Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Rolex 24 At Daytona gestart, Porsche Jeroen Bleekemolen al uit de race

220129 Daytona start
Start van de 70e Rolex 24 At Daytona

De 70e editie van de 24-uursrace van Daytona is onderweg. Om 13.40 uur lokale tijd werd de groene vlag gezwaaid voor de rollende start van het 61 auto's sterke veld. Na drie uur racen is de eerste uitval voor een team met Nederlandse inbreng al een feit: Kyle Washington, een van de twee 'brons'-rijders in de GMG Racing-Porsche 911 GT3 R, waarmee ook Jeroen Bleekemolen in actie zou komen, crashte bij het uitkomen van de 'kink' in het infield, waarbij de frontpartij van de auto zwaar beschadigd raakte. Aan reparatie valt niet te denken, zodat onze landgenoot onverrichter zake de thuisreis kan aanvaarden. Hij heeft in ieder geval nog de ervaring van de IMSA Michelin Pilot Challenge-race van gisteren, al zal dat slechts een schrale troost zijn.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rolex/Jensen Larson, Jeroen Bleekemolen

De crash van Kyle Washington, die zelf kon uitstappen, zorgde voor de tweede neutralisatie van de race. In het eerste uur was er al een 'full course yellow' geweest nadat Dwight Merriman, de 'brons'-rijder in de Era Motorsport-LMP2 van de baan was geraakt. Bij dat incident werd een baancommissaris geraakt, die naar het ziekenhuis werd overgebracht.

8c555a86-66b3-454d-ba35-5a534033d9fe
De GMG Racing-Porsche, waarin ook Jeroen Bleekemolen zou rijden, is uit de race

"Ik heb Kyle inmiddels gesproken, hij is OK", meldt Jeroen Bleekemolen. "Hij reed op banden die bijna twee stints oud waren. Zelf zat hij er een uur in, hij had de banden dus overgenomen van de rijder ervoor. Hij begon net op de radio een beetje te klagen dat de auto van achter een beetje 'licht' werd. Toen gebeurde het in de 'kink': een klein foutje met grote gevolgen, want de hele voorkant lag eraf. Het hoort erbij, dat is racen, maar jammer natuurlijk. Ik had graag meegedaan aan het einde voor de overwinning, want de snelheid hadden we wel met de auto en het team. Hij baalt er natuurlijk ook van. Het was in ieder geval mooi om er weer bij te zijn en gisteren ben ik toch wel aan mijn kilometers gekomen."

Na drie uur rijden de beide Acura DPi's van Meyer Shank Racing (Jarvis/Blomqvist/Castroneves/Pagenaud) en WTR (Taylor/Albuquerque/Rossi/Stevens) op de eerste en tweede plaats, met kort daarachter de nummer 01-Ganassi-Cadillac (Van der Zande/Bourdais/Dixon/Palou) op de derde positie. In LMP2 hebben de beide PR1 Mathiasen Motorsport-Oreca's de eerste en tweede plaats in handen, voor de beide G-Drive-Oreca's, met de nummer 69 waarin ondermeer ook Tijmen van der Helm rijdt, op de derde plaats in de klasse. Daarachter rijdt de Racing Team Nederland-Oreca.

In LMP3 heeft de Riley-Ligier met Kay van Berlo de leiding in handen. De Pfaff-Porsche (Campbell/Jaminet/Nasr) voert de GTD-Pro-klasse aan, voor de Vasser Sullivan-Lexus en de beide fabrieks-Corvettes, met de auto van Nicky Catsburg op de vierde plaats. Tegenslag was er voor BMW, dat beide M4's van het fabrieksteam RLL in de beginfase betrokken zag worden bij ongevallen. De auto van Eng, Wittmann, Yelloly en Van der Linde heeft al negen ronden achterstand. In GTD leidt de WINWARD-Mercedes van Ward, Ellis, Grenier en Auer.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet