Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Nummer 7-Toyota op pole bij LMP1-afscheid in Bahrein

201113 WEC quali Toyota pole
De nummer 7-Toyota van Conway/Kobayashi/López was het snelst in de kwalificatie

De nummer 7-Toyota start morgen vanaf de pole-position voor de afsluitende acht-uursrace van het FIA WEC-seizoen 2019-2020 in Bahrein, waar met slechts 24 auto's het kleinste veld in de historie van de serie aan de start staat. In de kwalificatie kwamen Mike Conway en José María López tot een gecombineerd gemiddelde van 1:40,747 minuten en waren daarmee 0,751 seconden sneller dan teamgenoten Brendon Hartley en Kazuki Nakajima in de nummer 8-Toyota. De pole in de LMP2-klasse was voor het al als kampioen vaststaande United Autosports met Phil Hanson en Paul Di Resta in de nummer 22-Oreca. De GTE-Pro-pole ging naar de nummer 92-Porsche van Michael Christensen en Kévin Estre, die een aanvankelijk geschrapte ronde toch weer terugkregen en daarmee de beste startpositie behaalden. In GTE-Am start de nummer 98-Aston Martin dankzij Ross Gunn en Paul Dalla Lana vanaf de eerste plaats.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Dat de nummer 7 in het duel van de beide Toyota's bij de laatste kwalificatie met de huidige hybride-LMP1's in het voordeel zou zijn, was op basis van de handicaps al te verwachten. De nummer 8-Toyota, met rijders Brendon Hartley, Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi als leiders in de WK-stand, zou per ronde volgens de calculaties 0,54 seconden in het nadeel moeten zijn. In de praktijk van de 20 minuten durende kwalificatie voor de prototypes pakte het verschil zelfs nog groter uit, want Hartley en Nakajima kwamen 0,751 seconden tekort op Conway en López. Met de pole-position lopen de twee laatstgenoemden samen met Kamui Kobayashi één punt in op hun merkgenoten in de WK-stand, het verschil bedraagt nog zes punten.

201113 WEC quali United LMP2-pole voor United Autosports met vlnr Hanson, Di Resta en Albuquerque

In LMP2 kwamen Paul Di Resta en Phil Hanson tot een gecombineerd gemiddelde van 1.47,440 minuten, een kleine acht tienden van een seconde sneller dan Will Stevens en Gabriel Aubry, die ditmaal de kwalificatie in de Jackie Chan DC Racing-Oreca voor hun rekening namen. Voor United Autosports is het de derde opeenvolgende WEC-pole in de klasse. De derde startplaats is voor de Signatech-Alpine, waarin Thomas Laurent en Pierre Ragues de kwalificatie reden. Nyck de Vries en Frits van Eerd deden dat namens Racing Team Nederland, gisteren het snelst in de eerste vrije training, en kwalificeerden zich als vijfde.

201113 WEC quali Christensen Estre
Toch nog pole voor de nummer 92-Porsche van Christensen/Estre in GTLM

In GTE-Pro duurde het even voordat de pole-winnaar vaststond. Aanvankelijk stonden Christensen/Estre met de nummer 92-Porsche bovenaan, maar bij dit team werd een ronde geschrapt vanwege het overschrijden van de 'track limits'. Daarmee leek de pole naar Aston Martin-rijders Nicki Thiim en Marco Sørensen, de leiders in de WK-stand, te gaan, maar na analyse van de beelden kreeg het Porsche-team de geschrapte ronde toch weer terug en zo eindigden Christensen/Estre als snelste met een tijd van 1:56,505 minuten, 0,016 seconden sneller dan het Deense Aston Martin-duo. De AF Corse-Ferrari van James Calado en Daniel Serra start als derde.

In GTE-Am bezet Aston Martin de eerste twee plaatsen, met Ross Gunn en Paul Dalla Lana op pole in de nummer 98-Aston Martin Racig-auto, de eerste pole voor het team sinds Shanghai 2018. De TF-Sport-Aston Martin behaalde de tweede startplaats, voor de Red River Sport-Ferrari. Beste team met Nederlandse inbreng is de nummer 56-Project 1-Porsche met Egidio Perfetti, Larry ten Voorde en Jörg Bergmeister, vierde op de grid in de klasse. Twee plaatsen daarachter volgt de andere Project 1-Porsche met Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Dylan Pereira.

201113 WEC quali Project 1
Vierde startplaats in de klasse voor de Project 1-Porsche met Larry ten Voorde
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet