Supercar Challenge: Max Tubben pakt op TT Circuit Assen eindelijk de volle buit
Het zag er tot halverwege de race goed uit voor Max Aschoff met zijn indrukwekkende Ginetta LMP3. Deze snelste wagen van het veld had een flinke voorsprong opgebouwd op zijn tegenstanders. Na zijn lange pitstop ging het echter gelijk mis doordat de Duitser bij de pituitgang direct over de witte lijn het rechte stuk op reed, waar hij twee andere deelnemers hinderde. Een 30 seconden straf volgt daardoor na de race. In de slotfase zorgde de rijder na een eigenhandige spin nog voor een late safetycarperiode, waardoor de race voor iedereen achter de safetycar eindigde. Zo was het eindelijk Max Tubben, die in de dit jaar debuterende Zilhouette Z4 GT de race won, na een goed seizoen met vele podiumplaatsen. Bob Herber werd tweede en valt na deze tweede plaats niet meer in te halen voor de concurrentie en mag zich kampioen bij de GT's noemen. Ook equipe De Borst/Van Oord pakte met een vierde plaats in de Supersport 1 divisie de hoofdprijs en trok de verwachte titel naar zich toe. Feest eveneens bij Equipe Hoekstra/De Jong in de Sport divisie. Hun grote concurrenten equipe Voet/Van den Broeck kwam niet verder dan plaats vier, zodat de Zilhouette equipe kampioen werd.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Na de blauwe lucht en het prettige zonnige weer van gisteren is de herfstige grauwsluier over het Assense circuit getrokken. Het regent en de baan is kletsnat. Geen fijn vooruitzicht voor poleposition rijder Max Aschoff, die het volle vermogen van zijn Ginetta Nissan G58 LMP3 minder goed kwijt kan. Volop kansen voor Tom Boonen en Alain Berg met de Norma's, maar vooral voor de ervaren equipe Nicky Catsburg/Bart Arendsen met hun BMW M6 GT3. De koplopers in de Supersport 1 divisie Dennis de Borst en Stan van Oord hoeven de race alleen maar uit te rijden om zich vandaag al kampioen te mogen noemen.
Toch is het Aschoff die via een rollende start op het natte wegdek het beste weg is. Nicky Catsburg pakt gelijk een aantal plaatsen en ligt al binnen een seconde van de leidende LMP3. Thomas Piessens ligt op een derde plaats, gevolgd door de iets teruggevallen Tom Boonen. Robin Greenhalgh gaat op de opgesneden slicks in de rondte met zijn Radical SR1 en moet zijn race helemaal achteraan weer aanvangen. Pech voor Marcel van de Maat die stilvalt in Ossebroeken. De safetycar verschijnt op de baan om de BMW weg te laten slepen.
De wagen van Van de Maat is snel weggehaald en het veld wordt weer losgelaten voor de rest van de wedstrijd. In de Supersport 1 divisie leidt Oscar Gräper met de SEAT Cupra voor Dennis de Borst, die echter equipe Van den Berg met hun BMW E90 snel voor zich moet dulden. Piessens gaat even van de baan en verliest een aantal plaatsen. Aan de kop maakt Max Aschoff nog geen enkele fout en weet zelfs zijn voorsprong op Nicky Catsburg uit te breiden.
Catsburg blijft leider in de GT divisie voor Max Tubben met de BMW Z4 Zilhouette en kampioenschapsleider Bob Herber in zijn Lamborghini Super Trofeo.
In Supersport 1 heeft de ontketende Robert van den Berg de kop overgepakt van Gräper, die een paar plaatsen terug zakt.
Paul Sieljes voelt zich op Assen als een vis in het water en schiet door het veld heen om met zijn fraaie Porsche 996 GT3 zelfs de tweede plaats in de klasse te pakken voor Dennis de Borst in zijn oranje Hyundai i30.
In de Sport divisie is het Jan Berry Drenth die voor zijn Zilhouette collega Jack Hoekstra de klasse leidt. De Peugeot RCZ Cup van Bart van den Broeck kan het tempo van de beide koplopers niet helemaal kan volgen. Het is een wet race en de bandenkeuze is vrij, maar toch oordeelt de wedstrijdleiding dat equipe Greenhalgh te langzaam rondrijdt op hun slicks en de daarmee de veiligheid op de baan in gevaar brengt. Ze moeten dus voordat de pitwindow open is al van banden wisselen en doen dat ook.
Aan de kop van het veld heeft Aschoff geen problemen en heeft nu zo'n kleine tien seconden voorsprong op de nieuwe nummer twee.
Tom Boonen met zijn Deldiche Norma heeft Nicky Catsburg naar de derde plaats terugverwezen. Halverwege gaat de pit window open voor de verplichte pitstop en het ondergaan van de successeconden.
Na alle acties in de pits is de nieuwe volgorde als volgt. Drie GT's hebben de leiding overgenomen. Max Tubben is de nieuwe koploper voor Bob Herber en Bart Arendsen die het stuur van Catsburg heeft overgenomen. De Norma van Tom Boonen ligt op de vierde plaats, gevolgd door de teruggezakte Max Aschoff die bij de pitsuitgang over de witte lijn rijdt en daarbij twee andere deelnemers in de problemen brengt. De wedstrijdleiding reageert gelijk en Aschoff krijgt een straf van 30 seconden opgelegd.
In de Supersport 1 divisie heeft na de pitstop Oscar Gräper zich weer naar de leiding gewerkt, maar de voorsprong op Benjamin van den Berg is slechts drie seconden.
Daarachter heeft Harold Wisselink, die het zitje heeft overgenomen van Assenaar Henk Tappel, zijn BMW Z4 Zilhouette naar de derde plaats in de divisie gebracht. Tappel moet zich echter na de race melden bij de wedstrijdleiding, omdat de wissel gedaan werd met een draaiende motor.
In Supersport 2 leiden vader en zoon Bernard en Lars Blaak met de Zilhouette. Hun enige tegenstander Dimitri van der Spek ligt al uit de race na een opgave in de Stekkenwal.
In de Sport divisie is het kampioenschapsleider Pieter de Jong die Jack Hoekstra heeft afgelost en aan de kop ligt. Twee andere Zilhouettes van Jan Berry Drenth en Mark Wieringa volgen.
Max Tubben blijft de koploper van de wedstrijd voor Bob Herber, die steeds meer onder druk komt te staan van een aandringende Bart Arendsen. Max Aschoff spint in de Haarbocht en laat zijn motor afslaan. In de laatste vier minuten van de wedstrijd veroorzaakt de Duitser een gevaarlijke situatie waarbij de safetycar de baan op moet komen.
Jammer genoeg volgt de finish achter de safetycar. Max Tubben wint de wedstrijd voor Bob Herber en Bart Arendsen, wat tevens de top drie in de GT divisie wordt.
Kampioenschapsleider Bob Herber pakt met zijn tweede plaats de titel in de GT divisie.
Tom Boonen is de snelste van de proto's voor zijn Deldiche teamgenoten Thomas Piessens en Luc de Cock. Alain Berg wordt derde in de CN divisie.
Oscar Gräper wint de Supersport 1 divisie voor equipe Van den Berg en equipe Tappel/Wisselink.
Stan van Oord brengt de Febo Racing Hyundai achter de safetycar als vierde over de finish. Dat betekent dat hij met zijn teamgenoot Dennis de Borst kampioen is geworden in de klasse Supersport 1.
In de Sport divisie zijn de podiumplaatsen voor de drie Zilhouettes. Equipe Hoekstra/De Jong kan met deze winst het kampioenschap niet meer ontgaan. Jan Berry Drenth wordt tweede gevolgd, door Mark Wieringa.