Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Dubbel Kiwi podium in Texas. McLaughlin sensationeel. Kleurloze wedstrijd VeeKay

De Kiwi's schreven op de Texas Motor Speedway geschiedenis vandaag. Scott Dixon behaalde op deze baan zijn 51e zege in het Indycarkampioenschap en tevens de vijfde op deze baan. Een indrukwekkende wedstrijd van Penske-coureur Scott Dixon als vanouds. McLaughlin verrast. Veel pech voor Rinus VeeKay in Texas, door een losgekomen wishbone cover rechtsvoor verloor hij op de rechte stukken veel snelheid. Scott Dixon zegevierde op de Texas Motor Speedway als vanouds. De grote verrassing was wel Scott McLaughlin die dankzij een perfect uitgekiende stop van Team Penske als tweede wist te eindigen. En dit voor een man die aan het begin van zijn carriere nauwelijks in de eenzitters actief was en alleen maar Supercars gereden heeft.McLaughlin leverde Roger Penske in zijn derde Indycar-wedstrijd een podium op. Voor de eerste maal in de Indycar-geschiedenis twee Kiwi's op het podium. De sceptici die aan de capaciteiten van deze voormalige Supercar-rijder twijfelden kregen ongelijk.

2021 Scott Dixon 1
Indycarlegende Scott Dixon boekt al 19 jaar overwinningen in de Indycarseries. 51 in totaal en nu net zo legendarisch als Mario Andretti

Tekst: Willem J. Staat

Foto's: Indycar

2021  VeeKay
Wat een teleurstellende dag voor Rinus VeeKay. Eéntje om snel te vergeten.


Indycar: Dubbel Kiwi podium in Texas. McLaughlin sensationeel
Voor Rinus VeeKay was er in het laatste wedstrijdgedeelte helaas een figurantenrol weggelegd. Een undercut pitstop, net voor de crash van Andretti-coureur James Hinchcliffe, ontnam de Nederlander alle kans op een hogere klassering. De Nieuw Zeelanders gaven in deze wedstrijd onder vlag van Ganassi en Penske duidelijk de toon aan.

2021 Palou Gratis pole voor Alex Palou. Cadeau gekregen van de weergoden. Het ging overigens niet meer regenen.

Vanwege regen kwam de kwalificatie op de Texas Motor Speedway te vervallen. Dit betekende dat de startopstelling van de wedstrijd volgens de stand van het kampioenschap plaatsvond. Het betekende dat Ganassi-coureur Alex Palou vanaf pole mocht starten en een voordeeltje voor VeeKay die vanaf P8 mocht vertrekken. De beide Ganassi-rijders Dixon en Palou namen direct de leiding gevolgd door Power, Herta, Pagenaud, Bourdais, VeeKay, Sato en Ericsson. Tony Kanaan was in de vrije trainingen de snelste man op de baan maar moest achteraan starten. De populaire Braziliaan kwam in de openingsfase met versnellingsbakproblemen niet echt naar voren. Later vond hij tijdens de wedstrijd aansluiting bij de kopgroep. Uiteindelijk eindigde #48 Ganassi Dallara Chevrolet als elfde.

2021 Texas Pits Veel bedrijvigheid in de Texaanse pits.

Crash Bourdais
Graham Rahal kwam in de 50e ronde als eerste naar binnen. Kort daarna crashte de Fransman Sebastien Bourdais (A.J. Foyt Racing) nadat hij door Josef Newgarden (Penske) werd aangetikt. Voor Bourdais betekende het einde wedstrijd. Bourdais verklaarde dat het eigenlijk al het gehele weekend niet echt lekker ging. Omdat Herta, die voor Bourdais reed, vertraagde lokte het een kettingreactie uit waardoor Newgarden Bourdais aantikte. De Penske-rijder werd hiervoor bestraft en moest bij de herstart achteraan aansluiten. In de 64e ronde werd de pitstraat geopend nadat Scott Dixon er zich over beklaagde dat het met de brandstof toch wel krap aan het worden was.

VeeKay verloor door een losgekomen wishbone cover rechtsvoor veel snelheid op de rechte stukken en moest daardoor twee plaatsen inleveren. Na de pitstops veranderde in de top vier weinig. Rossi, McLaughlin en Kanaan profiteerden van deze situatie en bevonden zich resp.in vijfde, zesde en zevende positie. Achter VeeKay volgden Ed Jones en Felix Rosenqvist op P9 en P10. In de 94e moest VeeKay zijn achtste positie aan Ed Jones prijsgeven. Vervolgens verloor de Nederlander daarachter drie posities aan Rosenqvist, Fittpaldi en Ericsson en viel naar de 12e plek terug. Achter hem bevonden zich Pat O'Ward en de Penske-coureurs Will Power en Simon Pagenaud.

2021 McLaughlin
Scott McLaughlin van de Supercars naar de Indycars en vrijwel direct in de eerste ovalwedstrijd een podium. Dit smaakt naar meer.

Opvallend sterk was het optreden van Scott McLaughlin in deze fase. De voormalige drievoudige Supercarkampioen bevond zich nogal verrassend in zesde positie. O'Ward ging in de 112e ronde voor ene zeer korte brandstofstop naar binnen. Daarna volgden Sato, Pagenaud en VeeKay. Leider Scott Dixon kwam in de 125e ronde met een undercut stop iets eerder naar binnen en reed kort daarna weer aan de leiding. Problemen met de balans zorgden ervoor dat VeeKay op P12 bleef circuleren.

2021 Kanaan
Slechts een elfde plek voor Tony Kanaan.

Zowel de oval specialisten Daly (Carlin) en Ed Carpenter gedurende deze wedstrijdfase niet echt uit de verf. Van deze oval specialisten hadden we zeker iets meer verwacht. VeeKay verloor in de 153e ronde met al zijn problemen zoveel tempo dat hij zowel door Tony Kanaan als Takuma Sato gepasseerd werd. Daarop besloot de Nederlander één ronde later voor een undercut stop naar binnen te gaan. Het bezegelde zijn lot in de wedstrijd.

2021 Rosenqvist Dixon
De Ganassi-teamgenoten Rosenqvist en Dixon in gevecht.

Crash Hinchcliffe
In de 160e ronde zorgde James Hinchcliffe met teveel overstuur voor de tweede neutralisatie en klapte hard de Safer Barrier in. Vibraties waren de indirecte oorzaak van de crash volgens James Hinchcliffe.Voor VeeKay was het absoluut een weinig ideale situatie. Eigenlijk leverde het alleen maar verlies op. De Nederlander bevond zich op twee ronden achterstand. Wel heeft Rinus tot nu toe in alle drie verreden wedstrijden qua finishresultaat een honderd procent score. Geen perfecte routinestop voor Marcus Ericsson bij het team van Chip Ganassi. De Zweed stond op drie wielen achterstevoren in de pitlane, maar kwam zelfs nog voor VeeKay op P20 terug in de wedstrijd.

Ed Carpenter
Wat een teleurstellende wedstrijd voor Ed Carpenter Racing. Daar hadden we meer van verwacht.

Herstart
Bij de herstart in de 176e ronde namen Dixon en McLaughlin direct het voortouw met in hun kielzog O'Ward, Palou, Herta, Newgarden, Rahal. Harvey, Rossi, Sato, Pagenaud. VeeKay speelde geen rol van betekenis maar Graham Rahal en Josef Newgarden leverden een fraai strijd om de zesde plek. De 'move' waarmee Newgarden Harvey op de onderste lijnen passeerde was er één van op het randje. Titelkandidaat Colton Herta raakte in de 192e ronde met zijn achterkant de muur en moest definitief opgeven. Een teleurstellend resultaat voor de Andretti-rijder. Dixon besloot in de slotfase zo min mogelijk deelnemers aan de staart van het veld te dubbelen waardoor McLaughlin iets kon inlopen.

Het optreden van ECR was in de eerste wedstrijd op de Texas Motor Speedway teleurstellend. Oval specialist Ed Carpenter eindigde als 17e en VeeKay als 20ste. Ook de pitstops waren niet perfect maar dat waren ze bij het Ganassi Powerhouse ook niet. Anderzijds ging Colton Herta van Hero naar Zero na zijn overtuigende overwinning op St Petersburg vorige week. De tweede wedstrijd zondag op de Texas Motor Speedway gaat over 248 ronden waarnij VeeKay als 12de mag vertrekken.

2020 Pietro Fittipaldi
Ook Pietro Fittipaldi kwam bij zijn comeback als vervanger van Romain Grosjean op de ovals nog niet echt uit de verf.

Uitslag Genesys 300 Texas
1. Scott Dixon Dallara Honda 212 ronden
2. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 212 ronden
3. Pat O'Ward Dallara Chevrolet 212 ronden
4. Alex Palou Dallara Honda 212 ronden
5. Graham Rahal Dallara Honda 212 ronden
6. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 212 ronden
7. Jack Harvey Dallara Honda 212 ronden
8. Alexander Rossi Dallara Honda 212 ronden
9. Takuma Sato Dallara Honda 212 ronden
10. Simon Pagenaud Dallara Honda 212 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet