Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: United Autosport-rijders Pierson/Di Resta winnen voorlaatste race Asian Le Mans Series (lang)

220219 ALMS Start R3
Start van de race met de uiteindelijk winnend United-Oreca op kop

Hij moest wachten tot hij de leeftijd van 16 jaar bereikt had, wat afgelopen maandag het geval was. Toen mocht de Amerikaan Josh Pierson deelnemen aan de Asian Le Mans Series, waarin hij samen met Paul Di Resta in de United Autosports-Oreca vandaag op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi de derde en voorlaatste wedstrijd op zijn naam schreef. In totaal zat Pierson ruim drie van de vier uur achter het stuur. In de LMP3-klasse won na twee uitvalbeurten vorige week in Dubai de DKR-Duqueine van Laurents Hörr, Sebastian Alvarez en Mathieu de Barburat. In de GT-klasse zegevierde titelverdediger Herberth Motorsport met de Porsche 911, bestuurd door Robert en Alfred Renauer en Ralf Bohn. De Walkenhorst-BMW M4 GT3 met onder anderen Nicky Catsburg werd elfde in de GT-klasse, de Saalocin by Kox Racing-Porsche 911 GT3 R van Stéphane en Peter Kox en Nico Pronk eindigde in de achterhoede.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De eerste van de beide vier-uursraces die dit weekeinde in Abu Dhabi worden verreden, werd een tijdlang met de rode vlag onderbroken nadat de G-Drive-Ligier (Rossello/Lloveras/Gutak) uit de LMP3-klasse op de baan in brand geraakt was, waardoor blus- en vervolgens schoonmaakwerkzaamheden noodzakelijk waren. De klok bleef doorlopen en zo werd na vier uur Paul Di Resta, die met nog 50 minuten te gaan de United Autosports-Oreca van nieuwkomer Pierson had overgenomen, als winnaar afgevlagd. Het Schots/Amerikaanse duo had een ronde voorsprong op Rodrigo Sales, Matt Bell en Ben Hanley in de Nielsen Racing-Oreca. Samen met de beide overwinningen van vorige week in Dubai – waar United zoals gemeld ontbrak – was de tweede plaats in Abu Dhabi vrijwel zeker genoeg voor Nielsen Racing om de kampioenstitel veilig te stellen. Daarmee is het team ook zeker van een startplaats in Le Mans. De derde plaats in de race was voor de Graff Racing-Oreca van David Droux, Eric Trouillet en Sébastien Page, die daarmee ook de Pro-Am-klasse wonnen.

In LMP3 was er na de pech voor het Luxemburgse team DKR Engineering van vorige week in Dubai, toen de Duqueine met Laurents Hörr, Sebastian Alvarez en Mathieu de Barburat in beide races aan de leiding in de klasse rijdend met technische problemen stil- en uitviel, nu eindelijk succes in de vorm van de overwinning. Hörr kwam met een marge van bijna 23 seconden op zijn Duitse landgenoot Hendrik Still in de Rinaldi Racing-Duqueine over de eindstreep. Still deelde de Duqueine in de Wochenspiegel Team Monschau-kleuren (eerder ondergebracht bij Phoenix Racing) met Leo Weiss en Torsten Kratz. De snelste van de beide CD Sport-Ligiers, de nummer 27 van Christophe Cresp, Antoine Doquin en Steven Palette, vorige week winnaars van de openingsrace in Dubai en tweede op zondag, eindigde als derde.

In de GT3-klasse was er de eerste overwinning voor het GT-kampioensteam in de Asian Le Mans Series van vorig jaar, het Porsche-team Herberth Motorsport met de tweelingbroers, teambazen Alfred en Robert Renauer, en Ralf Bohn in de 911 GT3 R. Robert Renauer moest in de slotfase nog flink gasgeven om de aanstormende Ben Barnicoat in de Inception-McLaren achter zich te houden. Barnociat reed na Renauers laatste pitstop nog zo'n zeven seconden van de voorsprong van de Duitser af, maar moest samen met teamgenoten Brendan Iribe en Ollie Milroy uiteindelijk toch genoegen nemen met de derde plaats. De AF Corse-Ferrari van Vincent Abril, Louis Prette en Conrad Grunewald eindigde als derde.

Nicky Catsburg, die de Walkenhorst-BMW opnieuw deelde met de Amerikanen Chandler Hull en Jonathan Miller, zei: "In het begin zag het er wel goed uit: Johnny Miller reed van 16 naar P3, maar we hadden de hele race lang iedere keer pech met wanneer er een 'full course yellow' kwam, wanneer de safety car in actie kwam, wanneer de rode vlag kwam. Alles wat verkeerd kon gaan, ging verkeerd met het oog op de strategie, dus zo kwamen we weer helemaal achteraan, we verloren 40 seconden door een technisch probleem waardoor we op het circuit een 'reset' moesten doen. De auto voelt nog niet helemaal 100 procent, maar het is wel duidelijk dat de gentlemen-rijders met de M4 een stuk harder gaan ten opzichte van de pro's dan in de M6, dus dat is een heel goed teken, maar om het onderste uit de kan te halen, hebben we nog wat tijd nodig, wat met een nieuwe auto ook logisch is. Ik gebruik mijn tijd vooral om zoveel mogelijk te leren, want ik ga met deze auto een druk seizoen tegemoet."

De volledige uitslag van de race is hier te vinden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet