TCR: Antti Buri wint TCR Germany titel in Oschersleben
In een spannende finalewedstrijd slaagde de Fin Antti Buri er eindelijk in om na vijf jaar de TCR Germany titel in de wacht te slepen. De Finse i30N Hyundai-coureur had aan een derde plek voldoende om de titel veilig te stellen. Voor het tweede achtereen volgende jaar gaat de TCR Germany titel overigens naar het Hyundai Team Engstler. Buri treedt in de voetsporen van Max Hesse die vorig jaar voor het team de titel in de wacht sleepte.

Niet driemaal maar vijfmaal is scheepsrecht voor de Fin Antti Buri.
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Antti Buri wint TCR Germany titel in Oschersleben
Direct vanaf het begin in 2016 was Antti Buri in de TCR Germany van de partij waarvan vier jaar lang met Audi. De overstap naar Hyundai Team Engstler leverde hem eindelijk zijn eerste titel op. Het verschil tussen Buri en zijn naaste concurrenten Harald Prozyck en Dominik Fugel bedroeg drie en zes punten.

Harald Prozyck vond zelf dat hij afgelopen zaterdag zijn kansen verknalde.
Antti Buri: "Ik ben dolgelukkig dat we de titel gewonnen hebben. Tijdens de wedstrijd was dit niet geheel duidelijk. Het was niet gemakkelijk en daarom geniet ik er nu nog meer van. Zaterdag was de actie misschien een beetje saai maar vandaag was er voldoende actie." Voor het team van verliezer Harald Prozyck was er alsnog een troostprijs. Men won het kampioenschap voor teams. Overigens voor de tweede maal sinds 2018. Harald Prozyck: "Het is ook niet zo slecht dat het met de rijderstitel niet gelukt is, zaterdag waren we gewoon te langzaam. Wij hebben een schitterende wedstrijd gereden. Antti is verdiend kampioen geworden en wij hebben de teamtitel binnengehaald en dat is ook zo slecht nog niet."
De drie titelkandidate Buri, Prozyck en Fugel zorgden tijdens de finale voor een fel bevochten wedstrijd. Zowel Prozyck als Buri raakten in een turbulente startfase bij een incident betrokken waarbij gaststarter Tiago Monteiro(Honda ADAC Sachsen) direct werd uitgeschakeld en de drie titelkandidaten terugvielen. Nadat Monteiro in de muur was beland moest de safetycar al direct in actie komen. Na de herstart nam Dominik Fugel(Honda ADAC Sachsen) direct de leiding nadat hij de Oettinger VW Golf GTI TCR van René Kircher voorbij stak. Fugel was zeker met afstand de snelste rijder op de baan en de 23-jarige titelkandidaat wist een voorsprong van meer dan twaalf seconden op te bouwen.

Buri moest in de tweede wedstrijd voor de punten vechten.
Daarachter hadden Harald Prozyck en Antti Buri hun handen vol en rolden op geleidelijke wijze hun concurrenten op en beiden profiteerden van het feit dat gaststarter Luca Engstler zichzelf in het duel met de nieuwe Juniorkampioen Marcel Fugel(Honda ADAC Sachsen) overschatte. Beiden moesten de wedstrijd staken. Kort daarna kwam de safetycar voor de gestrande Jan Seyffert(HP International Hyundai) in actie. Bij de herstart was Prozyck er zich van bewust indien hij Fugel zou passeren opnieuw kampioen zou worden.

Buri eindelijk op weg naar de titel.
Echter maakte de Oostenrijker bij de herstart de beslissende fout die Fugel de overwinning opleverde waarvan Fugel gebruik maakte om afstand te nemen. Met de wetenschap de titel op zak te hebben nam Buri begrijpelijkerwijs geen enkel risico meer. Nico Gruber(Hyundai Team Engstler) eindigde als vierde gevolgd door René Kircher en de Pool Legutko in zijn Honda.
Met een overwinning tijdens de eerste wedstrijd op zaterdag legde Buri eigenlijk de basis voor zijn titel. Het betekende zijn vierde seizoensoverwinning waarbij hij constant onder druk van gaststarter Tiag Monteiro stond. Dominik Fugel eindigde eveneens met Honda als derde terwijl Harald Prozyck niet verder dan een zesde plek kwam en hier eigenlijk de titel verloor zoals hij zelf op de zondag toegaf.

Mooie afsluiter voor Dominik Fugel.

Niet driemaal maar vijfmaal is scheepsrecht voor de Fin Antti Buri.
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Antti Buri wint TCR Germany titel in Oschersleben
Direct vanaf het begin in 2016 was Antti Buri in de TCR Germany van de partij waarvan vier jaar lang met Audi. De overstap naar Hyundai Team Engstler leverde hem eindelijk zijn eerste titel op. Het verschil tussen Buri en zijn naaste concurrenten Harald Prozyck en Dominik Fugel bedroeg drie en zes punten.

Harald Prozyck vond zelf dat hij afgelopen zaterdag zijn kansen verknalde.
Antti Buri: "Ik ben dolgelukkig dat we de titel gewonnen hebben. Tijdens de wedstrijd was dit niet geheel duidelijk. Het was niet gemakkelijk en daarom geniet ik er nu nog meer van. Zaterdag was de actie misschien een beetje saai maar vandaag was er voldoende actie." Voor het team van verliezer Harald Prozyck was er alsnog een troostprijs. Men won het kampioenschap voor teams. Overigens voor de tweede maal sinds 2018. Harald Prozyck: "Het is ook niet zo slecht dat het met de rijderstitel niet gelukt is, zaterdag waren we gewoon te langzaam. Wij hebben een schitterende wedstrijd gereden. Antti is verdiend kampioen geworden en wij hebben de teamtitel binnengehaald en dat is ook zo slecht nog niet."
De drie titelkandidate Buri, Prozyck en Fugel zorgden tijdens de finale voor een fel bevochten wedstrijd. Zowel Prozyck als Buri raakten in een turbulente startfase bij een incident betrokken waarbij gaststarter Tiago Monteiro(Honda ADAC Sachsen) direct werd uitgeschakeld en de drie titelkandidaten terugvielen. Nadat Monteiro in de muur was beland moest de safetycar al direct in actie komen. Na de herstart nam Dominik Fugel(Honda ADAC Sachsen) direct de leiding nadat hij de Oettinger VW Golf GTI TCR van René Kircher voorbij stak. Fugel was zeker met afstand de snelste rijder op de baan en de 23-jarige titelkandidaat wist een voorsprong van meer dan twaalf seconden op te bouwen.

Buri moest in de tweede wedstrijd voor de punten vechten.
Daarachter hadden Harald Prozyck en Antti Buri hun handen vol en rolden op geleidelijke wijze hun concurrenten op en beiden profiteerden van het feit dat gaststarter Luca Engstler zichzelf in het duel met de nieuwe Juniorkampioen Marcel Fugel(Honda ADAC Sachsen) overschatte. Beiden moesten de wedstrijd staken. Kort daarna kwam de safetycar voor de gestrande Jan Seyffert(HP International Hyundai) in actie. Bij de herstart was Prozyck er zich van bewust indien hij Fugel zou passeren opnieuw kampioen zou worden.

Buri eindelijk op weg naar de titel.
Echter maakte de Oostenrijker bij de herstart de beslissende fout die Fugel de overwinning opleverde waarvan Fugel gebruik maakte om afstand te nemen. Met de wetenschap de titel op zak te hebben nam Buri begrijpelijkerwijs geen enkel risico meer. Nico Gruber(Hyundai Team Engstler) eindigde als vierde gevolgd door René Kircher en de Pool Legutko in zijn Honda.
Met een overwinning tijdens de eerste wedstrijd op zaterdag legde Buri eigenlijk de basis voor zijn titel. Het betekende zijn vierde seizoensoverwinning waarbij hij constant onder druk van gaststarter Tiag Monteiro stond. Dominik Fugel eindigde eveneens met Honda als derde terwijl Harald Prozyck niet verder dan een zesde plek kwam en hier eigenlijk de titel verloor zoals hij zelf op de zondag toegaf.

Mooie afsluiter voor Dominik Fugel.