Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Nielsen Racing behaalt eerste LMP2-zege bij seizoensstart Asian Le Mans Series, Catsburg zesde in GT3

220212 ALMS Nielsen winnaar
Nielsen Racing behaalde in Dubai de eerste LMP2-zege

De winst in de eerste van de in totaal vier races van de Asian Le Mans Series 2022 ging naar Nielsen Racing met rijders Ben Hanley, Matt Bell en Rodrigo Sales in de Oreca, die aan het eind van de vier-uursrace op Dubai Autodrome een voorsprong van vier ronden hadden op de Oreca van Graff Racing met Eric Trouillet, David Droux en Sébastien Page, die op hun beurt slechts 42 seconden overhielden op de High Class-Oreca van Dennis Andersen, Anders Fjordbach en Kevin Weeda. De LMP3-klasse resulteerde in een 1-2 voor het Franse CD Sport met Michael Jensen, Nick Adcock en Edouard Cauhaupé als klassewinnaars. De GT-winst ging naar de Inception Racing-McLaren van Brendan Iribe, Ollie Milroy en Ben Barnicoat. Terwijl de Saalocin by Kox Racing-Porsche van Nico Pronk, Peter Kox en Stéphane Kox de eerste uitvaller van de race was, nadat Peter Kox door een concurrent van de baan gereden was, verliep de wedstrijd voor Nicky Catsburg in de Walkenhorst-BMW M4 GT3 naar eigen zeggen een stuk beter dan verwacht: samen met teamgenoten Chandler Hull en Jonathan Miller eindigde hij als zesde in de klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Nielsen Racing liet tijdens de trainingen al zien dat het een serieuze kandidaat voor succes was en bevestigde dat met de pole-position. In de beginfase van de race was er wat tijdverlies toen Rodrigo Sales al vroegtijdig in de rondte ging bij het uitkomen van de laatste bocht voor start en finish, waarop hij terugviel naar de derde plaats. Na de pitstops, waarbij Bell het stuurwiel van Sales had overgenomen, kwam de Nielsen-Oreca snel weer aan de leiding en bouwde gestaag een voorsprong op. Henley maakte vervolgens het karwei af en reed de eerste LMP2-zege voor Nielsen naar huis. De tweede plaats voor Graff Racing betekende tevens de overwinning in de Pro-Am-klasse, bestaande uit de overige drie auto's van het – magere – totaal van vier in de LMP2-categorie. High Class Racing eindigde zoals gemeld als derde, waarmee ARC Bratislava met Miro Konopka en de Australiërs Neale Muston en John Corbett het enige LMP2-team zonder podiumplaats was.

Het winnende LMP3-team CD Sport eindigde zelfs in dezelfde ronde als de ARC Bratislava-Ligier JS P217 uit de LMP2-klasse, met de andere CD Sport-Ligier JS P230 van de Fransen Christophe Cresp, Antoine Doquin en Steven Palette slechts een ronde daarachter. De laatste LMP3-podiumplaats was voor de G-Drive-Ligier van Fabrice Rossello, Xavier Lloveras en Viacheslav Gutak. De DKR Engineering-Duqueine van Laurents Hörr, Mathieu de Barburat en Sebastian Alvarez was dankzij een (zoals altijd) snelle kwalificatietijd van Hörr vanaf pole-position gestart en voerde tot in het laatste uur ook de klasse aan, maar kwam toen tot stilstand door een onbekend technisch probleem. Daarmee was de weg naar succes vrij voor CD Sport.

220212 ALMS McLaren
Winst voor de Inception-McLaren in GT3

In de GT3-klasse zorgden de Inception-McLaren, de Rinaldi Racing-Ferrari en de AF Corse-Ferrari voor een onderhoudende strijd, waarin Ben Barnicoat in de McLaren uiteindelijk zo'n anderhalf uur de beslissende manoeuvre maakte, de leiding overnam van Davide Rigon in de Rinaldi-Ferrari en vervolgens de overwinning naar huis reed. Barnicoat deelde de auto met Ollie Milroy en Brendan Iribe. De Rinaldi-Ferrari van Davide Rigon, David Perel en Rino Mastronardi eindigde op de tweede plaats in de klasse en finishte op de baan nipt voor de eveneens door Rinaldi onder de vlag van Wochenspiegel Team Monscha ingezette LMP3-Duqueine van Leo Weiss, Torsten Kratz en Henrik Still. De derde plaats in de GT3-klasse was voor de AF Corse-Ferrari van Louis Perette, Ferrari-nieuwkomer Vincent Abril en Conrad Grunewald.

Nicky Catsburg eindigde samen met zijn Amerikaanse teamgenoten in de Walkenhorst-BMW M4 GT3 als zesde in de klasse en berichtte: "Een heel goede race, veel beter dan ik had verwacht! De kwalificatie was moeilijk ten opzichte van de anderen: we kwamen toch wel bijna een seconde tekort op de top, dus meer dan de 17e plaats zat er niet in. Het vinden van de kwalificatiesnelheid is nog moeilijk, maar tijdens de race bleek dat we behoorlijk constant waren en mee konden rijden met de top van het veld. We zijn van 17 naar 6 gereden en hebben nog één probleem gehad met de auto waardoor we tien tot 15 seconden verloren hebben, dus er had zelfs nog wat meer in kunnen zitten. We zijn echt nog aan het leren met de auto, ikzelf ook, maar het ging gewoon goed. De auto is wat makkelijker te rijden dan de M6 en dat zie je ook terug in de performance van de zilveren en bronzen rijders, dus dat is goed nieuws. Ik denk wel dat de Ferrari's wat te snel zijn, dus daar wordt hopelijk nog wat aan gedaan. Voor de rest willen we gewoon zoveel mogelijk leren en zoveel mogelijk informatie verzamelen, zodat we in Abu Dhabi dan wellicht voor een podium kunnen gaan."

Voor Peter en Stéphane Kox en Nico Pronk in de Saalocin by Kox Racing-Porsche was de race al in de achtste ronde over, nadat Peter Kox was geraakt door een concurrent. De schade aan de linker zijde van de auto was te zwaar om nog tijdens de race te kunnen herstellen, maar morgen staat de Porsche voor de tweede race weer aan de start. Die wedstrijd begint om 17.30 uur lokale tijd (14.30 uur in Nederland) en is live te volgen via het YouTube-kanaal en de website van de Asian Le Mans Series.

De volledige uitslag is hier te vinden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet