Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

F2/F3: Sander Dorsman: “In de F1 klotst het geld tegen de plinten, investeer dat in de toekomst”

MNC GP SR-5112

In 2022 begint MP Motorsport aan een nieuwe cyclus van drie jaar in de Formule 2 en Formule 3, terwijl het team actief blijft in de Formula Regional en de Formule 4. We spraken met teammanager Sander Dorsman over het voorgaande seizoen en de kansen voor 2022. Net als Frits van Amersfoort, die vorige week op AUTOSPORT.NL aan het woord kwam, heeft Dorsman ideeën over de toekomst van de brede formulesport en de positie van Nederland daarin, zeker nu met MP en VAR twee Nederlandse teams de volledige ladder tussen de karts en de Formule 1 aanbieden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Dutch Photo Agency

Sinds MP in 2018 het toenmalige GP3-team van DAMS overnam, is het team uit Westmaas al vertegenwoordigd op alle sporten van de talentenladder naar de Formule 1. In het Spaanse Formule 4-kampioenschap en in de Formule Renault (waar na de Formule Ford de historische wortels van het team liggen) is MP Motorsport altijd een topteam geweest. In de GP3/F3 en de GP2/F2 was het succes aanvankelijk sporadischer. Daarom investeerde MP in de afgelopen seizoenen extra om ook in de Formule 3 en Formule 2 te winnen en vaker op het podium te staan. Die strategie wierp in 2020 haar vruchten af in de F2 en in 2021 in de F3. Hoe tevreden is Dorsman over de resultaten?

"Mijn antwoord daarop is eigenlijk tweeledig. Over de Formule 3 van afgelopen jaar ben ik heel tevreden. We hebben een solide en constant seizoen gedraaid, met name omdat we met drie rookies hebben gereden. We waren ook het enige team met twee rookies in de top-tien. In de Formule 2 is het anders gelopen. In 2020 hebben we daarin een heel sterk seizoen gedraaid, maar daarna hebben we ondervonden dat de rijdersmarkt voor 2021 heel lastig was. We zijn met twee rookies van start gegaan – en zeker in de F2 is dat een stevige uitdaging. Weliswaar twee zeer getalenteerde rookies, maar dat maakt het desondanks moeilijker om constant te blijven presteren."
  CPR GP SR-0320-2

Dat constante presteren is een moeilijke laatste horde. Soms lijkt het wel alsof er een glazen plafond is waarboven zich de topteams zoals Prema en ART bevinden.
"Ik denk niet dat er sprake is van zo'n glazen plafond. Wel dat er echt een verschil is tussen F3 en F2. In de Formule 3 zie je eigenlijk elk raceweekend dezelfde frontrunners. Elk weekend is redelijk te voorspellen. Daarom hebben we in de F3 een constant seizoen kunnen draaien, ondanks drie rookies. Dat heb je niet in de F2. Ook in ons topjaar 2020 ging het niet elk weekend top. In de F2 merk je echt dat op dít circuit het ene team vooraan rijdt en op dát circuit het andere team weer beter is. Er zijn veel uitschieters naar onder en naar boven, een wezenlijk verschil met F3. Wie de uitschieters naar onder weet te beperken, blijkt de beste."

Je begint nu aan een seizoen waarin er een keer géén veranderingen zijn: geen kampioenschappen erbij of eraf, geen nieuwe auto's, de coureurs zijn al bekend. Kan die stabiliteit bijdragen aan extra succes?
"Ik denk 't wel. Ten eerste is de rijdersmarkt heel goed, overal eigenlijk. Al onze rijders hebben allemaal al getekend of zo goed als. In alle kampioenschappen hebben we een heel sterke bezetting. Dat geeft ons een goede uitgangspositie. We kunnen dus alle energie steken in de voorbereiding en de puntjes op de i zetten. Wat wel zo is: het seizoen wordt steeds langer. Onze vracht uit Abu Dhabi was net voor de kerst terug, maar in februari vertrekken we alweer. Je hebt dus minder dan twee maanden voordat het weer begint. Dat is best heftig. Je moet een geoliede machine hebben en een strakke projectplanning hanteren, want het is echt een race tegen de klok."
  SIL F2 SR-8976

Heb je een idee waarom de rijders dit jaar zo makkelijk aan de haak te slaan zijn?
"Ook daarop heb ik een tweeledig antwoord. Ten eerste: de rijdersmarkt van 2020 zag er ook heel goed uit, maar het seizoen daarna is getekend door covid. Het was een héél raar jaar: in de F2 en F3 hadden we acht raceweekenden in negen weken! Dat voelde soms meer als een plichtpleging dan als een normaal seizoen. In 2021 kon iedereen zich herstellen via een normaal seizoen. Nu liggen alle protocollen er, we hebben bewezen dat we 't aankunnen en ondanks de omstandigheden een normaal seizoen kunnen afwerken. Dat wekt vertrouwen bij de coureurs en hun sponsors. En als tweede: de hele ladder van de FIA heeft nu gestalte gekregen – en het blijkt dat die werkt. Iedereen wil eraan meedoen, het is de beste plek om door te groeien. Logisch, je wilt je altijd meten met de beste rijders, en die zitten hier! En laten we wel wezen: als je het huidige budget voor de Formule 2 vergelijkt met zes of zeven jaar geleden, dan is het echt niet ontploft. Natuurlijk maken de 14 weekenden van 2022 het niet goedkoper. Maar het blijkt dat het beter werkt om een volwaardige kalender te bieden. Dat is uiteindelijk beter te verkopen aan potentiële sponsors."

Heb je bepaalde doelen of verwachtingen als je aan een seizoen begint? Of zie je wel wat ervan komt?
"Haha, altijd lastig, die vraag! Laat ik zeggen: ik ben heel tevreden met de rijders die we hebben gekozen. Dus ik ben blij als we in alle kampioenschappen in ieder geval een stapje vooruit zetten. We zijn nog niet uitgegroeid, we zijn nog ambitieus, dus het zit erin!"
  SIL F2 SR-8596

MP Motorsport is alweer 25 jaar geleden als een familiebedrijf begonnen. En ook al is het veel groter geworden dan het oorspronkelijke Formule Ford-team, toch merk je ondanks die groei en die ambities nog het familiegevoel. Hoe komt dat?
"Ik weet natuurlijk niet hoe de sfeer in andere teams is, maar bij ons is het familiegevoel ieder geval nog altijd belangrijk. Dat betekent niet dat je met elk resultaat genoegen neemt, maar een goede sfeer is bij ons wel het uitgangspunt. Het zit in het DNA van het team, en dat moet je bewaken. We gaan voor goede resultaten, maar het moet geen strafkamp zijn. Uiteindelijk werkt het alleen maar in je voordeel. Je trekt dag en nacht met elkaar op. Afgelopen jaar hadden we in de F2 en F3 drie races in een weekend. Dat was echt zwaar, daar zaten vele nachten bij waarin niet veel wordt geslapen. Juist dan moet je het hebben van de goede sfeer, anders red je het niet."

Met MP en VAR zijn er nu twee Nederlandse teams die de volledige formuleladder aanbieden, van F4 via F Regional naar F3 en F2. Een unieke situatie voor de Nederlandse autosport, net als het feit dat de twee huidige FIA-wereldkampioenen in de eenzitters uit Nederland komen. Maar wat kan dat concreet betekenen voor de doorstroom van Nederlands talent dat nu uit de karts komt?
"Dankzij het succes van Max is de populariteit van de sport in Nederland door het dak gevlogen. Dat heeft ongetwijfeld een enorm effect op het aantal kids dat in een kart wil springen. Daar merken wij nu nog niets van, die golf gaan we pas over een tijdje terugzien in de single-seaters. Laten we hopen dat daar voldoende talent bij zit. Of die ook in een autosportcultuur terechtkomen die hen wil ondersteunen? Ik denk dat het nu nog niet helemaal goed zit. De belangstelling wordt voornamelijk getriggerd door de Formule 1, maar er is nog geen complete visie op wat er allemaal onder de F1 gebeurt. Ik hoop dat dat tijdig bijtrekt."
  ZAN F3 SR-8507

De talentenladder naar de Formule 1 vraagt nog altijd om een enorm budget. Een van de voornemens van de nieuwe FIA-voorzitter Mohammed ben Sulayem is om die ladder goedkoper te maken. Welke ideeën zou je hem daarvoor willen aanreiken?
"De afgelopen jaren was kostenbesparing in de juniorcategorieën sowieso al een hot topic. Het ging alleen maar over kosten, kosten, kosten. Afgelopen jaar zagen we daar in de F2 en F3 de piek in: minder raceweekenden met meer races. Maar na één seizoen zijn we gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat dat niet werkt. Dan ga je dingen stukbezuinigen. Het gaat ten koste van de kwaliteit, want het seizoen raakte zijn flow kwijt. Het is altijd goed om naar de kosten te kijken, maar hoe lang moeten we ons daar nog op blindstaren? Het houdt een keer op, dat is dit seizoen gebleken. Maar hoe zit het aan de opbrengstenkant? Daar liggen veel meer kansen. Neem het tv-geld: moet dat allemaal terug naar de F1? In het voetbal worden tv-opbrengsten ook over de lagere divisies verdeeld. Dus waarom vloeit er geen geld terug naar de juniorteams? Alle F1-coureurs zijn via juniorteams in de F1 gekomen! Kortom, draai 't eens om: in de F1 klotst het geld tegen de plinten, waarom dan niet investeren in de toekomst? Nu moeten coureurs heel veel geld zelf meebrengen. Maar als er tv-geld terugvloeit, zou je als team in een rijder kunnen investeren. Okee, het is een cliché dat het een sport van rijkeluiszoontjes is geworden, er komt nog steeds echt talent bovendrijven. Maar toch: als een team meer eigen geld heeft, kunnen we meer kansen geven en een coureur echt ondersteunen van de Formule 4 naar de Formule 2. En dat geld komt echt wel goed terecht: geen enkel F2/F3-team zit er om rijk van te worden. We zijn altijd op zoek naar de snelste rijder, want uiteindelijk gaat het altijd om winnen. Als je een goed jaar hebt staan ze drie dik voor de deur, anders moet je keihard werken om de goede rijders binnen te krijgen..."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet