Indycar: Startcrash. Taktische spelletjes. Zege voor Alex Palou. VeeKay zesde

VeeKay moest in het begin een dubbele stop maken.
Dubbele stop VeeKay
VeeKay besloot opnieuw voor brandstof naar binnen te gaan en bevond zich weer aan de staart van het veld maar net nog in dezelfde ronde als de koplopers. Johnson verloor een ronde door dit incident.De tweede herstart volgde in de dertiende ronde. De volgorde bedroeg O'Ward, Rossi, Palou, Power, Dixon,Ericsson,Grosjean, Daly, McLaughlin, Jones. De Top 3 bestaande uit O'Ward, Rossi en Palou begon drie ronden later wat afstand te nemen van de rest van het start veld.Na 15 ronden bevond VeeKay zich in 15e positie. Penske-coureur Simon Pagenaud kwam in deze fase voor zijn eerste geplande stop naar binnen. In de 19e ronde gingen zowel Rossi als Palou voor hun eerste geplande stop naar binnen waarbij O'Ward als eerste weer naar buiten kwam. Zowel Rossi als O'Ward wisselden naar de harde compound Firestones.
Het was ook de fase waarin koploper Alex Palou een aantal zeer snelle ronden liet noteren. Achter Palou volgden Power, Dixon, Ericsson, Grosjean, Daly, McLaughlin, Jones, Hinchcliffe en Graham Rahal die vanuit de staart van het veld aansluiting bij de koplopers had gevonden. De Top 9 bevond zich nog steeds op de soft compound. Rahal, Veekay en Bourdais reden op de harde compound resp. in tiende, elfde en twaalfde positie. In de 25e ronden leek de wedstrijd zich met koploper Alex Palou duidelijk te stabiliseren.

Scott Dixon complementeerde het podium voor het team van Chip Ganassi.
Na 1/3e wedstrijd bestond de Top 5 uit Palou, Power, Dixon, Ericsson en Grosjean op de soft compound. Daarachter volgden Rahal, Bourdais, VeeKay, Harvey en Kellett. Alleen Harvey zat in de Top 10 op een iets andere strategie. Koploper Palou ging in de 32e ronde voor zijn eerste stop naar binnen en kwam precies voor Jack Harvey weer terug de baan op. Na hun reguliere stop bevonden Palou en O'Ward zich achter Bourdais en VeeKay in derde vierde positie waarbij de Mexicaan snel korte mette met de Spanjaard maakte.
Zowel de beide leiders VeeKay en Bourdais kwamen in de 37e ronde voor hun reguliere stop naar binnen. Beiden kwamen in zesde en zevende positie terug de baan op maar VeeKay verloor iets aan terrein en viel naar de tiende plek terug. In de 42e ronde kwam O'Ward opnieuw naar binnen maar beleefde kort daarna een momentje met Sebastien Bourdais waarbij beide auto's elkaar lichtjes raakten. Vervolgens profiteerde VeeKay en passeerde polesitter O'Ward die naar de zevende plek terugviel. Vervolgens kon de Nederlander kortstondig afstand nemen van de voormalige leider in de wedstrijd.
Slotfase
Rondom de 60e ronde volgden de laatste stops en kwamen Ericsson, Power, Palou en Dixon voor hun laatste stop naar binnen. Het betekende dat VeeKay voor de eerste maal in de wedstrijd kort de leiding kon nemen. Vervolgens kwam O'Ward eerder naar binnen dan verwacht en kwam in vijfde positie weer terug de baan op maar had duidelijk moeite om weer aansluiting bij de koplopers te vinden.
Twintig ronden voor het einde bedroeg de wedstrijdvolgorde Palou, Power, Dixon, O'Ward, Bourdais, VeeKay, Rahal, Rossi, Grosjean.Bovendien beschikte VeeKay in de slotfase over 57 secs. Push to Pass terwijl Bourdais in vijfde positie over slechts 38 secs. beschikte.

Grosjean in concentratie voor de wedstrijd.
In de top zes veranderde er weinig. O'Ward slaagde er niet meer in om de kop terug te veroveren en de teams van Ganassi en Penske domineerden uiteindelijk als vanouds. Alex Palou bleek voor het team van Ganassi duidelijk over een iets betere strategie te beschikken en behaalde op Barber Motorsports Park zijn eerste Indycar-zege. Hij is de eerste Spanjaard sinds Oriol Servia in 2005 die een American Open Wheel wedstrijd op zijn naam wist te schrijven. Romain Grosjean beëindigde zijn allereerste Indycar-wedstrijd als tiende en collega rookie Scott McLaughlin als veertiende. Voor beiden bij hun debuut een uitstekend resultaat. Zowel Sebastien Bourdais als Graham Rahal wisten gedurende de wedstrijd meer dan elf posities goed te maken.