Div: 125 Years Skoda From the Past to the Future in Autoworld Brussel
Autosport werd ook achter het IJzeren Gordijn tot aan Perestrojka en de val van de muur met Hoofdletters geschreven al kreeg de Westerse Wereld daar weinig van mee. Pas na Perestrojka en de Val van de Berlijnse Muur kreeg men daar meer inzicht in. Autosport was er altijd. Het hoofdthema van Autoworld in Brussel heet dit jaar 125 jaar Skoda.
Tekst PR/Willem J. Staat
Foto Copyright Fabrice Debatty
Skoda heeft de autosport altijd een warm hart toegedragen.
Div: 125 Years Skoda From the Past to the Future in Autoworld Brussel
Als u Praag al eens hebt bezocht, hebt u misschien een ritje door de stad van Kafka gemaakt in een oude ŠKODA met open dak, warm ingeduffeld in dikke dekens tijdens de wintermaanden. Van een unieke ervaring gesproken!
Deze winter maken we bij Autoworld Brussels geen ritje in de buitenlucht, maar een heuse reis door de tijd. Want ŠKODA, een van de oudste automerken ter wereld die nog steeds actief zijn, viert zijn 125e verjaardag. Hoog tijd om de geschiedenis van dit Tsjechische merk van dichtbij te ontdekken, dus!Het belooft alvast een uitzonderlijke tentoonstelling te worden, want tussen de historische auto's staan sommige exemplaren uit het ŠKODA Auto Museum in Mladá Boleslav die bij ons te gast zijn. Dat is uniek, want deze wagens komen slechts zelden buiten het museum.

Het begin van Skoda op de fiets en motorfiets.
Eerst was er de fiets!
Laten we beginnen bij het begin: eerst was er ... een fiets, de L&K Slavia (1899). U leest het goed: de oprichters van ŠKODA, Václav Laurin en Václav Klement, waren twee gepassioneerde fietsfans die in 1895 aan de slag gingen als fietsproducenten en fietsenmakers. Het bedrijf dat ze toen startten, zou later uitgroeien tot een internationaal befaamd automerk.Niet verwonderlijk dus dat dit merk een hoofdsponsor van de Ronde van Frankrijk is.
Overzicht van de Kerstexpositie in het Brusselse Autoworld. Corona verhindert uw redacteur om zelf alles op de gevoelige digitale plaat vast te leggen.
Auto's in de Expo
Na de fietsen stapten Laurin en Klement al snel over naar motorfietsen. In 1905 volgde hun eerste auto: de Voiturette A, die gelanceerd werd met hun initialen, L&K, als merk.Deze Voiturette A prijkt nu naast de mythische Superb (1939), Felicia Cabriolet (1961), Favorit LX (1995), Octavia en nog veel meer modellen op de tentoonstellingsruimte van Autoworld.

Skoda heeft een prachtige autosporthistorie. Tegenwoordig staat de rallysport hoog op het prioriteitenlijstje.
Sport-, race- en rallywagens zijn de ankerpunten in de geschiedenis van ŠKODA. De RS 130 Circuit (1978), de Octavia WRC en de Fabia R5 (2020) zijn slechts enkele van de modellen die ervan getuigen dat het bedrijf vanaf het begin tal van racelegenden en onvergetelijke auto's heeft geproduceerd die memorabele overwinningen hebben behaald.

Zo begon het met met de auto's
Een stukje geschiedenis
Eerst maakte het bedrijf onder de naam 'Slavia' tal van fietsmodellen met twee of drie wielen. In 1899 presenteerde Slavia zelfs de eerste motorfiets.In 1905 volgde de eerste 'voiturette', die de initialen van de twee oprichters meekreeg. Deze wagen viel erg in de smaak door zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Al snel werd het L&K-assortiment uitgebreid met sportieve en bedrijfsvoertuigen die voor die tijd absolute topprestaties leverden.Toen de L&K-fabriek van Laurin en Klement in 1925 gedeeltelijk werd verwoest, fuseerde het bedrijf met een mechanische ingenieursgroep uit Pilzen: ŠKODA. Vanaf dat moment namen ze ook de naam van de groep over.

Tsjechische racehistorie is nu miljoenen waard.
Voor de Tweede Wereldoorlog bouwde ŠKODA lichte, sportieve personenwagens van uitmuntende kwaliteit. Met deze modellen scoorde het merk uitstekend tijdens wedstrijden, zoals de legendarische overwinning tijdens de Rally van Monte Carlo in 1936. Die zeer rijke geschiedenis is bij ons echter minder bekend. Tot in de jaren 1970 verkocht ŠKODA namelijk nauwelijks auto's in West-Europa.
Het eerste keerpunt kwam in 1987 met de productie van de Favorit, en kort daarna volgde de val van het IJzeren Gordijn in 1989. Maar vooral de samenwerking met Volkswagen in 1991, en drie jaar later de lancering van de ŠKODA Felicia en daarna de ŠKODA Octavia (het eerste model dat vanaf nul was ontworpen na de val van het IJzeren Gordijn), betekenden een wereldwijde impuls voor het merk. Vandaag de dag staat de productieteller op meer dan vijf miljoen Octavia's, en dat succes is nog lang niet voorbij.

Ervaringen uit de rallyesport werden jarenlang in de productiemodellen verwerkt.
Tekst PR/Willem J. Staat
Foto Copyright Fabrice Debatty

Div: 125 Years Skoda From the Past to the Future in Autoworld Brussel
Als u Praag al eens hebt bezocht, hebt u misschien een ritje door de stad van Kafka gemaakt in een oude ŠKODA met open dak, warm ingeduffeld in dikke dekens tijdens de wintermaanden. Van een unieke ervaring gesproken!
Deze winter maken we bij Autoworld Brussels geen ritje in de buitenlucht, maar een heuse reis door de tijd. Want ŠKODA, een van de oudste automerken ter wereld die nog steeds actief zijn, viert zijn 125e verjaardag. Hoog tijd om de geschiedenis van dit Tsjechische merk van dichtbij te ontdekken, dus!Het belooft alvast een uitzonderlijke tentoonstelling te worden, want tussen de historische auto's staan sommige exemplaren uit het ŠKODA Auto Museum in Mladá Boleslav die bij ons te gast zijn. Dat is uniek, want deze wagens komen slechts zelden buiten het museum.

Het begin van Skoda op de fiets en motorfiets.
Eerst was er de fiets!
Laten we beginnen bij het begin: eerst was er ... een fiets, de L&K Slavia (1899). U leest het goed: de oprichters van ŠKODA, Václav Laurin en Václav Klement, waren twee gepassioneerde fietsfans die in 1895 aan de slag gingen als fietsproducenten en fietsenmakers. Het bedrijf dat ze toen startten, zou later uitgroeien tot een internationaal befaamd automerk.Niet verwonderlijk dus dat dit merk een hoofdsponsor van de Ronde van Frankrijk is.

Auto's in de Expo
Na de fietsen stapten Laurin en Klement al snel over naar motorfietsen. In 1905 volgde hun eerste auto: de Voiturette A, die gelanceerd werd met hun initialen, L&K, als merk.Deze Voiturette A prijkt nu naast de mythische Superb (1939), Felicia Cabriolet (1961), Favorit LX (1995), Octavia en nog veel meer modellen op de tentoonstellingsruimte van Autoworld.

Skoda heeft een prachtige autosporthistorie. Tegenwoordig staat de rallysport hoog op het prioriteitenlijstje.
Sport-, race- en rallywagens zijn de ankerpunten in de geschiedenis van ŠKODA. De RS 130 Circuit (1978), de Octavia WRC en de Fabia R5 (2020) zijn slechts enkele van de modellen die ervan getuigen dat het bedrijf vanaf het begin tal van racelegenden en onvergetelijke auto's heeft geproduceerd die memorabele overwinningen hebben behaald.

Zo begon het met met de auto's
Een stukje geschiedenis
Eerst maakte het bedrijf onder de naam 'Slavia' tal van fietsmodellen met twee of drie wielen. In 1899 presenteerde Slavia zelfs de eerste motorfiets.In 1905 volgde de eerste 'voiturette', die de initialen van de twee oprichters meekreeg. Deze wagen viel erg in de smaak door zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Al snel werd het L&K-assortiment uitgebreid met sportieve en bedrijfsvoertuigen die voor die tijd absolute topprestaties leverden.Toen de L&K-fabriek van Laurin en Klement in 1925 gedeeltelijk werd verwoest, fuseerde het bedrijf met een mechanische ingenieursgroep uit Pilzen: ŠKODA. Vanaf dat moment namen ze ook de naam van de groep over.

Tsjechische racehistorie is nu miljoenen waard.
Voor de Tweede Wereldoorlog bouwde ŠKODA lichte, sportieve personenwagens van uitmuntende kwaliteit. Met deze modellen scoorde het merk uitstekend tijdens wedstrijden, zoals de legendarische overwinning tijdens de Rally van Monte Carlo in 1936. Die zeer rijke geschiedenis is bij ons echter minder bekend. Tot in de jaren 1970 verkocht ŠKODA namelijk nauwelijks auto's in West-Europa.
Het eerste keerpunt kwam in 1987 met de productie van de Favorit, en kort daarna volgde de val van het IJzeren Gordijn in 1989. Maar vooral de samenwerking met Volkswagen in 1991, en drie jaar later de lancering van de ŠKODA Felicia en daarna de ŠKODA Octavia (het eerste model dat vanaf nul was ontworpen na de val van het IJzeren Gordijn), betekenden een wereldwijde impuls voor het merk. Vandaag de dag staat de productieteller op meer dan vijf miljoen Octavia's, en dat succes is nog lang niet voorbij.

Ervaringen uit de rallyesport werden jarenlang in de productiemodellen verwerkt.