Indycar: Colton Herta wint in Long Beach. Palou kampioen. VeeKay met technische problemen uitgevallen
Een teleurstellend einde van het seizoen voor Rinus VeeKay. De Nederlander moest na een fraaie inhaalwedstrijd in Long Beach met technisch problemen de strijd staken. VeeKay beleefde een uitstekende eerste seizoenshelft maar door diverse oorzaken kon de opgaande lijn jammer niet gecontinueerd worden. Zoals eerder op de avond vermeld komt de Nederlander ook in 2022 voor het team van Ed Carpenter Racing uit. De Spanjaard Alex Palou pakte voor het team van Chip Ganassi zijn allereerste Indycar-kampioenschap. Na zijn landgenoot Oriol Servia is Alex Palou de tweede Spanjaard die een volledig Indycar-kampioenschap afwerkte. Overigens werd Servia dit weekend tevens in de Hall of Fame van Indycar opgenomen. De wedstrijd in Long Beach leverde een fraaie overwinning voor Andretti Autosport-coureur Colton Herta op.
Alex Palou is de tweede Spaans sprekende Indycar kampioen na Juan Pablo Montoya in 1999.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
Colton Herta wint in Long Beach. Palou kampioen. Technische problemen plagen VeeKay
Alex Palou is de nieuwe Indycar kampioen. De Spanjaard had aan een vierde plek voldoende om zijn eerste Indycar-titel veilig te stellen. Colton Herta was na Laguna Seca andermaal de man die zijn stempel op de wedstrijd drukte. De Andretti Autosport-coureur beschikte duidelijk over de beste auto van het startveld. Na Laguna Seca pakte de Andretti Autosport-rijder zijn tweede seizoensoverwinning. De kansen van Pato O' Ward werden na een touché met Ed Jones de openingsfase al tot een minimum gereduceerd. De Mexicaan liep een gebroken aandrijfas op die nog gerepareerd werd en kwam in de slotfase nogmaals voor de punten en als "cameraman" de baan op.

Helio Castroneves clashte in de warming up met Alexander Rossi. Dit belooft wat voor de toekomst. Er hangt een NASCAR-vete scenario tussen beide Honda-rijders in de lucht........
Vete Castroneves/Rossi in warming up
Nog voordat de laatste Indycar wedstrijd in Long Beach van start ging was er in de warming up een incident tussen Helio Castroneves (Meyer Shank Racing) en Alexander Rossi (Andretti Autosport). Bij de beroemde fontijn maakten beiden contact en verloren de beschuldigingen over en weer. Helio Castroneves: "Hij is degene die een spiegel heeft. Hij moet eens kijken wat er aan de hand is.Totaal onnodig. Het stinkt. Ik ben er kapot van. Ik ga door met racen. Maar zijn beurt komt nog wel. Belachelijk en krankzinnig gewoon."
Alexander Rossi zag het echter anders: "Sinds Portland is er iets aan het brouwen. Als Honda-rijders zijn we teamgenoten. We hebben er nog niet over gesproken. Maar het feit dat hij denkt dat het mijn schuld is, is hilarisch. Als viervoudig Indy 500 winnaar mag hij een mening hebben, maar hij heeft het mis." De teams van MSR en Andretti Autosport hebben een technische alliantie. "Als Corporate teamgenoot is hij er en hij is er niet. Vorige week op Laguna Seca had hij Colton Herta moeten helpen maar dit deed hij ook niet. Ik weet echt niet hoeveel teamgenoten we nu echt zijn" vroeg Rossi zich peinzend af. Het begin van een NASCAR-achtige vete in Indycar? Colton Herta was met 1.08.4762 de snelste in de warming up. VeeKay was 1.4697 secs. trager.
Bandenkeuze Long Beach
Dixon, Castroneves, Pagenaud, Hinchcliffe, Palou, Ryan Hunter Reay, Power, McLaughlin, Herta, Ericsson, Ilott, Johnson op de soft compound. Overige deelnemers waaronder VeeKay op de harde compound.

Altijd prachtig om door de straten van Long Beach te racen. Dit jaar zelfs als seizoensafsluiter.
Race Long Beach
Polesitter Josef Newgarden produceerde een perfecte start terwijl Pato O'Ward al in de tweede ronde door Ed Jones achterstevoren werd getikt terwijl en Palou ternauwernood aan erger ontsnapte. Voor O'Ward betekende het begin van een korte lijdensweg. Ryan Hunter Reay werd door zijn Andretti Autosport teamgenoot geraakt en moest met een lekke band naar binnen.
Ook Bourdais werd door iemand geraakt en ging achterstevoren. Jones werd door de wedstrijdleiding voor zijn actie met een "drive-through" bestraft evenals Ryan Hunter Reay voor het feit dat hij noodzakelijkerwijs een gesloten pitlane moest binnenrijden. VeeKay had inmiddels al vier posities gewonnen. De herstart volgde in de vijfde ronde.

Onzekere toekomst van Ryan Hunter Reay in Indycar.
Stand 10e ronde: Newgarden, Dixon, Castroneves, Grosjean, Rosenqvist, Pagenaud, Herta, Hinchcliffe, Palou, Sato. VeeKay P18.
Een tricky move van Colton Herta langs Simon Pagenaud leverde de Andretti-rijder in de elfde ronde de zesde plek op. Titelkandidaat O'Ward bevond zich op P23 achter Jimmie Johnson maar draaide dezelfde rondetijden als de koplopers.
Korte tijd later kreeg hij bij het uitkomen van de pitlane met een kapotte aandrijfas te kampen en moest opgeven. Een aantal mensen ging direct voor de neutralisatie naar binnen waarbij Palou de harde compound liet aanbrengen en kwam net voor de gesloten pitlane op P20 weer terug op de baan.
De tweede herstart volgde in de 25e ronde waarbij Castroneves direct de leiding nam en Palou op P17. Kort daarna volgde de derde neutralisatie waarbij Marcus Ericsson (Ganassi Racing) in de bandenstapels verdween. Met uitzondering van Helio Castroneves maakte een groot aantal mensen gebruik van de situatie om opnieuw naar binnen te gaan. Palou en VeeKay bevonden zich in deze wedstrijdfase op resp. P7 en P12.

VeeKay was tot aan de mechanische pech goed bezig.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
Colton Herta wint in Long Beach. Palou kampioen. Technische problemen plagen VeeKay
Alex Palou is de nieuwe Indycar kampioen. De Spanjaard had aan een vierde plek voldoende om zijn eerste Indycar-titel veilig te stellen. Colton Herta was na Laguna Seca andermaal de man die zijn stempel op de wedstrijd drukte. De Andretti Autosport-coureur beschikte duidelijk over de beste auto van het startveld. Na Laguna Seca pakte de Andretti Autosport-rijder zijn tweede seizoensoverwinning. De kansen van Pato O' Ward werden na een touché met Ed Jones de openingsfase al tot een minimum gereduceerd. De Mexicaan liep een gebroken aandrijfas op die nog gerepareerd werd en kwam in de slotfase nogmaals voor de punten en als "cameraman" de baan op.

Helio Castroneves clashte in de warming up met Alexander Rossi. Dit belooft wat voor de toekomst. Er hangt een NASCAR-vete scenario tussen beide Honda-rijders in de lucht........
Vete Castroneves/Rossi in warming up
Nog voordat de laatste Indycar wedstrijd in Long Beach van start ging was er in de warming up een incident tussen Helio Castroneves (Meyer Shank Racing) en Alexander Rossi (Andretti Autosport). Bij de beroemde fontijn maakten beiden contact en verloren de beschuldigingen over en weer. Helio Castroneves: "Hij is degene die een spiegel heeft. Hij moet eens kijken wat er aan de hand is.Totaal onnodig. Het stinkt. Ik ben er kapot van. Ik ga door met racen. Maar zijn beurt komt nog wel. Belachelijk en krankzinnig gewoon."
Alexander Rossi zag het echter anders: "Sinds Portland is er iets aan het brouwen. Als Honda-rijders zijn we teamgenoten. We hebben er nog niet over gesproken. Maar het feit dat hij denkt dat het mijn schuld is, is hilarisch. Als viervoudig Indy 500 winnaar mag hij een mening hebben, maar hij heeft het mis." De teams van MSR en Andretti Autosport hebben een technische alliantie. "Als Corporate teamgenoot is hij er en hij is er niet. Vorige week op Laguna Seca had hij Colton Herta moeten helpen maar dit deed hij ook niet. Ik weet echt niet hoeveel teamgenoten we nu echt zijn" vroeg Rossi zich peinzend af. Het begin van een NASCAR-achtige vete in Indycar? Colton Herta was met 1.08.4762 de snelste in de warming up. VeeKay was 1.4697 secs. trager.
Bandenkeuze Long Beach
Dixon, Castroneves, Pagenaud, Hinchcliffe, Palou, Ryan Hunter Reay, Power, McLaughlin, Herta, Ericsson, Ilott, Johnson op de soft compound. Overige deelnemers waaronder VeeKay op de harde compound.

Altijd prachtig om door de straten van Long Beach te racen. Dit jaar zelfs als seizoensafsluiter.
Race Long Beach
Polesitter Josef Newgarden produceerde een perfecte start terwijl Pato O'Ward al in de tweede ronde door Ed Jones achterstevoren werd getikt terwijl en Palou ternauwernood aan erger ontsnapte. Voor O'Ward betekende het begin van een korte lijdensweg. Ryan Hunter Reay werd door zijn Andretti Autosport teamgenoot geraakt en moest met een lekke band naar binnen.
Ook Bourdais werd door iemand geraakt en ging achterstevoren. Jones werd door de wedstrijdleiding voor zijn actie met een "drive-through" bestraft evenals Ryan Hunter Reay voor het feit dat hij noodzakelijkerwijs een gesloten pitlane moest binnenrijden. VeeKay had inmiddels al vier posities gewonnen. De herstart volgde in de vijfde ronde.

Onzekere toekomst van Ryan Hunter Reay in Indycar.
Stand 10e ronde: Newgarden, Dixon, Castroneves, Grosjean, Rosenqvist, Pagenaud, Herta, Hinchcliffe, Palou, Sato. VeeKay P18.
Een tricky move van Colton Herta langs Simon Pagenaud leverde de Andretti-rijder in de elfde ronde de zesde plek op. Titelkandidaat O'Ward bevond zich op P23 achter Jimmie Johnson maar draaide dezelfde rondetijden als de koplopers.
Korte tijd later kreeg hij bij het uitkomen van de pitlane met een kapotte aandrijfas te kampen en moest opgeven. Een aantal mensen ging direct voor de neutralisatie naar binnen waarbij Palou de harde compound liet aanbrengen en kwam net voor de gesloten pitlane op P20 weer terug op de baan.
De tweede herstart volgde in de 25e ronde waarbij Castroneves direct de leiding nam en Palou op P17. Kort daarna volgde de derde neutralisatie waarbij Marcus Ericsson (Ganassi Racing) in de bandenstapels verdween. Met uitzondering van Helio Castroneves maakte een groot aantal mensen gebruik van de situatie om opnieuw naar binnen te gaan. Palou en VeeKay bevonden zich in deze wedstrijdfase op resp. P7 en P12.

VeeKay was tot aan de mechanische pech goed bezig.