Indycar: VeeKay negende in St. Petersburg. Herta overtuigend winnaar
De tweede Indycar-wedstrijd op St. Petersburg dit seizoen leverde een overwinning op voor de jonge Colton Herta die de wedstrijd volledig domineerde. De beide Penske-coureurs Josef Newgarden en Simon Pagenaud eindigden resp. als tweede en derde. Rinus VeeKay pakte met een negende plek voor de tweede maal punten dit seizoen. Takuma Sato, Marcus Ericsson waren de rijders die in deze wedstrijd de meeste posities goed maakten.
Colton Herta was overtuigend sterk op St. Petersburg.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
VeeKay negende in St. Petersburg. Colton Herta overtuigend winnaar
De jonge Colton Herta won overtuigend de tweede Indycarwedstrijd van dit seizoen. De Penske-coureurs Josef Newgarden en Simon Pagenaud eindigden op strategie uitstekend als tweede en derde.Voor aanvang van de wedstrijd op St. Petersburg is het nog niet duidelijk of het een twee of driestopper zou worden. Herta, Harvey, Bourdais, Dixon, VeeKay, Dixon, RHR, Grosjean, Daly en Jones begonnen de wedstrijd met de softe Rode Firestone Compound. St. Petersburg is een wedstrijd die historische gezien in het verleden veel neutralisaties opleverde. Pech voor tweevoudig Sebastien Bourdais bij aanvang van de wedstrijd. De Fransman uitkomend voor het team van A.J. Foyt Racing kampte direct bij aanvang met een electronisch probleem en kon het op het allerlaatste moment zijn vijfde startplek innemen en zou een redelijk goede wedstrijd rijden

Ondanks de soft compound kon Newgarden niet echt een vuist tegen Colton Herta maken.
Rustige openingsfase
De start op St. Petersburg verliep vlekkeloos. Alexander Rossi maakte vanaf P11 vier posities goed. Na de eerste ronde bedroeg de volgorde Herta, Harvey, Newgarden, Pagenaud, Bourdais, VeeKay, Rahal, Rossi, O'Ward en Dixon. Beide laatstgenoemden wisselden in de openingsfase even van positie terwijl de Fransen Bourdais en Pagenaud(Penske) in de openingsronde licht contact met elkaar hadden. Vrijwel alle deelnemers reden in de openingsfase in de brandstofbesparende modus. McLaughlin kreeg van zijn team in zestiende positie de opdracht om eveneens gas terug te nemen. VeeKay's teamgenoot Conor Daly kwam in de twaalfde ronde als eerste voor de soft compound binnen evenals Ed Jones(Dale Coyne Racing). VeeKay stond zelf in deze rustige beginfase onder druk van Graham Rahal. Leider Colton Herta beschikte na 15 ronden over een voorsprong van ruim 2,5 seconden op de Brit Jack Harvey.

Derde plek voor Simon Pagenaud met dit prachtige goudkleurige kleurenschema.
In de 17e ronde ging Johnson van de baan maar de neutralisatie bleef wel erg lang uit. Inmiddels klaagde leider Colton Herta over het afbrekende asfalt en had ook al een keer de muur geraakt. De herstart volgde in de 22e ronde waarbij VeeKay zijn positie aan Graham Rahal moest prijsgeven. Een mislukte "move" van Takuma Sato leverde voor Andretti-rijder James Hinchcliffe flinke schade op. Grosjean raakte na een touché van Will Power in de 25e ronde de muur. In de daarop volgende ronde moest VeeKay zijn zevende positie aan Alexander Rossi prijsgeven en kwam direct onder druk van Scott Dixon die in de 28e ronde de Nederlander voorbijstak. Ook Sato ging vervolgens met een fraaie actie aan de ECR Dallara Chevrolet voorbij en nam daarbij diens zesde positie over.

Sterke wedstrijd van Takuma Sato.
Rossi en Rahal te desparaat
Vervolgens wisselde de Nederlander de softe compound voor de harde en werd daardoor een beetje uit het verkeer getrokken. Bourdais, Harvey en O'Ward gingen in de 35e ronde voor hun reguliere stop naar binnen. Gedurende deze wedstrijdfase bevond VeeKay zich in negentiende positie. Vervolgens wilden Rossi en Rahal elkaar geen duimbreed toegeven en eerstgenoemde strandde tegen de muur maar beiden kregen de auto's weer in hun versnelling en konden hun weg richting pits vervolgen. Beiden vielen resp. naar de 21e en 22e plek terug. Duidelijk te desparaat voor een podium. Een neutralisatie bleef gelukkig uit. Na de reguliere stops was de volgorde in de 40e ronde Herta, Newgarden, Pagenaud, Harvey, Dixon, Sato, Bourdais, VeeKay, Ericsson.
In de 50e ronde beschikte Herta over een voorsprong van ruim 8,74713 secs. op Newgarden. Daarachter volgden Pagenaud, Harvey, Dixon, Sato, Bourdais, VeeKay, McLaughlin, O'Ward. McLaughlin(Rode Firestones) zette de Nederlander wel kortstondig onder druk maar de posities bleven ongewijzigd. Alleen de 21-jarige Colton Herta was tot aan de eerste wedstrijdhelft werkelijk een klasse apart. Hij beheerste de gehele wedstrijd. Alleen Palou(2) en Pagenaud(1) reden korstondig aan de leiding.

Een mooie vierde plek voor Jack Harvey.
Newgarden geeft Penske duo geen schijn van kans in slotfase.
VeeKay ging in de 65e ronde voor zijn allerlaatste stop naar binnen en bleef op de harde compound. Daarna bevond de Nederlander zich achter Bourdais en McLaughlin in tiende positie. Een spin van Jimmie Johnson in de 74e ronde zorgde voor de tweede wedstrijdneutralisatie. Het gooide de strijd om de kop eigenlijk opnieuw open. Zeker omdat zich achter leider Colton Herta de beide Penske-rijders. Newgarden en Pagenaud zich op de rode compound bevonden. Na de tweede herstart profiteerde VeeKay door McLaughlin vanaf P9 te verdringen en Newgarden begon direct meer druk op Herta uit te oefenen. Kort daarop ging Jones na contact met Hinchcliffe in de rondte en zorgde daarbij voor de derde neutralisatie hetgeen voor een tweede maal perspectief voor Newgarden in de wedstrijd betekende.
Met nog zeventiende ronden te gaan volgde de derde herstart van de wedstrijd.Vooral Takuma Sato en Marcus Ericsson in resp. zesde en zevende positie reden beiden een uitermate sterke wedstrijd evenals Will Power die zich vanuit de achterste startrijen naar de negende plek wist op te werken. De Nederlander moest in de 87e ronde zijn negende positie aan de Australiër prijsgeven. Maar wist die snel op Bourdais terug te veroveren. Inmiddels bedroeg het verschil aan de kop tussen Herta en Newgarden slechts 0.4872 secs.

Slechte dag voor Alex Palou.
Met nog 10 ronden te gaan bedroeg de volgorde Herta, Newgarden, Pagenaud, Harvey, Dixon, Sato, Ericsson, Power, VeeKay en Bourdais. Met een elfde plek was Scott McLaughlin ditmaal de beste rookie. Romain eindigde als tweede best geklasseerde rookie als veertiende. Voor Colton Herta betekende het de derde wedstrijd die hij vanaf pole wist te winnen gevolgd door de beide Penske-rijders. Met een negende plek pakt VeeKay voor de tweede achtereenvolgde week waardevolle punten voor het kampioenschap. Zonder een flatspot eerder in de wedstrijd had er mogelijk iets meer in kunnen zitten.In de tussenstand van het kampioenschap bezet de Nederlander de vijfde plek. Alex Palou blijft aan de
leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Overigens leverde het asfalt in het verdere wedstrijdverloop geen problemen meer op.

Voor de tweede maal dit seizoen punten voor VeeKay!
Uitslag
1. Colton Herta Dallara Honda 90 ronden
2. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 90 ronden
3. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 90 ronden
4. Jack Harvey Dallara Honda 90 ronden
5. Scott Dixon Dallara Honda 90 ronden
6. Takuma Sato Dallara Honda 90 ronden
7. Marcus Ericsson Dallara Honda 90 ronden
8. Will Power Dallara Chevrolet 90 ronden
9. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 90 ronden
10. Sebastien Bourdais Dallara Chevrolet 90 ronden.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
VeeKay negende in St. Petersburg. Colton Herta overtuigend winnaar
De jonge Colton Herta won overtuigend de tweede Indycarwedstrijd van dit seizoen. De Penske-coureurs Josef Newgarden en Simon Pagenaud eindigden op strategie uitstekend als tweede en derde.Voor aanvang van de wedstrijd op St. Petersburg is het nog niet duidelijk of het een twee of driestopper zou worden. Herta, Harvey, Bourdais, Dixon, VeeKay, Dixon, RHR, Grosjean, Daly en Jones begonnen de wedstrijd met de softe Rode Firestone Compound. St. Petersburg is een wedstrijd die historische gezien in het verleden veel neutralisaties opleverde. Pech voor tweevoudig Sebastien Bourdais bij aanvang van de wedstrijd. De Fransman uitkomend voor het team van A.J. Foyt Racing kampte direct bij aanvang met een electronisch probleem en kon het op het allerlaatste moment zijn vijfde startplek innemen en zou een redelijk goede wedstrijd rijden

Ondanks de soft compound kon Newgarden niet echt een vuist tegen Colton Herta maken.
Rustige openingsfase
De start op St. Petersburg verliep vlekkeloos. Alexander Rossi maakte vanaf P11 vier posities goed. Na de eerste ronde bedroeg de volgorde Herta, Harvey, Newgarden, Pagenaud, Bourdais, VeeKay, Rahal, Rossi, O'Ward en Dixon. Beide laatstgenoemden wisselden in de openingsfase even van positie terwijl de Fransen Bourdais en Pagenaud(Penske) in de openingsronde licht contact met elkaar hadden. Vrijwel alle deelnemers reden in de openingsfase in de brandstofbesparende modus. McLaughlin kreeg van zijn team in zestiende positie de opdracht om eveneens gas terug te nemen. VeeKay's teamgenoot Conor Daly kwam in de twaalfde ronde als eerste voor de soft compound binnen evenals Ed Jones(Dale Coyne Racing). VeeKay stond zelf in deze rustige beginfase onder druk van Graham Rahal. Leider Colton Herta beschikte na 15 ronden over een voorsprong van ruim 2,5 seconden op de Brit Jack Harvey.

Derde plek voor Simon Pagenaud met dit prachtige goudkleurige kleurenschema.
In de 17e ronde ging Johnson van de baan maar de neutralisatie bleef wel erg lang uit. Inmiddels klaagde leider Colton Herta over het afbrekende asfalt en had ook al een keer de muur geraakt. De herstart volgde in de 22e ronde waarbij VeeKay zijn positie aan Graham Rahal moest prijsgeven. Een mislukte "move" van Takuma Sato leverde voor Andretti-rijder James Hinchcliffe flinke schade op. Grosjean raakte na een touché van Will Power in de 25e ronde de muur. In de daarop volgende ronde moest VeeKay zijn zevende positie aan Alexander Rossi prijsgeven en kwam direct onder druk van Scott Dixon die in de 28e ronde de Nederlander voorbijstak. Ook Sato ging vervolgens met een fraaie actie aan de ECR Dallara Chevrolet voorbij en nam daarbij diens zesde positie over.

Sterke wedstrijd van Takuma Sato.
Rossi en Rahal te desparaat
Vervolgens wisselde de Nederlander de softe compound voor de harde en werd daardoor een beetje uit het verkeer getrokken. Bourdais, Harvey en O'Ward gingen in de 35e ronde voor hun reguliere stop naar binnen. Gedurende deze wedstrijdfase bevond VeeKay zich in negentiende positie. Vervolgens wilden Rossi en Rahal elkaar geen duimbreed toegeven en eerstgenoemde strandde tegen de muur maar beiden kregen de auto's weer in hun versnelling en konden hun weg richting pits vervolgen. Beiden vielen resp. naar de 21e en 22e plek terug. Duidelijk te desparaat voor een podium. Een neutralisatie bleef gelukkig uit. Na de reguliere stops was de volgorde in de 40e ronde Herta, Newgarden, Pagenaud, Harvey, Dixon, Sato, Bourdais, VeeKay, Ericsson.
In de 50e ronde beschikte Herta over een voorsprong van ruim 8,74713 secs. op Newgarden. Daarachter volgden Pagenaud, Harvey, Dixon, Sato, Bourdais, VeeKay, McLaughlin, O'Ward. McLaughlin(Rode Firestones) zette de Nederlander wel kortstondig onder druk maar de posities bleven ongewijzigd. Alleen de 21-jarige Colton Herta was tot aan de eerste wedstrijdhelft werkelijk een klasse apart. Hij beheerste de gehele wedstrijd. Alleen Palou(2) en Pagenaud(1) reden korstondig aan de leiding.

Een mooie vierde plek voor Jack Harvey.
Newgarden geeft Penske duo geen schijn van kans in slotfase.
VeeKay ging in de 65e ronde voor zijn allerlaatste stop naar binnen en bleef op de harde compound. Daarna bevond de Nederlander zich achter Bourdais en McLaughlin in tiende positie. Een spin van Jimmie Johnson in de 74e ronde zorgde voor de tweede wedstrijdneutralisatie. Het gooide de strijd om de kop eigenlijk opnieuw open. Zeker omdat zich achter leider Colton Herta de beide Penske-rijders. Newgarden en Pagenaud zich op de rode compound bevonden. Na de tweede herstart profiteerde VeeKay door McLaughlin vanaf P9 te verdringen en Newgarden begon direct meer druk op Herta uit te oefenen. Kort daarop ging Jones na contact met Hinchcliffe in de rondte en zorgde daarbij voor de derde neutralisatie hetgeen voor een tweede maal perspectief voor Newgarden in de wedstrijd betekende.
Met nog zeventiende ronden te gaan volgde de derde herstart van de wedstrijd.Vooral Takuma Sato en Marcus Ericsson in resp. zesde en zevende positie reden beiden een uitermate sterke wedstrijd evenals Will Power die zich vanuit de achterste startrijen naar de negende plek wist op te werken. De Nederlander moest in de 87e ronde zijn negende positie aan de Australiër prijsgeven. Maar wist die snel op Bourdais terug te veroveren. Inmiddels bedroeg het verschil aan de kop tussen Herta en Newgarden slechts 0.4872 secs.

Slechte dag voor Alex Palou.
Met nog 10 ronden te gaan bedroeg de volgorde Herta, Newgarden, Pagenaud, Harvey, Dixon, Sato, Ericsson, Power, VeeKay en Bourdais. Met een elfde plek was Scott McLaughlin ditmaal de beste rookie. Romain eindigde als tweede best geklasseerde rookie als veertiende. Voor Colton Herta betekende het de derde wedstrijd die hij vanaf pole wist te winnen gevolgd door de beide Penske-rijders. Met een negende plek pakt VeeKay voor de tweede achtereenvolgde week waardevolle punten voor het kampioenschap. Zonder een flatspot eerder in de wedstrijd had er mogelijk iets meer in kunnen zitten.In de tussenstand van het kampioenschap bezet de Nederlander de vijfde plek. Alex Palou blijft aan de
leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Overigens leverde het asfalt in het verdere wedstrijdverloop geen problemen meer op.

Voor de tweede maal dit seizoen punten voor VeeKay!
Uitslag
1. Colton Herta Dallara Honda 90 ronden
2. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 90 ronden
3. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 90 ronden
4. Jack Harvey Dallara Honda 90 ronden
5. Scott Dixon Dallara Honda 90 ronden
6. Takuma Sato Dallara Honda 90 ronden
7. Marcus Ericsson Dallara Honda 90 ronden
8. Will Power Dallara Chevrolet 90 ronden
9. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 90 ronden
10. Sebastien Bourdais Dallara Chevrolet 90 ronden.