Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Halverwege in Daytona: Alle DPi's in dezelfde ronde, Nederlanders in LMP2 en LMP3 sterk (UPD)

220130 Daytona JDC Cadillac
De JDC-Cadillac rijdt halverwege de race aan de leiding

Halverwege de Rolex 24 At Daytona rijden alle zeven de auto's in de DPi-klasse nog in dezelfde ronde, aangevoerd door de JDC Miller Motorsports-Cadillac (Vautier/Westbrook/Duval/Keating). Ook de Ganassi-Cadillac met Renger van der Zande rijdt goed voorin mee. In LMP2 voert PR1/Mathiasen Motorsports (Keating/Jensen/Huffaker/Lapierre) de klasse aan, waarmee Ben Keating dus in de bijzondere situatie verkeert dat hij, ingeschreven op twee auto's, in twee klassen de leiding in handen heeft. Hier doet Racing Team Nederland (Van Eerd/Van der Garde/Murry/Van Kalmthout) het uitstekend: de Jumbo-gele Oreca voerde ook lange tijd de klasse aan. Ook de G-Drive-Oreca met Tijmen van der Helm rijdt goed voorin mee en heeft halverwege de race de vierde positie in handen. In LMP3 leidt de Riley-Ligier (Robinson/Fraga/Van Berlo/Cooper). In GTD-Pro leidt de WeatherTech-Mercedes (MacNeil/Juncadella/Engel/Gounon), terwijl hier de beide fabrieks-Corvettes inclusief de auto van Nicky Catsburg en de beide BMW's om uiteenlopende redenen de nodige achterstand hebben opgelopen. In GTD-Am leidt de Inception Racing-McLaren (Iribe/Schandorff/Millroy/Pepper). De voortijdige uitval van het team van Jeroen Bleekemolen meldden we gisteravond al.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

220130 Daytona 12h Zande
Sterk optreden van Renger van der Zande

Vrijwel alle DPi's hebben op enig moment in de eerste helft van de race wel wat problemen gekend, waaronder klapbanden voor ondermeer de Acura's van WTR en Meyer-Shank. Michelin had uitdrukkelijk geadviseerd om geen dubbele stints met de banden te rijden, maar uiteraard deden veel teams dat toch, wat in combinatie met de nodige brokstukken na ongevallen op de baan een zeker risico is. Renger van der Zande deed het bij zijn stint tijdens het invallen van de duisternis keurig en reed snel naar de leiding in de Ganasssi-Cadillac. Eerder was de neuspartij van de auto vervangen tijdens een pitstop, nadat al in de startfase schade was opgelopen.

220130 Daytona 12h Jumbo
Racing Team Nederland voerde al een tijdlang de klasse aan

In LMP2 voerden zowel de Oreca van Racing Team Nederland als de G-Drive-auto van Tijmen van der Helm op meerdere momenten in de eerste racehelft het veld in de klasse aan. Debutant Van der Helm meldt: "Bij ons moest John Falb starten, maar die moest binnenkomen voor een 'drive through' omdat hij bij de start te vroeg op het gas was gegaan. Later heb ik een driedubbele stint gereden, waarin ik de auto weer terug aan de leiding kon brengen. Voor de rest niet veel problemen, alles gaat wel redelijk soepel. We staan er behoorlijk goed voor."

220130 Daytona 12 Helm
Ook de G-Drive-Oreca met Tijmen van der Helm rijdt regelmatig aan kop in LMP2

Kay van Berlo leidt met zijn teamgenoten in de LMP3-klasse. "We hebben allemaal inmiddels wat rijtijd gehad", vertelt hij. "Mijn eerste impressie van Daytona: het is een mooie race, ik heb het tijdens mijn stint erg naar mijn zin gehad. De uitdaging om met koude banden naar buiten te gaan is één ding, maar er gebeurt ook heel veel op de baan. Het gaat erom, constante tijden te rijden, de banden te sparen en uit de problemen te blijven. Tot zover lukt dat goed. Ik voel me lekker in de auto."

220130 Daytona 12h Berlio
Hier nog met '2' op de auto, maar halverwege de race leiden Kay van Berlo en zijn teamgenoten in LMP3
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet