WTCR: In gesprek met Nicky Catsburg: "Als ik een Rolex win, heb ik een luxe-probleem"

Op de Slovakia Ring behaalde Nicky Catsburg gisteren met Hyundai zijn eerste WTCR-zege
Met drie achtereenvolgende overwinningen in evenzovele weekeinden in de 24-uursrace op de Nürburgring, de acht-uursrace van de Intercontinental GT Challenge in Indianapolis en het FIA WTCR op de Slovakia Ring beleeft coureur Nicky Catsburg een mooie succesreeks. Reden genoeg dus om even bij te praten met de rijder, die overmorgen alweer naar Amerika vertrekt voor de volgende grote wedstrijd, de tien-uursrace 'Motul Petit Le Mans', waar hij uitkomt voor het fabrieksteam van Corvette.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Catsburgs recente zegereeks begon bij de 24-uursrace op de Nürburgring
Nicky, gefeliciteerd met je mooie succes gisteren op de Slovakia Ring. Je bent wel lekker bezig de laatste weken, nietwaar?
"Het gaat goed, dat kan ik niet ontkennen, weinig fouten. Maar de omstandigheden moeten er wel naar zijn. De laatste drie weken heb ik steeds in een auto gezeten die kon winnen. Natuurlijk moet je het dan nog wel doen, het moet ook wel even meezitten allemaal. Maar dat is in ieder geval aardig gelukt."

De week erna won hij op Indianapolis de acht-uursrace van de IGTC
En dan ook nog eens met heel uiteenlopende auto's, met verschillende concepten.
"Ja, precies, op zich is dat natuurlijk hartstikke gaaf: de Hyundai met voorwielaandrijving, en dan de BMW, die een totaal andere auto is. En dan de ene keer een sprintrace, de andere wedstrijden die endurance-races zijn: totaal anders, maar ik doe het beide al langer en dat gaat gewoon goed."

Na een weekeinde afwezigheid keerden de Hyundais op de Slovakia Ring weer terug in het WTCR
Zijn in het WTCR alle perikelen rondom Hyundai een beetje opgelost?
"Ik denk dat ze toen (door het wegblijven op de Nürburgring, red.) een behoorlijk statement hebben gemaakt en dat ze nu wel weer wat competitiever zijn, maar ik ben nog steeds van mening dat de verschillen in het WTCR groot zijn, misschien wel te groot. Je hebt een aantal auto's die met een standaard-ECU rijden (de computer van het motormanagement, red.), waaronder wij, en een aantal auto's die daarvoor een soort 'waiver' gekregen hebben. Audi heeft bijvoorbeeld gezegd: 'Wij doen niet mee aan de standaard-ECU, want daar hebben we geen geld voor over en het is te laat en dat doen we niet'. Zij rijden dus met een andere ECU. En je ziet dan, met alle respect: vorig jaar reden in die auto's Frédéric Vervisch, Jean-Karl Vernay, Gordon Shedden, Niels Langeveld, heel goede coureurs, die er eigenlijk niet aan te pas kwamen voor het kampioenschap. En nu ineens heb je Gilles Magnus, Nathanael Berthon en Tom Coronel die opeens vooraan rijden. Ik zeg niet dat die rijders slecht zijn, maar je ziet wel dat een auto die jarenlang niet echt voor de overwinning en voor het kampioenschap heeft meegedaan, nu ineens meedoet. Dat zegt al genoeg."

Catsburg (midden) bij de start van de derde WTCR-race, die hij winnend zou afsluiten
Merk je dat ook in de races?
"Ja, zeker. In race twee merkte ik al dat mijn auto snel genoeg was om vooraan te rijden, dus om de overwinning mee te doen, maar je kunt simpelweg niet inhalen als andere auto's vijf of tien kilometer per uur harder lopen op het rechte stuk. Nou moet ik me ook niet aanstellen, want ik heb ook wel eens in een Hyundai gezeten die ook wat harder liep dan de anderen. Dat hoort er wel eens een beetje bij, die verschillen, maar ik ben wel van mening dat het met dat ECU-verhaal niet helemaal handig is. Maar goed, uiteindelijk heb ik eindelijk mijn eerste overwinning te pakken. Slowakije is op de een of andere manier altijd een goed circuit voor mij, dat ging in de Lada al goed, met Volvo ging dat goed, vorig jaar twee keer pole en nu heb ik daar eindelijk ook een resultaat uit weten te slepen. Drie weekeinden op rij, natuurlijk, het is een beetje toeval, je moet een beetje geluk hebben, maar het is wel gaaf! En ik hoop dat ik die 'streak' kan voortzetten. Volgende week komt 'Petit Le Mans' eraan, dat zou natuurlijk helemaal een droom zijn!"
Je hebt onlangs al met de Corvette op Road Atlanta getest, dus de voorbereiding zou goed moeten zijn.
"Ja, ik ken de baan, heb er ook ooit al een keer met BMW gereden. Dat moet goed gaan. De auto heeft zich bewezen, dus ik hoop dat we ook voor Corvette de 'winning streak' kunnen voortzetten, want zij hebben er ook al een paar gewonnen dit jaar."

Net als eerder dit jaar op Daytona deelt Catsburg de gele Corvette met António García en Jordan Taylor, die na vier overwinningen de tussenstand van de GTLM-klasse aanvoeren
Komend weekeinde rijdt het WTCR in Hongarije, maar dan ben jij dus in Amerika. Is dat de enige die je mist?
"Nee, ik rijd ook voor Corvette op Sebring en dat valt samen met de FIA WTCR op Adria. Nou hoor ik wel geruchten dat misschien ook Adria niet doorgaat, vanwege problemen met het circuit, maar ik ga er in ieder geval van uit dat ik die race niet doe, omdat ik dan in Sebring zit. Ik heb in het WTCR geen kans in het kampioenschap, hoewel ik op dit moment wel de leidende Hyundai ben, maar dat zal niet van lange duur zijn."
Hoe gaat je programma na 'Petit Le Mans' verder?
"Ik kom op maandag terug vanuit Atlanta en op dinsdag vertrek ik naar Spa, want daar is op dinsdag al de test voor degenen die IGTC hebben gedaan, dus dat betekent een hele week Spa, de week erop rijden we in Spanje met WTCR, tussendoor ook nog een test. Drukke tijden, maar ook hele leuke tijden, want het gaat gewoon goed."

Catsburg is momenteel de best geplaatste Hyundai-coureur in de tussenstand van het FIA WTCR
In Amerika bevalt het je ook wel, toch?
"Absoluut! Ik hoop daar ook volgend jaar met Corvette door te kunnen gaan, en misschien op langere termijn wel full-time daar, al is dat op dit moment nog niet wat ik wil, want ik wil graag de combinatie blijven doen, omdat dat, als je de sport als een 'business case' bekijkt, wat mij betreft de beste strategie is. Op langere termijn zou het misschien wel een intentie zijn, en als ik dan bijvoorbeeld à la Gavin daar 16 of 17 jaar kan rijden, dan heb ik het goed voor mekaar!"
Dan heb je sinds kort ook nog een rol als ambassadeur van een horlogemerk...
"Ja, inderdaad, dat is Louis Chevrolet, dat staat los van het automerk Chevrolet. Het is een horlogemerk dat al heel lang aanwezig is, ze hebben destijds ook met Chevrolet altijd veel gedaan in het WTCC. Ik heb die mensen leren kennen, die zijn heel enthousiast en daar ben ik 'brand ambassador' van geworden."
En als je nou op Daytona een Rolex wint?
"Dan heb ik een luxeprobleem!"

Catsburg is ambassadeur van het horlogemerk Louis Chevrolet, dat ook een speciale autosport-editie van de Fontenac Chronograph op de markt brengt. Hier de coureur met André Saunier, CEO van Louis Chevrolet.