Indycar: Drama voor ECR. Grosjean maakt indruk. Newgarden en O'Ward profiteren
Voor het team van ECR werd de wedstrijd WWT Raceway een zware teleurstelling. Ed Carpenter raakte in de 55e ronde de muur en moest opgeven. Rinus VeeKay was in de 66e ronde bij de daaropvolgende herstart bij een incident met de Ganassi-auto's van Scott Dixon en Alex Palou betrokken. Zowel VeeKay als Palou moesten opgeven terwijl Dixon met een enorme grote achterstand zijn weg kon vervolgen. Ondanks wat foutjes maakte Grosjean bij zijn ovaldebuut op WWT Raceway behoorlijk wat indruk. De uitschakeling van zowel Dixon als Palou betekende dat zowel Newgarden als Pato O'Ward gouden zaken deden in de tussenstand van het kampioenschap. Newgarden behaalde zijn tweede seizoensoverwinning en zegevierde voor de derde maal op WWT Raceway.

De wedstrijd op WWT Raceway kende in ieder geval een explosief begin.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
Drama voor ECR. Grosjean maakt indruk. Newgarden en O'Ward profiteren
Penske-coureur Josef Newgarden behaalde op WWT Raceway zijn tweede seizoensoverwinning. De wedstrijd leek aanvankelijk veelbelovend voor Rinus VeeKay te beginnen. De Nederlander maakte in de openingsfase tien posities goed. Daar bleef het helaas bij. Romain Grosjean liet bij zijn ovaldebuut een zeer goede indruk achter. Overenthousiasme zorgde ervoor dat de Fransman na twee touchés met de muur moest inbinden en eindigde op één ronde achterstand op P14. Voor Grosjean smaakt het nu vast en zeker naar meer. In de tussenstand van het kampioenschap profiteerden zowel Newgarden als O'Ward door het uitvallen van Dixon en Palou.

Graham Rahal had de twijfelachtige eer om één van de eerste uitvallers te zijn.
Chaotisch begin
Ganassi-coureur Alex Palou die zich 12e geklasseerd had, werd vanwege een derde motorwissel dit seizoen maar liefst negen plekken teruggezet en mocht als 21e aan de wedstrijd beginnen. Polesitter Will Power nam direct de leiding maar werd al snel door Colton Herta voorbijgestreefd. De eerste neutralisatie volgde in de vierde ronde toen Graham Rahal en Ed Jones(beiden Dallara-Honda) in elkaar haakten. VeeKay en Alex Palou waren de enigen die profiteerden. VeeKay P16 en Palou P14.
Nog voor de herstart in de 13e ronde toucheerden Dalton Kellett en Ed Carpenter elkaar. De A.J. Foyt-rijder miste nipt de muur. Bij de herstart raakten in de 16e ronde raakten de Team Penske-teamgenoten Newgarden en Pagenaud elkaar waarbij bij laatstgenoemde een deel van zijn voorvleugel verloor. Een aantal jaren geleden waren beiden op deze baan al eens eerder bij een soortgelijk incident betrokken. Een gelukje voor VeeKay bij de herstart, hij mocht P14 innemen omdat Grosjean hem onder geel had gepasseerd.

Begin van het ECR-drama. Ed Carpenter schakelt zichzelf uit.
De derde herstart verliep ditmaal vlekkeloos met Herta opnieuw aan de leiding terwijl VeeKay inmiddels bij P10 was aangeland. Stand 30e ronde: Herta, Power, Newgarden, Rossi, Ericsson, O'Ward, Hunter Reay, Dixon, Rosenqvist, VeeKay. Grosjean hield stabiel de 15e positie vast. Na deze herstart leek de wedstrijd zich enigszins te stabiliseren want er vonden nauwelijks positiewisselingen plaats. Ed Carpenter zorgde na een touché met de muur in de 57e ronde voor de vijfde neutralisatie en moest helaas opgeven. Vrijwel iedereen ging vervolgens voor de eerste stop naar binnen. Het betekende de inleiding voor een totaal drama voor het gehele team.

Geen beste dag voor VeeKay en ECR.
Stand 60e ronde: Bourdais(geen stop gemaakt,out of sequence, evenals Simon Pagenaud op P20), Newgarden, Power, Herta, Ericsson, Rossi, O'Ward, Hunter-Reay, Palou, VeeKay. Bij de herstart ging het fout met een incident tussen Rinus VeeKay en de beide Ganassi-auto's van Scott Dixon en Alex Palou. Voor zowel VeeKay als Palou betekende het einde wedstrijd terwijl Dixon met een gehavende achtervleugel nog de pits wist te bereiken. De zesvoudige kampioen reed vervolgens op met grote achterstand nog een aantal ronden voordat hij definitief opgaf. "Er zijn dit seizoen teveel incidenten onbestraft gebleven" was zijn commentaar over het incident.
Na de herstart namen de beide Penske Dallara's van Newgarden en Power de leiding terwijl de Andretti-rijders Rossi en Herta met elkaar flink aan de slag waren. Even later moest ook Will Power P2 aan Rossi afstaan. Een magistrale "move" van Grosjean in de 84e ronde richting Dalton Kellett leverde hem P11 op. Kort daarna moesten ook Jack Harvey (Meyer Shank) en Scott McLaughlin (Team Penske) eraan geloven en bevond de Fransman zich bij zijn eerste ovaloptreden voor de eerste maal in de Top 10. Daarna kreeg de Fransman van zijn team de opdracht om iets te matigen. Stand 90e ronde: Newgarden, Rossi, Power, Herta, O'Ward, Ericsson, Sato, Ryan Hunter-Reay, Grosjean, McLaughlin.
\
Herta drukte zijn stempel op de wedstrijd maar werd door een technisch defect uitgeschakeld.
Drama voor Herta
Omstreeks de 116e ronde maakte Hunter Reay als eerste een vroege stop. Kort daarna ging Grosjean voor zijn stop naar beneden en maakte een licht touché met de muur. De Fransman kwam exact achter Hunter Reay terug op de baan en bevond zich op P17.
Daarna volgden Rossi, O'Ward, McLaughlin, Kanaan, Newgarden, Herta, Power. Stand 140e ronde: Herta, Newgarden, Rossi, O'Ward, Sato, Hunter-Reay, Ericsson, Power, McLaughlin, Kellett. Laatstgenoemde bevond zich op P10 en had eindelijk één van zijn betere wedstrijden. De Canadees behaalde dit seizoen met P12 zijn eerste Top 15 resultaat.

Grosjean (hier tijdens de kwalificatie) maakte indruk bij zijn ovaldebuut.
Grosjean had gedurende deze wedstrijdfase voor de tweede maal een momentje en ging kort daarna in de 185e ronde voor een reguliere stop naar binnen evenals Colton Herta. Voor de Andretti-rijder werd het een dramatische stop. Bij het wegrijden brak de aandrijfas en de Amerikaan moest opgeven. In de 198e ronde kwamen een aantal mensen voor hun laatste stop naar binnen. Rossi stuiterde kort na zijn stop in de 201e ronde van de baan en moest met een gebroken rechter wielophanging opgeven. Bourdais, Sato, Grosjean en Hunter Reay profiteerden van deze situatie.
In de 211e ronde volgde de herstart en de volgorde bedroeg Newgarden, O'Ward, Power, McLaughlin, Bourdais, Sato, Hunter-Reay, Pagenaud, Ericsson, Harvey. Vooral Sato en Bourdais vochten daarna een fraai duel om de vijfde plek uit. Rosenqvist moest kort na deze herstart zijn auto aan de kant zetten. Stand 240e ronde: Newgarden, O'Ward, Power, McLaughlin, Bourdais, Sato, Hunter Reay, Pagenaud, Ericsson, Harvey. Na de laatste herstart waren er weinig veranderingen meer.
Met de uitschakeling van Dixon en Palou deden zowel Josef Newgarden als Pato O'Ward enorm goede zaken in de tussenstand van het kampioenschap.Newgarden bedankte na afloop zijn teamgenoot Scott McLaughlin die hier eerder deze maand voor het team getest had. Met P1 en P3 had McLaughlin duidelijk bij Penske voor uitstekende set-ups gezorgd. De regerende Supercarkampioen behaalde met P4 zijn beste Indycar-resultaat dit seizoen. In de Top 4 bevonden zich overigens drie Penske-rijders.

Prachtig resultaat voor Josef Newgarden op WWT Raceway.
Uitslag
1. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 260 ronden
2. Pato O'Ward Dallara Chevrolet 260 ronden
3. Will Power Dallara Chevrolet 260 ronden
4. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 260 ronden
5. Sebastien Bourdais Dallara Chevrolet 260 ronden
6. Takuma Sato Dallara Honda 260 ronden
7. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 260 ronden
8. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 260 ronden
9. Marcus Ericsson Dallara Honda 260 ronden
10. Jack Harvey Dallara Honda 260 ronden

De wedstrijd op WWT Raceway kende in ieder geval een explosief begin.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
Drama voor ECR. Grosjean maakt indruk. Newgarden en O'Ward profiteren
Penske-coureur Josef Newgarden behaalde op WWT Raceway zijn tweede seizoensoverwinning. De wedstrijd leek aanvankelijk veelbelovend voor Rinus VeeKay te beginnen. De Nederlander maakte in de openingsfase tien posities goed. Daar bleef het helaas bij. Romain Grosjean liet bij zijn ovaldebuut een zeer goede indruk achter. Overenthousiasme zorgde ervoor dat de Fransman na twee touchés met de muur moest inbinden en eindigde op één ronde achterstand op P14. Voor Grosjean smaakt het nu vast en zeker naar meer. In de tussenstand van het kampioenschap profiteerden zowel Newgarden als O'Ward door het uitvallen van Dixon en Palou.

Graham Rahal had de twijfelachtige eer om één van de eerste uitvallers te zijn.
Chaotisch begin
Ganassi-coureur Alex Palou die zich 12e geklasseerd had, werd vanwege een derde motorwissel dit seizoen maar liefst negen plekken teruggezet en mocht als 21e aan de wedstrijd beginnen. Polesitter Will Power nam direct de leiding maar werd al snel door Colton Herta voorbijgestreefd. De eerste neutralisatie volgde in de vierde ronde toen Graham Rahal en Ed Jones(beiden Dallara-Honda) in elkaar haakten. VeeKay en Alex Palou waren de enigen die profiteerden. VeeKay P16 en Palou P14.
Nog voor de herstart in de 13e ronde toucheerden Dalton Kellett en Ed Carpenter elkaar. De A.J. Foyt-rijder miste nipt de muur. Bij de herstart raakten in de 16e ronde raakten de Team Penske-teamgenoten Newgarden en Pagenaud elkaar waarbij bij laatstgenoemde een deel van zijn voorvleugel verloor. Een aantal jaren geleden waren beiden op deze baan al eens eerder bij een soortgelijk incident betrokken. Een gelukje voor VeeKay bij de herstart, hij mocht P14 innemen omdat Grosjean hem onder geel had gepasseerd.

Begin van het ECR-drama. Ed Carpenter schakelt zichzelf uit.
De derde herstart verliep ditmaal vlekkeloos met Herta opnieuw aan de leiding terwijl VeeKay inmiddels bij P10 was aangeland. Stand 30e ronde: Herta, Power, Newgarden, Rossi, Ericsson, O'Ward, Hunter Reay, Dixon, Rosenqvist, VeeKay. Grosjean hield stabiel de 15e positie vast. Na deze herstart leek de wedstrijd zich enigszins te stabiliseren want er vonden nauwelijks positiewisselingen plaats. Ed Carpenter zorgde na een touché met de muur in de 57e ronde voor de vijfde neutralisatie en moest helaas opgeven. Vrijwel iedereen ging vervolgens voor de eerste stop naar binnen. Het betekende de inleiding voor een totaal drama voor het gehele team.

Geen beste dag voor VeeKay en ECR.
Stand 60e ronde: Bourdais(geen stop gemaakt,out of sequence, evenals Simon Pagenaud op P20), Newgarden, Power, Herta, Ericsson, Rossi, O'Ward, Hunter-Reay, Palou, VeeKay. Bij de herstart ging het fout met een incident tussen Rinus VeeKay en de beide Ganassi-auto's van Scott Dixon en Alex Palou. Voor zowel VeeKay als Palou betekende het einde wedstrijd terwijl Dixon met een gehavende achtervleugel nog de pits wist te bereiken. De zesvoudige kampioen reed vervolgens op met grote achterstand nog een aantal ronden voordat hij definitief opgaf. "Er zijn dit seizoen teveel incidenten onbestraft gebleven" was zijn commentaar over het incident.
Na de herstart namen de beide Penske Dallara's van Newgarden en Power de leiding terwijl de Andretti-rijders Rossi en Herta met elkaar flink aan de slag waren. Even later moest ook Will Power P2 aan Rossi afstaan. Een magistrale "move" van Grosjean in de 84e ronde richting Dalton Kellett leverde hem P11 op. Kort daarna moesten ook Jack Harvey (Meyer Shank) en Scott McLaughlin (Team Penske) eraan geloven en bevond de Fransman zich bij zijn eerste ovaloptreden voor de eerste maal in de Top 10. Daarna kreeg de Fransman van zijn team de opdracht om iets te matigen. Stand 90e ronde: Newgarden, Rossi, Power, Herta, O'Ward, Ericsson, Sato, Ryan Hunter-Reay, Grosjean, McLaughlin.

Herta drukte zijn stempel op de wedstrijd maar werd door een technisch defect uitgeschakeld.
Drama voor Herta
Omstreeks de 116e ronde maakte Hunter Reay als eerste een vroege stop. Kort daarna ging Grosjean voor zijn stop naar beneden en maakte een licht touché met de muur. De Fransman kwam exact achter Hunter Reay terug op de baan en bevond zich op P17.
Daarna volgden Rossi, O'Ward, McLaughlin, Kanaan, Newgarden, Herta, Power. Stand 140e ronde: Herta, Newgarden, Rossi, O'Ward, Sato, Hunter-Reay, Ericsson, Power, McLaughlin, Kellett. Laatstgenoemde bevond zich op P10 en had eindelijk één van zijn betere wedstrijden. De Canadees behaalde dit seizoen met P12 zijn eerste Top 15 resultaat.

Grosjean (hier tijdens de kwalificatie) maakte indruk bij zijn ovaldebuut.
Grosjean had gedurende deze wedstrijdfase voor de tweede maal een momentje en ging kort daarna in de 185e ronde voor een reguliere stop naar binnen evenals Colton Herta. Voor de Andretti-rijder werd het een dramatische stop. Bij het wegrijden brak de aandrijfas en de Amerikaan moest opgeven. In de 198e ronde kwamen een aantal mensen voor hun laatste stop naar binnen. Rossi stuiterde kort na zijn stop in de 201e ronde van de baan en moest met een gebroken rechter wielophanging opgeven. Bourdais, Sato, Grosjean en Hunter Reay profiteerden van deze situatie.
In de 211e ronde volgde de herstart en de volgorde bedroeg Newgarden, O'Ward, Power, McLaughlin, Bourdais, Sato, Hunter-Reay, Pagenaud, Ericsson, Harvey. Vooral Sato en Bourdais vochten daarna een fraai duel om de vijfde plek uit. Rosenqvist moest kort na deze herstart zijn auto aan de kant zetten. Stand 240e ronde: Newgarden, O'Ward, Power, McLaughlin, Bourdais, Sato, Hunter Reay, Pagenaud, Ericsson, Harvey. Na de laatste herstart waren er weinig veranderingen meer.
Met de uitschakeling van Dixon en Palou deden zowel Josef Newgarden als Pato O'Ward enorm goede zaken in de tussenstand van het kampioenschap.Newgarden bedankte na afloop zijn teamgenoot Scott McLaughlin die hier eerder deze maand voor het team getest had. Met P1 en P3 had McLaughlin duidelijk bij Penske voor uitstekende set-ups gezorgd. De regerende Supercarkampioen behaalde met P4 zijn beste Indycar-resultaat dit seizoen. In de Top 4 bevonden zich overigens drie Penske-rijders.

Prachtig resultaat voor Josef Newgarden op WWT Raceway.
Uitslag
1. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 260 ronden
2. Pato O'Ward Dallara Chevrolet 260 ronden
3. Will Power Dallara Chevrolet 260 ronden
4. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 260 ronden
5. Sebastien Bourdais Dallara Chevrolet 260 ronden
6. Takuma Sato Dallara Honda 260 ronden
7. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 260 ronden
8. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 260 ronden
9. Marcus Ericsson Dallara Honda 260 ronden
10. Jack Harvey Dallara Honda 260 ronden