Sportscars: Bamber/Lynn/Jani winnen Sebring met Ganassi-Cadillac, klassewinst Catsburg, Racing Team Nederland tweede in LMP2 (lang)

Earl Bamber, Neel Jani, Chip Ganassi en Alex Lynn (vlnr) vieren de overwinning
De nummer 02-Chip Ganassi Racing-Cadillac van Earl Bamber, Alex Lynn en Neel Jani heeft de 70e editie van de Mobil 1 12 Hours of Sebring gewonnen. Een sterke slotstint van Bamber, die twee keer de leiding verloor, maar deze telkens weer heroverde, was de sleutel tot de overwinning. Met de JDC-Miller Motorsports-Cadilac en de Whelen Engineering-Cadillac op de tweede en derde plaats was het volledige podium voor het Amerikaanse merk. De van pole gestarte 01-Ganassi-Cadillac met Renger van der Zande was al in de beginfase kansloos door versnellingsbakproblemen en eindigde ver in de achterhoede. In LMP2 wonnen Ben Keating, Mikkel Jensen en Scott Huffaker voor PR1-Mathiasen Motorsport, terwijl Racing Team Nederland net als in Daytona na een sterk optreden van Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Dylan Murry als tweede eindigde. In LMP3 ging de overwinning naar Sean Creach Motorsport met João Barbosa, Malthe Jakobsen en Lance Willsey. Hier was er geen succes voor Kay van Berlo in de Riley-Ligier na een aanrijding met Mathieu Jaminet in de Pfaff-Porsche in het negende uur. In de GTD-Pro-klasse was er Nederlands succes dankzij Nicky Catsburg in de Corvette, die samen met António García en Jordan Taylor de overwinning behaalde. De winst in GTD was voor de Cetilar Racing-Ferrari met Roberto Lacorte, Giorgio Semagiotto en Antonio Fuoco.
Tekst: René de Boer
Foto's: PR
Zoals zo vaak in Sebring, waar ook ditmaal weer tal van "full-course yellows" het veld bij elkaar hielden, was de slotfase uiterst spannend. Met een uur en een kwartier te gaan nam Bamber de nummer 02-Ganassi-Cadillac over van Alex Lynn, die de auto als leider in de wedstrijd met een relatief grote voorsprong van ruim een halve minuut op de JDC Miller Motorsports-Cadillac had binnengebracht. Op zijn eerste ronde kwam Bamber in botsing met de AWA-Duqueine-LMP3, wat hem op een "drive-through" kwam te staan. Dat bracht Richard Westbrook in de JDC-Miller-Cadillac aan de leiding, maar net na het aanbreken van het laatste uur pakte Bamber de eerste plaats weer terug. Echter niet voor lang, want vervolgens kwam hij in botsing met de nummer 21-AF Corse-Ferrari van Simon Mann en ging in de rondte. Andermaal kwam Bamber terug, reed weer het gat naar Westbrook dicht en passeerde hem voor de leiding met nog 45 minuten te gaan. Vervolgens reed Bamber de overwinning naar huis en vierde het succes samen met Alex Lynn en Neel Jani. Laatstgenoemde was pas vorige week aan het team toegevoegd als vervanger van Kevin Magnussen, nadat de Deen was aangetrokken door het Haas-Formule 1-team. Achter de winnende Ganassi-Cadillac eindigden de beide Cadillac-DPi's van JDC Miller Motorsports met Tristan Vautier, Richard Westbrook en Loïc Duval en Action Express-Whelen Engineering met Pipo Derani, Tristan Nuñez en Mike Conway respectievelijk als tweede en derde.

Bij de start reed de nummer 01-Ganassi-Cadillac nog op kop, maar dat zou niet lang duren
Voor Renger van der Zande en zijn teamgenoten Sébastien Bourdais en Ryan Hunter-Reay, die vanaf de pole-position de beste uitgangspositie hadden, was het vanaf het begin al duidelijk dat er geen succes in zou zitten. Al in de eerste ronde moest Bourdais naar binnen vanwege een probleem bij het terugschakelen en meerdere pitstops volgden, zodat het trio uiteindelijk met 44 ronden achterstand eindigde. "We hadden veel snelheid en ik denk dat we eigenlijk we gewoon weg hadden kunnen rijden en nooit meer achterom hoeven te kijken", meldde Van der Zande. "Maar er waren een paar kabels die niet goed zaten. Daarop moest er een nieuwe versnellingsbak in, omdat de oude beschadigd was geraakt. Daarmee waren de kansen wel verkeken. Twee keer mechanische fouten, zowel in Daytona als hier, dat mag gewoon niet gebeuren, dus we hebben wat huiswerk te doen. Gelukkig ging de zusterauto als een kogel, die hebben gewonnen!"
In LMP2 werd een van de kanshebbers, de DragonSpeed-auto die in Daytona gewonnen had, al in het derde uur uitgeschakeld. Juan Pablo Montoya, die voor het eerst samen met zijn zoon Sebastian reed, moest aan de leiding rijdend uitwijken toen Alec Udell in de Mühlner-Duqueine uit de LMP3-klasse in de rondte ging en daarmee meerdere auto's in de problemen bracht. Daarbij liep Montoya flinke schade op en was de race voor het team ten einde. Dat bracht Giedo van der Garde aan de leiding met de Racing Team Nederland-Oreca, die opnieuw zeer sterk voor de dag kwam. Uiteindelijk kwam het team een ronde tekort voor de overwinning in de klasse, die ging naar Ben Keating, Mikkel Jensen en Scott Huffaker in de PR1-Mathiasen Motorsports-Oreca.

Wederom een sterk optreden van Racing Team Nederland
Niettemin heerste ook bij het Nederlandse team tevredenheid met de herhaling van het resultaat van Daytona. "Het was een wel zeer enerverende race", zei teammanager Mark Koense. "Zeker het middelste deel was voor ons erg turbulent en bepaald niet gunstig, want we hadden tot drie keer toe ongunstige "full-course yellows". Daardoor verloren we veel tijd en posities, maar in het derde deel van de race zijn we teruggereden, waardoor we toch tweede geworden zijn. De auto was top, het team was top. We weten dat we meedoen om de hoofdprijs, een tevredenstellend resultaat! Felicitaties ook aan Nicky Catsburg voor zijn overwinning, mooi om te zien wat die allemaal voor elkaar krijgt en hoe dat wordt beloond!" Na twee races staat Racing Team Nederland ook tweede in de tussenstand van de IMSA Michelin Endurance Cup, op slechts één punt achter PR1-Mathiasen Motorsports. De derde plaats in de klasse op Sebring was voor het Era-Motorsport-team Merriman/Tilly/Dalziel.
In LMP3 leek er ook lange tijd Nederlands succes in te zitten, want net als in Daytona reed de Riley-Ligier met Kay van Berlo, Gar Robinson en Felipe Fraga lange tijd goed voorin mee in de klasse. Een aanrijding van Van Berlo met Mathieu Jaminet in de Pfaff-Porsche in het laatste kwart van de race stond het succes echter in de weg. "De radiateur was kapot, die hebben we nog vervangen, maar de schade was te groot", aldus Van Berlo. "We zaten er lekker bij, al was de auto niet helemaal zo goed als in Daytona. In de eerste helft van de race hadden we al wat problemen, we hadden elk uur wel iets. Tijdens mijn rijbeurt haalde ik een GT in in bocht 16 en vervolgens gooit een DPi-rijder 'last minute' nog even zijn auto erlangs, waardoor ik niet kon insturen. Die GT reed bij mij naar binnen en bij een LMP3 zit de radiateur aan de zijkant, dus die was natuurlijk stuk. Jammer, we hadden hoge verwachtingen, maar dat kwam er helaas niet uit. Een flinke domper na een paar mooie races, maar we zorgen ervoor dat we goed terugkomen!" De winst was voor het team Sean Creech Motorsport met João Barbosa, Malthe Jakobsen en Lance Willsey, gevolgd door de teams JR III Racing en Performance Tech Motorsports.

Winst in de klasse voor Nicky Catsburg, Jordan Taylor en António García
Catsburg: "Mooi om ook deze aan mijn lijstje te kunnen toevoegen!"
Na de tussentijdse aanpassing van de BoP na de trainingen van donderdag was de Corvette nu snel genoeg om voorin te kunnen meestrijden in GTD-Pro. Vooral het rondenlange duel tussen Nicky Catsburg en Jack Hakwsworth in de Lexus in het zesde uur en vervolgens zijn strijd met Philipp Eng in de nummer 24-BMW was om van te smullen. Het sterke optreden resulteerde uiteindelijk in de overwinning voor Catsburg en zijn teamgenoten António García en Jordan Taylor. "Megablij met dit succes", zei Catsburg, die tijdens zijn middelste stint maar liefst drieënhalf uur in de auto zat. "Dat was behoorlijk pittig! Die duels waren superleuk, mooie acties! Aan het eind was het nog wel spannend, de Lamborghini kwam heel dichtbij, een gat van 16 seconden teruggebracht naar vier seconden, dus het ging bepaald niet vanzelf, maar het is allemaal gelukt. Ik ben heel blij dat ik nu ook deze race aan mijn lijstje kan toevoegen! Nu Le Mans dit jaar nog en dan zijn we volgens mij aardig compleet..."
De genoemde Lamborghini was de TR3-Huracán van Marco Mapelli, Andrea Caldarelli en Mirko Bortolotti, die op 4,438 seconden achter de winnende Corvette als tweede eindigde. De derde plaats ging naar de WeatherTech-Mercedes van Cooper MacNeil, Jules Gounon en Maro Engel.

De Cetilar-Ferrari won GTD
In GTD ging de overwinning naar de Cetilar Racing-Ferrari met Roberto Lacorte, Giorgio Semagiotto en Antonio Fuoco, op bijna een minuut gevolgd door de AF Corse-Ferrari van Simon Mann, Luis Perez Companc en Toni Vilander, die op hun beurt nog eens 25 seconden voorsprong hadden op Robby Foley, Bill Auberlen en Michael Dinan in de Turner Motorsport-BMW. Voor routinier Auberlen was het zijn 500e race met BMW.
De volledige uitslag is hier te vinden.