Indycar: VeeKay schrijft historie en bederft sprookje Grosjean op de Speedway
De 20-jarige Rinus van Kalmthout heeft op de Indianapolis Motor Speedway historie geschreven door als eerste Nederlander sinds Arie Luyendyk in 1997 op deze heilige autosportgrond te winnen. Het verschil is dat Van Kalmthout dit deed op de roadcourse. Een prachtig historisch moment voor de Nederlandse autosport. Exact vijf jaar geleden, ook op 15 mei, won Max Verstappen zijn allereerste F1-Grand Prix. De Fransman Romain Grosjean, die vanaf pole gedurende lange tijd het veld aanvoerde, moest met een tweede plek genoegen nemen. Robert Doornbos was de laatste Nederlander die in Champcar (2007) een American Open Wheel wedstrijd won. Arie Luyendyk won in 1997, na zijn tweede Indy-500-overwinning, voor de laatste maal op de Texas Motor Speedway.

Rinus VeeKay was een klasse apart op de roadcourse van de Indianapolis Motor Speedway
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
VeeKay schrijft historie en bederft sprookje Grosjean op de Speedway
Romain Grosjean zal na zijn eerste Indycar-pole nog even op de overwinning moeten wachten want Ed Carpenter Racing (ECR) en Rinus VeeKay troefden de Fransman en het team van Dale Coyne Racing (DCR) na diens tweede stop af. Met een schitterende "move" troefde de Nederlander de Fransman af, nam in de tweede wedstrijdhelft de leiding en stond die niet meer af. Vanaf de zevende startplek en een uitstekende strategie werkte de Nederlander zich snel op richting koplopers. Een overtuigende performance.
Achtste plek voor McLaughlin.
Romain Grosjean nam direct bij de start de leiding maar ECR-coureur Conor Daly werd direct bij de start door Penske-coureur Simon Pagenaud aangetikt waardoor er al na een halve ronde geneutraliseerd moest worden. Na die eerste halve ronde bedroeg de volgorde Grosjean, Harvey, Newgarden, Palou, McLaughlin, VeeKay, Herta Pagenaud en Power. Bij het openen van de pitlane gingen zowel Dixon als O'Ward voor een mogelijke "undercut' voor de soft compound naar binnen. Ook Graham Rahal was met versnellingsbakproblemen binnen geweest. De RLL-rijder bleef overigens wel in dezelfde ronde als de rest van het startveld. Bij de herstart in de vijfde ronde nam Grosjean opnieuw direct de kop.
Overigens waren in de kopgroep Grosjean, Newgarden, Palou, McLaughlin en Jones op de soft compound van start gegaan. In de 10e ronde ging ook Sebastien Bourdais voor een z.g. "undercut" m.a.w. de soft compound naar binnen. In de 12e volgden VeeKay, Rossi, Sato, McLaughlin, Harvey en Rosenqvist. De pitstop van Sato verliep niet geheel vlekkeloos doordat de wheelgun werd meegetrokken.
Montoya was toch wel velen een stoorzender.
Kort na de reguliere stop ging VeeKay aan McLaughlin voorbij. Inmiddels had Dixon wel het meeste van de vroege stop geprofiteerd en bevond zich in de 15e ronde op P5. Grosjean had inmiddels op de soft compound een voorsprong van meer dan 4,5 seconden opgebouwd. Binnen dit frame wist VeeKay Newgarden op de negende plek te verschalken. Na ronden bedroeg de volgorde: Grosjean, Palou, Jones, Hunter Reay, Dixon, Kimball, Rahal, Harvey, VeeKay, Newgarden. In de 22e ronde liet Ed Jones(3e) de soft compound voor de harde vervangen terwijl Alexander Rossi en Will Power om de 13e plek flink aan het strijden waren.
Eerste stop Grosjean
Bij DCR besloot men om Romain Grosjean in de 25e ronde voor zijn eerste stop naar binnen te halen. Interessant genoeg liet de Fransman een tweede setje softe compounds noteren. Dixon had duidelijk het meeste van zijn vroege stop geprofiteerd. Volgorde in de 30e ronde Dixon, Grosjean, Harvey, Palou, VeeKay, Rahal, Newgarden, McLaughlin, Herta, Pagenaud. In deze wedstrijdfase bevonden alleen Newgarden, Jones en Kimball zich op de zwarte harde compound. Saillant detail, Harvey is op een ouder setje van de rode compound 0.2 secs. sneller dan koploper Grosjean. Het Ganassi-team communiceerde inmiddels via de boordradio aan Scott Dixon dat men er toch niet in geslaagd was om een stop uit te sparen.

Dixon leidt het kampioenschap maar de Ganassi strategie ging niet op.
De Nieuw Zeelander was niet al te content omdat hij op een "out of sequence" voordeel gehoopt had. De tweede pitstopcyclus ving in de 37e ronde aan toen VeeKay voor zijn tweede stop naar binnen ging. Vervolgens volgden een aantal mensen. Grootste slachtoffer was eigenlijk Jack Harvey waar het team van Mayer Shank slordig pitwerk leverde en de Brit vervolgens ook nog eens lek reed.

Grosjean neemt bij de start direct de leiding
De move van Rinus
In de 40e ronde was er in de eerste rechterbocht even contact tussen Grosjean en Sato. De Japanner die met Jimmie Johnson in gevecht was moest wel ruimte maken. Een ronde later raakten beiden elkaar weer toen Sato op het rechte stuk de Fransman passeerde. Vervolgens ging Grosjean voor de zwarte compound de baan op en kwam voor VeeKay terug de baan op. De Nederlander liet de Fransman daarna "even staan" Dixon kwam vervolgens in de 45e ronde naar binnen. Daarna volgde Ryan Hunter Reay. De stop van de Andretti Autosport-rijder bracht Rinus VeeKay definitief aan de leiding van de wedstrijd.
In de 50e ronde bedroeg de volgorde VeeKay, Grosjean, Palou, Newgarden, Rahal, McLaughlin, Pagenaud, Herta, Rossi, Ericsson. VeeKay beschikte in de 55e ronde over een voorsprong van 3.8632 secs.op Romain Grosjean. 28 ronden voor het einde leek het iets te gaan druppelen en bedroeg de marge tussen VeeKay en Grosjean 2.7 secs. Met nog maar 22 ronden te gaan ging VeeKay voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Grosjean verloor bij het dubbelen wat secondes op Juan Pablo Montoya en ging in de 64e ronde voor het laatste setje rode banden naar binnen.

Sterk optreden Alex Palou op de Speedway.
Met nog 20 ronden te gaan bedroeg de volgorde VeeKay, Grosjean, Palou, Newgarden, Rahal, Pagenaud, Rossi, McLaughlin, Dixon, Herta. Hoewel het lichtjes begon te druppelen was er een incidentje tussen Marcus Ericsson en Colton Herta. De regen leek verder geen invloed meer op het wedstrijdverloop te hebben want een aantal rijders wisten elf ronden voor het einde hun persoonlijk beste tijd te verbeteren.Na de laatste stop beschikte VeeKay over een voorsprong van meer dan acht seconden op Romain Grosjean en stabiliseerde de Top 10 zich. In zijn tweede Indycar-seizoen won VeeKay onbedreigd zijn allereerste Indycar-wedstrijd. Romain Grosjean eindigde als tweede en Alex Palou als derde.

Wat een prachtig moment voor de Nederlandse autosport.
Uitslag
1. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 85 ronden
2. Romain Grosjean Dallara Honda 85 ronden
3. Alex Palou Dallara Honda 85 ronden
4. Josef Newgarden Dallara Honda 85 ronden
5. Graham Rahal Dallara Honda 85 ronden
6. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 85 ronden
7. Alexander Rossi Dallara Honda 85 ronden
8. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 85 ronden
9. Scott Dixon Dallara Honda 85 ronden
10.Marcus Ericsson Dallara Honda 85 ronden

Rinus VeeKay was een klasse apart op de roadcourse van de Indianapolis Motor Speedway
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
VeeKay schrijft historie en bederft sprookje Grosjean op de Speedway
Romain Grosjean zal na zijn eerste Indycar-pole nog even op de overwinning moeten wachten want Ed Carpenter Racing (ECR) en Rinus VeeKay troefden de Fransman en het team van Dale Coyne Racing (DCR) na diens tweede stop af. Met een schitterende "move" troefde de Nederlander de Fransman af, nam in de tweede wedstrijdhelft de leiding en stond die niet meer af. Vanaf de zevende startplek en een uitstekende strategie werkte de Nederlander zich snel op richting koplopers. Een overtuigende performance.

Romain Grosjean nam direct bij de start de leiding maar ECR-coureur Conor Daly werd direct bij de start door Penske-coureur Simon Pagenaud aangetikt waardoor er al na een halve ronde geneutraliseerd moest worden. Na die eerste halve ronde bedroeg de volgorde Grosjean, Harvey, Newgarden, Palou, McLaughlin, VeeKay, Herta Pagenaud en Power. Bij het openen van de pitlane gingen zowel Dixon als O'Ward voor een mogelijke "undercut' voor de soft compound naar binnen. Ook Graham Rahal was met versnellingsbakproblemen binnen geweest. De RLL-rijder bleef overigens wel in dezelfde ronde als de rest van het startveld. Bij de herstart in de vijfde ronde nam Grosjean opnieuw direct de kop.
Overigens waren in de kopgroep Grosjean, Newgarden, Palou, McLaughlin en Jones op de soft compound van start gegaan. In de 10e ronde ging ook Sebastien Bourdais voor een z.g. "undercut" m.a.w. de soft compound naar binnen. In de 12e volgden VeeKay, Rossi, Sato, McLaughlin, Harvey en Rosenqvist. De pitstop van Sato verliep niet geheel vlekkeloos doordat de wheelgun werd meegetrokken.

Kort na de reguliere stop ging VeeKay aan McLaughlin voorbij. Inmiddels had Dixon wel het meeste van de vroege stop geprofiteerd en bevond zich in de 15e ronde op P5. Grosjean had inmiddels op de soft compound een voorsprong van meer dan 4,5 seconden opgebouwd. Binnen dit frame wist VeeKay Newgarden op de negende plek te verschalken. Na ronden bedroeg de volgorde: Grosjean, Palou, Jones, Hunter Reay, Dixon, Kimball, Rahal, Harvey, VeeKay, Newgarden. In de 22e ronde liet Ed Jones(3e) de soft compound voor de harde vervangen terwijl Alexander Rossi en Will Power om de 13e plek flink aan het strijden waren.
Eerste stop Grosjean
Bij DCR besloot men om Romain Grosjean in de 25e ronde voor zijn eerste stop naar binnen te halen. Interessant genoeg liet de Fransman een tweede setje softe compounds noteren. Dixon had duidelijk het meeste van zijn vroege stop geprofiteerd. Volgorde in de 30e ronde Dixon, Grosjean, Harvey, Palou, VeeKay, Rahal, Newgarden, McLaughlin, Herta, Pagenaud. In deze wedstrijdfase bevonden alleen Newgarden, Jones en Kimball zich op de zwarte harde compound. Saillant detail, Harvey is op een ouder setje van de rode compound 0.2 secs. sneller dan koploper Grosjean. Het Ganassi-team communiceerde inmiddels via de boordradio aan Scott Dixon dat men er toch niet in geslaagd was om een stop uit te sparen.

Dixon leidt het kampioenschap maar de Ganassi strategie ging niet op.
De Nieuw Zeelander was niet al te content omdat hij op een "out of sequence" voordeel gehoopt had. De tweede pitstopcyclus ving in de 37e ronde aan toen VeeKay voor zijn tweede stop naar binnen ging. Vervolgens volgden een aantal mensen. Grootste slachtoffer was eigenlijk Jack Harvey waar het team van Mayer Shank slordig pitwerk leverde en de Brit vervolgens ook nog eens lek reed.

Grosjean neemt bij de start direct de leiding
De move van Rinus
In de 40e ronde was er in de eerste rechterbocht even contact tussen Grosjean en Sato. De Japanner die met Jimmie Johnson in gevecht was moest wel ruimte maken. Een ronde later raakten beiden elkaar weer toen Sato op het rechte stuk de Fransman passeerde. Vervolgens ging Grosjean voor de zwarte compound de baan op en kwam voor VeeKay terug de baan op. De Nederlander liet de Fransman daarna "even staan" Dixon kwam vervolgens in de 45e ronde naar binnen. Daarna volgde Ryan Hunter Reay. De stop van de Andretti Autosport-rijder bracht Rinus VeeKay definitief aan de leiding van de wedstrijd.
In de 50e ronde bedroeg de volgorde VeeKay, Grosjean, Palou, Newgarden, Rahal, McLaughlin, Pagenaud, Herta, Rossi, Ericsson. VeeKay beschikte in de 55e ronde over een voorsprong van 3.8632 secs.op Romain Grosjean. 28 ronden voor het einde leek het iets te gaan druppelen en bedroeg de marge tussen VeeKay en Grosjean 2.7 secs. Met nog maar 22 ronden te gaan ging VeeKay voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Grosjean verloor bij het dubbelen wat secondes op Juan Pablo Montoya en ging in de 64e ronde voor het laatste setje rode banden naar binnen.

Sterk optreden Alex Palou op de Speedway.
Met nog 20 ronden te gaan bedroeg de volgorde VeeKay, Grosjean, Palou, Newgarden, Rahal, Pagenaud, Rossi, McLaughlin, Dixon, Herta. Hoewel het lichtjes begon te druppelen was er een incidentje tussen Marcus Ericsson en Colton Herta. De regen leek verder geen invloed meer op het wedstrijdverloop te hebben want een aantal rijders wisten elf ronden voor het einde hun persoonlijk beste tijd te verbeteren.Na de laatste stop beschikte VeeKay over een voorsprong van meer dan acht seconden op Romain Grosjean en stabiliseerde de Top 10 zich. In zijn tweede Indycar-seizoen won VeeKay onbedreigd zijn allereerste Indycar-wedstrijd. Romain Grosjean eindigde als tweede en Alex Palou als derde.

Wat een prachtig moment voor de Nederlandse autosport.
Uitslag
1. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 85 ronden
2. Romain Grosjean Dallara Honda 85 ronden
3. Alex Palou Dallara Honda 85 ronden
4. Josef Newgarden Dallara Honda 85 ronden
5. Graham Rahal Dallara Honda 85 ronden
6. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 85 ronden
7. Alexander Rossi Dallara Honda 85 ronden
8. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 85 ronden
9. Scott Dixon Dallara Honda 85 ronden
10.Marcus Ericsson Dallara Honda 85 ronden