Sportscars: United Autsports voortijdig ELMS-kampioen na 1-2 op Monza
United Autosport-rijders Albuquerque en Hanson werden kampioen, Job van Uitert c.s. eindigden als tweede
Ook in de vierde en voorlaatste race van het seizoen in de European Le Mans Series, de vier-uurswedstrijd op het Autodromo Nazionale Monza, was het Brits-Amerikaanse team United Autosports oppermachtig. Phil Hanson en Filipe Albuquerque behaalden met de Oreca onder het startnummer 22 hun derde seizoenszege en stelden daarmee met nog een wedstrijd te gaan al de titel veilig. De andere United-Oreca met het startnummer 32, bestuurd door Alex Brundle, Will Owen en Job van Uitert, eindigde op slechts drie seconden als tweede, waarmee United Autsports voor het eerst een 1-2 in de ELMS behaalde. De Oreca van Richard Mille Racing met Beitske Visser, Tatiana Calderón en Sophia Flörsch eindigde op de tiende plaats, de G-Drive-Aurus met Nyck de Vries, Roman Rusinov en Mikkel Jensen viel voortijdig uit vanwege een technisch defect. De zege in de LMP3-klasse was voor Inter Europol Competition met rijders Martin Hippe en Dino Lunardi. In LMGTE was de winst voor de Kessel Racing-Ferrari met Michael Broniszewski, David Perel en Niki Cadei.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR
De ELMS-race op Monza was een memorabel evenement, want het was de honderdste lange-afstandswedstrijd onder auspiciën van Le Mans Endurance Management, dat niet alleen promotor van de ELMS, maar ook van het FIA World Endurance Championship is. Een mooi succesverhaal dat begon met de eerste WEC-race op Sebring in 2012. Drie functionarissen waren bij alle honderd wedstrijden ter plaatse: wedstrijdleider Edoardo Freitas, LMEM-directeur Gérard Neveu en perschef Jeff Carter. Neveu vertrekt zoals gemeld eind dit jaar om, naar eigen zeggen, een nieuwe stap in zijn carrière te zetten.
Ook voor United Autosports was de race in Monza een wedstrijd om te onthouden, want na de LMP2-klassezege tijdens de 24 Uur van Le Mans, waar ook de kampioenstitel in deze klasse in het FIA WEC al voortijdig werd binnengehaald, kon nu dus met de glansrijke overwinning van Phil Hanson en Filipe Albuquerque de ELMS-titel gevierd worden. De United-Oreca startte vanaf de pole-position, maar liep met Hanson aan het stuur al in de eerste chicane schade op aan de rechter achterkant in het gebruikelijke gedrang na de start. Verderop werd Roman Rusinov in de G-Drive-Aurus in de rondte getikt door de Graff-Oreca, wat leidde tot een interventie van de safety-car. Hanson kwam na negen ronden de pits in voor reparatie, waardoor de Oreca van Duqueine aan de leiding kwam. Ook Panis Racing en High Class Racing voerden in de beginfase kortstondig het veld aan, maar na een tweede neutralisatie vanwege brokstukken op de baan en de tweede reeks pitstops reden de beide United-Oreca's weer in de voorste gelederen. Zo kon Hanson uiteindelijk de overwinning naar huis rijden, voor Will Owen in de andere United-Oreca, waarin ook Job van Uitert deel uitmaakte van de bezetting. De DragonSpeed-Oreca met Ben Hanley, Henrik Hedman en Charles Milesi eindigde op de derde plaats.
De Richard Mille-Oreca met o.a. Beitske Visser eindigde als tiende
Job van Uitert zei na afloop: "Als geheel ben ik natuurlijk blij met de eerste 1-2 voor United in de LMP2-klasse, een heel goed resultaat. Ik ben ook blij met mijn eigen optreden. Ik heb bijna het maximale eruit kunnen halen. Het was een harde strijd met Filipe toen we tegelijkertijd in de auto's zaten. Het is mooi voor de nummer 22-auto dat ze de titel hebben gewonnen, maar natuurlijk ben je als rijder altijd een beetje teleurgesteld wanneer je zelf niet wint. Maar onze tijd komt ook nog wel." Het damesteam van Richard Mille Racing werd met Beitske Visser, Tatiana Calderón en Sophia Flörsch in de Oreca met het startnummer 50 als tiende geklasseerd op één ronde van de winnende United-auto. De G-Drive-Aurus van Nyck de Vries, Roman Rusinov en Mikkel Jensen, die zoals gemeld in de eerste ronde al schade opliep, viel voortijdig uit als gevolg van een lekkage, wellicht voortvloeiend uit de aanrijding in de openingsronde.
Inter Europol Competition won met Martin Hippe en Dino Lunardi de LMP3-klasse
In de LMP3-klasse was de overwinning voor Inter Europol Competition met rijders Martin Hippe en Dino Lunardi in de Ligier. Hippe prees vooral de beslissing van engineer Jörg Kranzfelder om op een opdrogende baan toch op slicks te starten, waarmee de basis werd gelegd voor de klassezege. Het was een mooi succes voor het team, dat in de LMP2-klasse een dramatisch weekeinde beleefde: op zaterdag crashte Matevos Isakaayan zo zwaar, dat een monteur naar de werkplaats in het Duitse Hameln heen en weer reed om een nieuwe monocoque op te halen. In de race vloog tot twee keer toe de motorafdekking weg. De strijd om de tweede plaats in de LMP3-klasse op Monza werd met het minimale verschil van zes honderdste van een seconde beslist in het voordeel van de Eurointernational-Ligier van het trio Kari/Maulini/Baratto, nipt voor de Ligier van United Autosports met Boyd/Gamble/Wheldon.
In LMGTE won de Kessel Racing-Ferrari van het trio Michael Broniszewski, David Perel en Niki Cadei met overmacht: na afloop van de vier uur lange race had het Zwitserse team een ronde voorsprong op de Proton Competition-Porsche van teambaas Christian Ried, Michele Beretta en Alessio Picariello. Ook de derde plaats was voor een Ferrari, en wel de 488 van het Iron Lynx-team met het damestrio bestaande uit Rahel Frey, Michele Gatting en Manuela Gostner.
De Kessel Racing-Ferrari won de LMGTE-klasse met Broniszewski, Perel en Cadei