Sportscars: Cadillac vanaf 2023 met LMDh in IMSA en FIA WEC

Eigenlijk had de aankondiging afgelopen week in Le Mans al moeten plaatsvinden, maar er moesten nog wat plooien met de organiserende instanties worden gladgestreken. Nu echter lijkt alles in kannen en kruiken, want Cadillac heeft zojuist aangekondigd dat het vanaf 2023 met een LMDh-prototype zal deelnemen aan zowel het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship als het FIA World Endurance Championship. Het chassis dat de basis vormt van de auto is Dallara, de teams Chip Ganassi Racing en Action Express Racing nemen in ieder geval de inzet in Noord-Amerika voor hun rekening.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, IMSA
Na Audi, Porsche, Acura en BMW, die al eerder de geplande bouw van een LMDh-prototype aankondigden, is Cadillac het vijfde merk dat voor deze optie kiest, die uiteraard goedkoper is dan de technisch liberalere hypercar-variant, waaraan Toyota, Peugeot, Ferrari en Glickenhaus de voorkeur gaven. Anders dan bijvoorbeeld BMW, dat het programma lijkt te beperken tot de IMSA-serie, bevestigde Cadillac dat er aan beide kampioenschappen zal worden deelgenomen. Aanvankelijk werd voor het WEC uitgegaan van alleen Le Mans en Spa als voorbereiding, maar nu schijnt er toch meer in te zitten, wellicht ook passend bij plannen van moederconcern General Motors om, voortaan met elektrisch aangedreven modellen, de positie van Cadillac op de Europese markt – weer eens – te versterken.
Ook de huidige Cadillac DPi-V.R., waarmee het merk in de prototype-klasse van de IMSA-serie vertegenwoordigd is, komt van Dallara. De Cadillac DPi won in 2017 en 2018 de IMSA-rijders- en teamtitels en behaalde tussen 2017 en 2020 vier opeenvolgende overwinningen tijdens de Rolex 24 At Daytona, inclusief de beide overwinningen met Renger van der Zande in 2019 en 2020. Onze landgenoot komt dit jaar met Cadillac uit voor Chip Ganassi Racing, een van de beide teams die door Cadillac ook is aangewezen voor het LMDh-project.

Renger van der Zande rijdt dit jaar met een Cadillac DPi in de IMSA-serie
"Geweldig nieuws natuurlijk", zegt Van der Zande, gevraagd om een reactie. "Ik voel me bij Chip Ganassi Racing ontzettend goed thuis, het zijn echte racers en alle neuzen staan dezelfde kant op." Hoewel er nog geen rijders zijn aangekondigd, ligt het voor de hand dat Van der Zande aan boord blijft, zeker gezien de staat van dienst die hij in de Amerikaanse sportwagenracerij inmiddels heeft opgebouwd en ook omdat zijn huidige teamgenoot Kevin Magnussen volgend jaar voor Peugeot actief is, waardoor een parallel programma met Cadillac niet echt waarschijnlijk lijkt. Van der Zande wil ook nog niet te ver vooruit kijken: "We moeten eerst dit seizoen nog afmaken, maar dat dit goede vooruitzichten zijn, dat is zeker!"
Teameigenaar Chip Ganassi zegt: "We kijken uit naar de nieuwe internationale formule voor prototypes en de inzet van de Cadillac LMDh. We hebben in drie verschillende raceklassen een uitstekende relatie met General Motors gehad en we kijken ernaar uit, de auto in de komende anderhalf jaar samen met Cadillac en Dallara te ontwikkelen."
Met de komst van nieuwe fabrikanten is er ook de nodige beweging op het rijdersfront bij IMSA. Felipe Nasr en Dane Cameron, die momenteel respectievelijk voor Action Express met een Cadillac DPi en Meyer Shank Racing met een Acura DPi in de IMSA-serie uitkomen, staan naar verluidt hoog op de lijst bij Porsche, terwijl Earl Bamber en een aantal andere rijders onlangs voor Chip Ganassi hebben getest.