NASCAR: Penske-coureur Austin Cindric wint 64e Daytona 500. Clever optreden Jacques Villeneuve beloond.
In enerverende 64e editie van de Daytona 500 zegevierde Penske-coureur Austin Cindric op de streep. Hij versloeg de #23 XI Racing Toyota Camry van Superspeedway specialist Bubba Wallace op de streep met een verschil van slechts 0.036 secs. Voor Chevrolet werd het een teleurstellende dag op de Speedway. De HMS-Chevrolets van Kyle Larson en William Byron konden zich niet echt profileren en werden beiden door crashes uitgeschakeld. Een indrukwekkend optreden van Jacques Villeneuve werd voor Team Hezeberg met een 22e plek beloond. In de einduitslag bevonden zich maar liefst zeven Ford Mustangs, twee Toyota's en één Chevrolet.

Hopla richting finish. Cindric heeft een kleine voorsprong op Wallace met daarachter Blaney, Briscoe, Almirola en Busch. Spannender kan niet....
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: NASCAR/PR/Toyota Racing USA
Penske-coureur Austin Cindrinc wint 64e Daytona 500. Clever optreden Jacques Villeneuve beloond
Een enerverende 64e editie van de Daytona 500 leverde rookie Austin Cindric direct zijn allereerste zege in de Cup-series voor Team Penske op. Gedurende de gehele wedstrijd was Cindric een factor die zich constant in de kopgroep bevond. Een fout van regerend kampioen Kyle Larson in de 190e ronde zorgde voor de allerlaatste neutralisatie waarbij Kevin Harvick en Noah Gragson uitgeschakeld werden. Bij de actie van Larson moest Harvick zijn merkgenoot Buescher ontwijken en spinde vervolgens tegen Gragson aan. Ook Erik Jones, Todd Gilliland en Chase Elliott waren bij het incident betrokken. Laatstgenoemde zou nog als 10e geklasseerd worden.

Start van de 64e editie van de Daytona 500. De eerste startrij haalde de finish niet.....
Bij de herstart bevond Ricky Stenhouse Jr. zich (in één van de weinig overgebleven Chevrolets) in een uitstekende positie om voor het team van Brad Daugherty de 64e editie van de Daytona 500 voor de eerste maal te winnen. Met nog vier ronden te gaan was Stenhouse "loose" na een agressieve push van Brad Keselowski en knalde vervolgens in de softer wall, spinde en knalde vervolgens in de tweede RFK Mustang van Chris Buescher. En weer andermaal was de "dream" voor Ricky "Steakhouse" over.......
Geslaagd Daytona debuut Tean Hezeberg
Bij team Hezeberg kan men terugblikken op een prachtig Daytona 500 debuut. Voormalig F1 wereldkampioen Jacques Villeneuve eindigde bij zijn optreden op de Speedway als 21e. En is daarmee samen met Mario Andretti de enige F1 wereldkampioen die aan deze wedstrijd heeft deelgenomen. Andretti won zoals bekend de wedstrijd in 1967. Voor Villeneuve was het altijd een droom om naast de Indy 500 aan deze wedstrijd deel te nemen. Veertien jaar geleden wist Jacques zich niet te kwalificeren en dankzij Hezeberg ging er eindelijk een droom in vervulling. De Canadees slaagde met vlag en wimpel. In de 38e ronde spinde hij bij de ingang van de pitlane terwijl Jacques in de 150e ronde ongeschonden uit een incident met Tyler Reddick kwam.

Flyovers zijn gelukkig nog toegestaan voor aanvang van de wedstrijden in de US.
Gedurende de gehele wedstrijd circuleerde de Hezeberg Ford Mustang in de Top 30. Hoewel op 2 ronden achterstand draaide Jacques met regelmaat dezelfde rondetijden als de koplopers. Realistisch gezien na de onvoorziene motorwissel werkelijk boven verwachting. Het regende op de social media complimenten. Het commentaar van Jacques Villeneuve: "You guys did a fantastic job" Het kleine team mag trots zijn op deze prestatie. Zeker met betrekking tot de snelheid waarover Jacques beschikte." Meer viel bij deze premiere eigenlijk niet te verwachten. De enige tegenslag was de kwalificatiewedstrijd op donderdag waarna de motor gewisseld moest worden."
Met een glimlach op zijn gezicht verklaarde Villeneuve na de wedstrijd het volgende: " De "close calls" maken de wedstrijd interessant. Na mijn eerste pitstop verloor ik de "tow" met de anderen en was de rembalans weg. Dit wist ik na die eerste spin in de pitlane te fixen. En toen spinde #8 voor mij en ik raakte hem bijna en de auto bleek ook nog eens moeilijk te rijden." Vooral in het begin had de voormalige F1 wereldkampioen het moeilijk omdat hij te weinig vertrouwen over het "draften" met zijn collega-rijders had.

Villeneuve is net ontsnapt aan de spinnende Tyler Reddick.
Jacques Villeneuve: " Ik was evenals de auto goed met het "draften" Voor mij was het probleem dat het een tijdje duurde voordat de concurrentie begreep hoe ze met mij moesten "draften" Op een gegeven moment waren reden wij allemaal bij elkaar en iemand besloot om bij mij de luchtstroom weg te nemen en verloren we beiden onze "draft". Jammer hij had beter kunnen blijven want dit was niet goed. Maar zo is het nu eenmaal.
Hoofdzaak was dat wij de show maakten. Dit was het belangrijkste. Wij zijn een klein team en hebben tijdens de wedstrijd veel geleerd omdat zowel in de Duels als de dagen daarna problemen hadden. Ik kon zelfs de pitstops niet oefenen. Er is veel gebeurd vandaag."
Op de vraag of er een vervolg aankomt? "Ik wil zeker meer doen maar op een gegeven moment zal Loris Hezemans de auto besturen. Het zal dus vooral van sponsoren afhankelijk zijn."

Harrison Burton maakte een onvrijwillige luchtreis.

Hopla richting finish. Cindric heeft een kleine voorsprong op Wallace met daarachter Blaney, Briscoe, Almirola en Busch. Spannender kan niet....
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: NASCAR/PR/Toyota Racing USA
Penske-coureur Austin Cindrinc wint 64e Daytona 500. Clever optreden Jacques Villeneuve beloond
Een enerverende 64e editie van de Daytona 500 leverde rookie Austin Cindric direct zijn allereerste zege in de Cup-series voor Team Penske op. Gedurende de gehele wedstrijd was Cindric een factor die zich constant in de kopgroep bevond. Een fout van regerend kampioen Kyle Larson in de 190e ronde zorgde voor de allerlaatste neutralisatie waarbij Kevin Harvick en Noah Gragson uitgeschakeld werden. Bij de actie van Larson moest Harvick zijn merkgenoot Buescher ontwijken en spinde vervolgens tegen Gragson aan. Ook Erik Jones, Todd Gilliland en Chase Elliott waren bij het incident betrokken. Laatstgenoemde zou nog als 10e geklasseerd worden.

Start van de 64e editie van de Daytona 500. De eerste startrij haalde de finish niet.....
Bij de herstart bevond Ricky Stenhouse Jr. zich (in één van de weinig overgebleven Chevrolets) in een uitstekende positie om voor het team van Brad Daugherty de 64e editie van de Daytona 500 voor de eerste maal te winnen. Met nog vier ronden te gaan was Stenhouse "loose" na een agressieve push van Brad Keselowski en knalde vervolgens in de softer wall, spinde en knalde vervolgens in de tweede RFK Mustang van Chris Buescher. En weer andermaal was de "dream" voor Ricky "Steakhouse" over.......
Geslaagd Daytona debuut Tean Hezeberg
Bij team Hezeberg kan men terugblikken op een prachtig Daytona 500 debuut. Voormalig F1 wereldkampioen Jacques Villeneuve eindigde bij zijn optreden op de Speedway als 21e. En is daarmee samen met Mario Andretti de enige F1 wereldkampioen die aan deze wedstrijd heeft deelgenomen. Andretti won zoals bekend de wedstrijd in 1967. Voor Villeneuve was het altijd een droom om naast de Indy 500 aan deze wedstrijd deel te nemen. Veertien jaar geleden wist Jacques zich niet te kwalificeren en dankzij Hezeberg ging er eindelijk een droom in vervulling. De Canadees slaagde met vlag en wimpel. In de 38e ronde spinde hij bij de ingang van de pitlane terwijl Jacques in de 150e ronde ongeschonden uit een incident met Tyler Reddick kwam.

Flyovers zijn gelukkig nog toegestaan voor aanvang van de wedstrijden in de US.
Gedurende de gehele wedstrijd circuleerde de Hezeberg Ford Mustang in de Top 30. Hoewel op 2 ronden achterstand draaide Jacques met regelmaat dezelfde rondetijden als de koplopers. Realistisch gezien na de onvoorziene motorwissel werkelijk boven verwachting. Het regende op de social media complimenten. Het commentaar van Jacques Villeneuve: "You guys did a fantastic job" Het kleine team mag trots zijn op deze prestatie. Zeker met betrekking tot de snelheid waarover Jacques beschikte." Meer viel bij deze premiere eigenlijk niet te verwachten. De enige tegenslag was de kwalificatiewedstrijd op donderdag waarna de motor gewisseld moest worden."
Met een glimlach op zijn gezicht verklaarde Villeneuve na de wedstrijd het volgende: " De "close calls" maken de wedstrijd interessant. Na mijn eerste pitstop verloor ik de "tow" met de anderen en was de rembalans weg. Dit wist ik na die eerste spin in de pitlane te fixen. En toen spinde #8 voor mij en ik raakte hem bijna en de auto bleek ook nog eens moeilijk te rijden." Vooral in het begin had de voormalige F1 wereldkampioen het moeilijk omdat hij te weinig vertrouwen over het "draften" met zijn collega-rijders had.

Villeneuve is net ontsnapt aan de spinnende Tyler Reddick.
Jacques Villeneuve: " Ik was evenals de auto goed met het "draften" Voor mij was het probleem dat het een tijdje duurde voordat de concurrentie begreep hoe ze met mij moesten "draften" Op een gegeven moment waren reden wij allemaal bij elkaar en iemand besloot om bij mij de luchtstroom weg te nemen en verloren we beiden onze "draft". Jammer hij had beter kunnen blijven want dit was niet goed. Maar zo is het nu eenmaal.
Hoofdzaak was dat wij de show maakten. Dit was het belangrijkste. Wij zijn een klein team en hebben tijdens de wedstrijd veel geleerd omdat zowel in de Duels als de dagen daarna problemen hadden. Ik kon zelfs de pitstops niet oefenen. Er is veel gebeurd vandaag."
Op de vraag of er een vervolg aankomt? "Ik wil zeker meer doen maar op een gegeven moment zal Loris Hezemans de auto besturen. Het zal dus vooral van sponsoren afhankelijk zijn."

Harrison Burton maakte een onvrijwillige luchtreis.