Sportscars: Peugeot dankzij 2,6-liter V6-biturbomotor plus elektromotor met 680 pk naar Le Mans
In de aanloop naar de lang verwachte terugkeer van Peugeot in de lange-afstandsracerij in 2023, het jubileumjaar van de 24 Uur van Le Mans, hebben Peugeot Sport en Total de belangrijkste technische specificaties van de aandrijflijn van de geplande hypercar bekendgemaakt. Er is gekozen voor een achterin geplaatste 2,6-liter V6-motor met dubbele turbolader, voor elke cilinderbank een, goed voor een vermogen van 500 kW/680 pk. Het plan is om komend voorjaar de motor voor het eerst op de testbank te laten lopen. De eerste circuittest van de Peugeot-hypercar is voor december 2021 gepland.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Peugeot Sport
Na de V12- en V8-motoren in de Peugeot 908, waarmee de Franse constructeur tot en met 2011 in de lange-afstandsracerij actief was, past Peugeot nu voor het eerst een zescilinder toe. "Binnen de restricties van het reglement van het FIA WEC is dit de beste optie als compromis tussen de factoren gewicht, betrouwbaarheid en prestaties", verklaarde François Coudrain, verantwoordelijk voor de aandrijflijn binnen het WEC-programma van Peugeot Sport. "We hebben ook de optie van een enkele turbolader overwogen, in het hart van de V tussen de beide cilinderbanken, zoals in de Formule 1, maar hebben uiteindelijk gekozen voor een aparte turbolader voor elk van de beide cilinderbanken."
Naast de verbrandingsmotor omvat de aandrijflijn een aan de voorzijde geplaatste elektromotor, die een vermogen van 200 kW levert, alsmede een accu met een hoge vermogensdichtheid, die gezamenlijk is ontwikkeld door Peugeot Sport en Total. Met deze elektromotor, die – zoals het reglement voorschrijft – vanaf een snelheid van 120 km/u de voorwielen aandrijft, is er sprake van vierwielaandrijving. Voor de krachtoverbrenging is de hypercar voorzien van een sequentiële zeven-versnellingsbak.
François Coudrain behoort, evenals technisch directeur Olivier Jansonnie, tot de mensen die ook ten tijde van de succesvolle 908 HDi in de lange-afstandsracerij al bij Peugeot Sport actief waren. "We zijn sinds 2012 uit deze tak van autosport weg geweest, wat betekent dat we wel voor wat versterking moesten zorgen op personeelsvlak", verklaarde Jansonnie desgevraagd tegenover AUTOSPORT.NL. "We hebben een aantal mensen weten aan te trekken die bij andere fabrikanten in de LMP1-racerij actief waren. Een voor ons nieuw element waarmee we in het FIA WEC nu voor het eerst te maken krijgen, is de 'balance of performance', die van kracht wordt om de hypercars en de LMDh op een gelijkwaardig competitief niveau te brengen, maar ook daarvoor hebben we enkele specialisten gevonden."
Dat Peugeot voor een hypercar zou kiezen, in plaats van de duidelijk goedkopere LMDh-oplossing die de FIA en ACO als promotor van het FIA WEC in samenspraak met de Amerikaanse IMSA-organisatie creëerden, stond al van het begin af aan vast, zo benadrukte Jean-Marc Finot, directeur autosport van het PSA-concern. "Een hypercar is weliswaar duurder, maar in deze categorie kunnen we veel meer van onze technologische ontwikkeling kwijt dan in de LMDh-klasse, waarin vele componenten zijn voorgeschreven."
Peugeot plant vanaf een nog niet nader bepaald momen in de loop van het seizoen 2022 de deelname aan het FIA WEC, inclusief de 24 Uur van Le Mans als onbetwist hoogtepunt, met twee auto's. Het jubileumjaar in Le Mans, 2023, wordt het eerste volledige seizoen. Terwijl deelname met LMDh-auto's zowel in het FIA WEC als in de Noord-Amerikaanse IMSA-serie mogelijk is, staat het nog niet vast of de hypercars omgekeerd ook in Amerika mogen racen. Eerder reed Peugeot met de 908 bijvoorbeeld ook in Sebring ter voorbereiding op Le Mans. "Deelname in Amerika speelt voor ons echter op dit moment ook geen rol, want daar zijn we als merk niet op de markt", aldus Finot. "Onze plannen omvatten uitsluitend het FIA WEC."
Theoretisch zou het gecombineerd vermogen van de verbrandingsmotor met 500 kw/680 pk en de elektromotor met 200 kW/272 pk uitkomen op een totaal van 700 kw/952 pk, maar in het streven om de hypercars en LMDh's op een enigszins gelijkwaardig niveau te laten presteren, werd voor de hypercars – waarvoor aanvankelijk veel meer vrijheden in het vooruitzicht waren gesteld – een maximm vermogen van 500 kW tijdens races vastgelegd. Om daaraan te voldoen wordt het vermogen van de V6-biturbo-verbrandingsmtor op volle snelheid afgeregeld op 300 kw/408 pk, waarbij de elektromotor de aanvullende 200 kW zorgt. Wanneer de elektromotor, die de voorwielen aandrijft, in werking is, wordt dus de facto automatisch overgeschakeld op vierwielaandrijving. Voorafgaand aan de start wordt de accu volledig opgeladen via een plug-in-hybride-oplader, die op het lichtnet wordt aangesloten. Tijdens de race wordt de accu opgeladen tijdens het remmen.