Mini Daytona laten veranderen. Op het nieuwe asfalt werd dan ook superspeedwaypakket voorgeschreven. Het leverde de nodige spectaculaire wedstrijdmomenten maar ook de nodige schades op.
Byron wist de chaos voor te blijven. Ross Chastain echter niet. Die crashte in de 94e ronde aan het einde van het eerste wedstrijdsegment. De Trackhouse Chevrolet werd het slachtoffer van een klapband en ging in Turn 2 de muur in. In de pits verloor Chastain twee ronden vanwege het niet reglementair bijvullen van brandstof gedurende de reparatieperiode. Later in de wedstrijd wist Chastain de achterstand strategisch weer weg te werken.
Een geconcentreerde Kurt Busch.
Ross Chastain: "Ik dacht dat mijn dag over was. Maar onze mensen doken onder de auto en de balans was gewoon weer terug. En de Chevy was zo ontzettend snel. In het begin duelleerde ik met William. Zo "cool" om tegen mijn vrienden te racen, ik heb er hier niet zoveel, maar de laatste weken kon het.'' Kurt Busch was evenals Ross Chastain bij een incident (145e ronde) betrokken maar wist zich glansrijk te herstellen en kwam als hoogst geklasseerde Toyota als derde over de finish.
Aan het einde van de wedstrijd in gevecht om de leiding met winnaar William Byron.
Daarachter volgde Daniel Suarez. Voor het team van Trackhouse Racing van teameigenaar Justin Marks betekende het twee auto's in de Top 5. Met een vijfde plek behaalde Corey Lajoie zijn eerste Top 5 resultaat in de Cup. Achter hem volgden Chase Elliott, Chris Buescher, Martin Truex Jr., Joey Logano, en Alex Bowman.
Van de 37 auto's die van start gingen waren er maar liefst 27 bij crashes betrokken. Wallace, Haley en Buescher waren bij het vallen van het zwartwit geblokt de laatste slachtoffers. In totaal telde de wedstrijd 11 neutralisaties met een lengte van 65 ronden. Alex Bowman reed in totaal 111 ronden aan de leiding.
Mooie burnout van winnaar William Byron.
Ross Chastain in totaal 42. In de eerste vijf wedstrijden dit seizoen won het team van Hendrick Motorsports driemaal, Larson op Fontana en Alex Bowman in Las Vegas. De beide wedstrijdsegmenten kwamen op naam van William Byron en Ryan Blaney (Ford) te staan.
Clever rijden leverde Byron de overwinning op het "nieuwe" Atlanta op.
64th Annual Folds of Honor QuikTrip 500
Atlanta Motor Speedway
1. (12) William Byron, Chevrolet, 325 ronden
2. (7) Ross Chastain, Chevrolet, 325.
3. (9) Kurt Busch, Toyota, 325.
4. (13) Daniel Suarez, Chevrolet, 325.
5. (33) Corey LaJoie, Chevrolet, 325.
6. (6) Chase Elliott, Chevrolet, 325.
7. (14) Chris Buescher, Ford, 325.
8. (26) Martin Truex Jr., Toyota, 325.
9. (3) Joey Logano, Ford, 325.
10. (11) Alex Bowman, Chevrolet, 325.
Spannende slotfase met Bubba Wallace en William Byron voorop.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's Toyota Racing USA/NASCAR
William Byron wint spectaculaire wedstrijd op de getransformeerde Atlanta Motor Speedway
De "nieuwe" Atlanta Motor Speedway produceerde dit jaar de vijfde verschillende winnaar in de NASCAR MEN's Cup-series. Hendrick Motorsports-coureur William Byron slaagde er met zijn Chevrolet in de laatste tien wedstrijdronden in om een groot aantal hongerige "draftende" concurrenten achter zich te houden. Met de traditionele "last lap crash" op dit soort banen versloeg Byron de Toyota van Christopher Bell met een voorsprong van 0.109 secs. en 0.145 secs. op Ross Chastain.
Voor het passeren van de onderste witte lijn op de backstretch werd Bell echter bestraft en door de wedstrijdleiding naar de 23e plek terugverwezen. Voor Ross Chastain betekende het zijn tweede achtereenvolgende tweede plek. In de 316e ronde van 325 nam Byron de leiding van Bubba Wallace over en wist die tot aan de finish te behouden. Voor Byron betekende het de allereerste overwinning op de 1.54 mijlsbaan die sinds juli 2021 een flinke herconfiguratie had ondergaan.
Bubba Wallace gaat op dit type circuits altijd goed. Helaas bij een crash op de streep betrokken.
William Byron: "Het was nogal anders. In de laatste paar ronden probeerde ik het gat op Bubba niet al te groot te laten worden en ook niet te ver weg te rijden. Voor mijn spotter Brandon Lines betekent het tevens ook zijn allereerste overwinning. Felicitaties aan hem. Dank aan het gehele teams dat dit jaar fantastisch werk heeft verricht. Met de NextGen auto zijn er nogal wat veranderingen. De Hendrick Motorsports Chevrolet was gewoon fantastisch. Het heeft 's nachts nog hard aan de auto gewerkt. Had een behoorlijk moeilijke training maar kreeg het onder controle. De rijstijl is hier intermediate met wat speedwayelementen. Het was eigenlijk wel genieten."
Klapband voor Tyler Reddick in het eerste segment. Hij liep twee ronden achterstand op en reed een fantastische wedstrijd. Hij eindigde als tweede.
In wezen heeft Speedway Motorsports Inc. de eigenaar van de baan, een intermediate downforce circuit in een soort Mini Daytona laten veranderen. Op het nieuwe asfalt werd dan ook superspeedwaypakket voorgeschreven. Het leverde de nodige spectaculaire wedstrijdmomenten maar ook de nodige schades op.
Byron wist de chaos voor te blijven. Ross Chastain echter niet. Die crashte in de 94e ronde aan het einde van het eerste wedstrijdsegment. De Trackhouse Chevrolet werd het slachtoffer van een klapband en ging in Turn 2 de muur in. In de pits verloor Chastain twee ronden vanwege het niet reglementair bijvullen van brandstof gedurende de reparatieperiode. Later in de wedstrijd wist Chastain de achterstand strategisch weer weg te werken.
Een geconcentreerde Kurt Busch.
Ross Chastain: "Ik dacht dat mijn dag over was. Maar onze mensen doken onder de auto en de balans was gewoon weer terug. En de Chevy was zo ontzettend snel. In het begin duelleerde ik met William. Zo "cool" om tegen mijn vrienden te racen, ik heb er hier niet zoveel, maar de laatste weken kon het.'' Kurt Busch was evenals Ross Chastain bij een incident (145e ronde) betrokken maar wist zich glansrijk te herstellen en kwam als hoogst geklasseerde Toyota als derde over de finish.
Aan het einde van de wedstrijd in gevecht om de leiding met winnaar William Byron.
Daarachter volgde Daniel Suarez. Voor het team van Trackhouse Racing van teameigenaar Justin Marks betekende het twee auto's in de Top 5. Met een vijfde plek behaalde Corey Lajoie zijn eerste Top 5 resultaat in de Cup. Achter hem volgden Chase Elliott, Chris Buescher, Martin Truex Jr., Joey Logano, en Alex Bowman.
Van de 37 auto's die van start gingen waren er maar liefst 27 bij crashes betrokken. Wallace, Haley en Buescher waren bij het vallen van het zwartwit geblokt de laatste slachtoffers. In totaal telde de wedstrijd 11 neutralisaties met een lengte van 65 ronden. Alex Bowman reed in totaal 111 ronden aan de leiding.
Mooie burnout van winnaar William Byron.
Ross Chastain in totaal 42. In de eerste vijf wedstrijden dit seizoen won het team van Hendrick Motorsports driemaal, Larson op Fontana en Alex Bowman in Las Vegas. De beide wedstrijdsegmenten kwamen op naam van William Byron en Ryan Blaney (Ford) te staan.
Clever rijden leverde Byron de overwinning op het "nieuwe" Atlanta op.
64th Annual Folds of Honor QuikTrip 500
Atlanta Motor Speedway
1. (12) William Byron, Chevrolet, 325 ronden
2. (7) Ross Chastain, Chevrolet, 325.
3. (9) Kurt Busch, Toyota, 325.
4. (13) Daniel Suarez, Chevrolet, 325.
5. (33) Corey LaJoie, Chevrolet, 325.
6. (6) Chase Elliott, Chevrolet, 325.
7. (14) Chris Buescher, Ford, 325.
8. (26) Martin Truex Jr., Toyota, 325.
9. (3) Joey Logano, Ford, 325.
10. (11) Alex Bowman, Chevrolet, 325.