Retro: De leukste creatie tijdens 24U Francorchamps? De Peugeot 806 uit 1995
Laatst fotografeerde ik de Peugeot 806 nog eens een keer in het Brusselse Autoworld. Deze unieke "toerwagen" leek daar zijn "laatste rustplaats" gevonden te hebben. Naspeuring op het internet leerde dat deze unieke "Supertourer" via de firma Gipi gerestaureerd en kennelijk nog steeds te koop staat. Voormalig Procar-organisator en marketing goeroe Pascal Witmeur staat er nog steeds om bekend om unieke ideeën in de autosportwereld te lanceren. Twee jaar geleden deed hij dat nog met de Herbie Pacecar tijdens de 24U van Spa

Een leuk bijzonder maar helaas een te kort avontuur. Vlnr. de betreurde Phillippe Verellen, initiatiefnemer Pascal Witmeur en Eric Bachelart
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
De leukste creatie tijden 24U Francorchamps? De Peugeot 806 uit 1995
Dit weekend de 24U van Spa Francorchamps voor GT's. Bij Audi refereert men met diverse kleurenschema's aan het 100 jarige bestaan van het circuit terwijl Mercedes met het overbekende kleurenschema komt dat de refereert aan de eerste deelname van AMG daar. Toen eindigden Hans Heyer/Clemens Schickentanz daar achter de winnende fabrieks Ford Capri van Dieter Glemser/Alex Soler Roig als tweede.
De huidige strak dichtgetimmerde reglementen in de GT wereld laten voor de 24U Francorchamps op het terrein van exotische inschrijvingen geen creativiteit meer toe.
Ruim een week geleden toch weer door de Belgische firma Gipi te koop aangeboden.
Na het wegvallen van EK Toerwagenreglement na de wedstrijd van 1988 stond de 24U van Francorchamps open voor een variëteit aan inschrijvingen. Al snel maakte men begin negentiger jaren gebruik van de FIA Supertourers. De inschrijvingen werden onderverdeeld in diverse Nationale/Internationale klasses maar ook daar kwam voor de overstap naar de GT's begin millenniumjaren een einde aan.
Nadat de Peugeot 306 GTI's in 1999 en 2000 de wedstrijd wonnen begreep iedereen eigenlijk wel dat de geest uit de fles was en de belangstelling tanende was. Het werd vervangen door het GT reglement wat voor de organisatoren een enorm succes werd. Maar de echte diehards missen waarschijnlijk nog steeds de echte creativiteit zoals de Peugeot 806 uit 1996.

De betreurde Philippe Verellen in actie in La Source.....
Het idee van Pascal Witmeur om met een 806 trok destijds volle media-aandacht. Misschien werd er door de concurrentie hard om gelachen, maar het lachen verging ze al snel toen deze unieke bolide zich met de combinatie Pascal Witmeur/Philippe Verrellen/Eric Bachelart zich als 12e voor de wedstrijd kwalificeerde. Toen viel er ineens bij de concurrentie even iets minder te lachen.......
De door Kronos opgebouwde Peugeot 806 beschikt over een onderstel afkomstig van de Peugeot 405 MII Supertourer uit 1993 en was voorzien van een 2L 306 rallymotor die over ongeveer 250 pk beschikte. Het gewicht van de 806 bedraagt ongeveer 1100 kg. Helaas kreeg men al snel in de wedstrijd problemen met de oliepomp en de remmen.

In de kwalificatie hadden de BMW's even het nakijken.......
Men wilde zolang mogelijk blijven rijden maar tien uur voor het einde moest men na problemen met de lagers en het differentieel definitief opgeven. Ruim een week geleden stond de auto nog steeds bij de Brusselse firma Gipi motors te koop en was vorige maand nog in Autoworld te bewonderen. Het mooiste moment voor Witmeur? "Het enorme applaus en de toejuichingen van het publiek als het ding de "Raidillon" beklom"Alleen 24U Nürburgring laat jaarlijks mondjesmaat nog wat exoten toe. Maar ook deze dinosaurussen lijken op termijn geen lang leven meer beschoren te zijn.

De mooiste ervaring van Pascal Witmeur? De toejuichingen en het applaus bij elke passage in de Raidillon.

Een leuk bijzonder maar helaas een te kort avontuur. Vlnr. de betreurde Phillippe Verellen, initiatiefnemer Pascal Witmeur en Eric Bachelart
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
De leukste creatie tijden 24U Francorchamps? De Peugeot 806 uit 1995
Dit weekend de 24U van Spa Francorchamps voor GT's. Bij Audi refereert men met diverse kleurenschema's aan het 100 jarige bestaan van het circuit terwijl Mercedes met het overbekende kleurenschema komt dat de refereert aan de eerste deelname van AMG daar. Toen eindigden Hans Heyer/Clemens Schickentanz daar achter de winnende fabrieks Ford Capri van Dieter Glemser/Alex Soler Roig als tweede.
De huidige strak dichtgetimmerde reglementen in de GT wereld laten voor de 24U Francorchamps op het terrein van exotische inschrijvingen geen creativiteit meer toe.
Na het wegvallen van EK Toerwagenreglement na de wedstrijd van 1988 stond de 24U van Francorchamps open voor een variëteit aan inschrijvingen. Al snel maakte men begin negentiger jaren gebruik van de FIA Supertourers. De inschrijvingen werden onderverdeeld in diverse Nationale/Internationale klasses maar ook daar kwam voor de overstap naar de GT's begin millenniumjaren een einde aan.
Nadat de Peugeot 306 GTI's in 1999 en 2000 de wedstrijd wonnen begreep iedereen eigenlijk wel dat de geest uit de fles was en de belangstelling tanende was. Het werd vervangen door het GT reglement wat voor de organisatoren een enorm succes werd. Maar de echte diehards missen waarschijnlijk nog steeds de echte creativiteit zoals de Peugeot 806 uit 1996.

De betreurde Philippe Verellen in actie in La Source.....
Het idee van Pascal Witmeur om met een 806 trok destijds volle media-aandacht. Misschien werd er door de concurrentie hard om gelachen, maar het lachen verging ze al snel toen deze unieke bolide zich met de combinatie Pascal Witmeur/Philippe Verrellen/Eric Bachelart zich als 12e voor de wedstrijd kwalificeerde. Toen viel er ineens bij de concurrentie even iets minder te lachen.......
De door Kronos opgebouwde Peugeot 806 beschikt over een onderstel afkomstig van de Peugeot 405 MII Supertourer uit 1993 en was voorzien van een 2L 306 rallymotor die over ongeveer 250 pk beschikte. Het gewicht van de 806 bedraagt ongeveer 1100 kg. Helaas kreeg men al snel in de wedstrijd problemen met de oliepomp en de remmen.

In de kwalificatie hadden de BMW's even het nakijken.......
Men wilde zolang mogelijk blijven rijden maar tien uur voor het einde moest men na problemen met de lagers en het differentieel definitief opgeven. Ruim een week geleden stond de auto nog steeds bij de Brusselse firma Gipi motors te koop en was vorige maand nog in Autoworld te bewonderen. Het mooiste moment voor Witmeur? "Het enorme applaus en de toejuichingen van het publiek als het ding de "Raidillon" beklom"Alleen 24U Nürburgring laat jaarlijks mondjesmaat nog wat exoten toe. Maar ook deze dinosaurussen lijken op termijn geen lang leven meer beschoren te zijn.

De mooiste ervaring van Pascal Witmeur? De toejuichingen en het applaus bij elke passage in de Raidillon.