Racing Shows: 40 jaar Audi Quattro in Autoworld Brussel
De COVID-19 pandemie maakt voor velen een enorme streep door de rekening. Zo hadden wij graag naar het Brusselse Autoworld gegaan voor een fraaie Audi-Quattro expositie. Want de fameuze Quattro blaast dit jaar 40 kaarsjes uit. Helaas was het voor uw redacteur in de huidige situatie niet mogelijk om naar Brussel af te reizen. Wel stelde het museum ons een aantal fraaie beelden ter beschikking die we de lezers van autosport.nl zeker niet willen onthouden.

Een top display van de Audi Quattro successen in Brussel
Tekst Willem J. Staat
Foto's Autoworld Brussel
40 jaar Audi Quattro in Autoworld Brussel
De Audi Quattro viert dit jaar alweer haar 40e verjaardag. Reden voor het Brusselse Autoworld om dit succesnummer van Audi eens flink in het zonnetje te zetten. Vanwege de COVID-19 pandemie is bezoek helaas aan "locals" voorbehouden. Graag hadden we zelf een aantal zaken in detail voor onze lezers vast willen leggen. Vandaar dat wij een noodsprong moesten maken om de lezers van www.autosport.nl niet teleur te stellen. Wij zijn er zeker van overtuigd dat een aantal Audi-liefhebbers onder ons zeker naar Brussel had willen gaan.
In 1980 werd de Audi Quattro voor het eerst op het Autosalon van Geneve onthuld. Een krachtige coupé met vierwielaandrijving Een aandrijvingsconcept dat in die tijd eigenlijk voorbehouden was aan 4x4 voertuigen en trucks.
De vierwiel aangedreven Quattro betekende een omwenteling in de autosport. In de F1 mocht het concept dan niet werken. In de rallysport en toerwagenracerij des te meer.
Quattro voor vierwielaandrijving
Vandaag de dag zijn auto's met vierwielaandrijving gemeengoed geworden, maar in 1980 was dit absoluut niet het geval. Met de Quattro-technologie leidde Audi dus een revolutionair tijdperk in wat de veiligheid van auto's betreft.Tot dan werden alleen de voor- of achterwielen van een auto door de motor aangedreven. Bij vierwielaandrijving wordt de kracht van de motor door een centraal differentieel verdeeld over de vier wielen, wat de wegligging van de wagen gevoelig verbetert.Een ander voordeel van deze technologie is de optimale tractie bij het versnellen. En wat het rijgevoel betreft, zorgt het Quattro-systeem voor een buitengewone ervaring. "Het lijkt wel alsof de auto aan de weg plakt."

Audi begon niet direct in Duitsland te racen maar in de VS met de TransAm 200 Quattro.
Autosport
De Quattro zou de basis vormen voor enorme successen in de rallysport en later de toerwagenracerij. Daarom ligt de focus van deze fraaie expositie ook op de autosport. Met steun van Audi Belgium wist men beslag te leggen op twee exemplaren uit het Audi Tradition Museum, de succesvolle 1988 TransAm en de Quattro S1 waarmee Michele Mouton in 1994 en 1995 de fameuze Pikes Peak Heuvelklim in de VS op haar naam wist te schrijven.

De imposante achterkant van de TransAm Quattro.
In 1981 maakte de Quattro onder leiding van Ferdinand Piëch haar intrede in het WK Rallye. Overigens zette men daarmee bij Audi een trend want de meeste rally bolides zijn nu van vierwielaandrijving voorzien. Vanwege homologaties moesten er altijd 200 exemplaren voor de consument gebouwd worden. Een aantal van deze bolides is overigens nog steeds in handen van Audi-enthousiasten. In Nederland hadden we natuurlijk John Bosch met zijn fameuze Quattro in de rallysport en bij onze zuiderburen trok alleskunner Marc Duez de kar voor het merk. Alleskunner Duez bezorgde de Quattro tijdens de Boucles de Spa in 1983 de allereerste overwinning op Belgische bodem.
Vervolgens heeft de Belgian VW Audi Club onder leiding van de enkele jaren geleden J.G. Mal Voy ontzettend veel voor het merk in de circuitsport gedaan. (In 1990 won het merk in Duitsland voor de eerste maal in de DTM de titel overigens.)

Die achterkant heeft eigenlijk iets NASCAR-achtigs toch?
Wie herinnert zich niet al die prachtige Belcar en Procar duels met mannen als Tim Verbergt en J.F. Hemroulle die de A4 Quattro naar onsterfelijke hoogte wisten te tillen. Maar ook mogen we de veel te vroeg overleden Philippe Verellen niet vergeten die in 1991 Audi in België de eerste Procar titel bezorgde.Reden voor een kleine fotografische rondgang. De expositie duurt overigens nog tot 7 oktober a.s.

Een top display van de Audi Quattro successen in Brussel
Tekst Willem J. Staat
Foto's Autoworld Brussel
40 jaar Audi Quattro in Autoworld Brussel
De Audi Quattro viert dit jaar alweer haar 40e verjaardag. Reden voor het Brusselse Autoworld om dit succesnummer van Audi eens flink in het zonnetje te zetten. Vanwege de COVID-19 pandemie is bezoek helaas aan "locals" voorbehouden. Graag hadden we zelf een aantal zaken in detail voor onze lezers vast willen leggen. Vandaar dat wij een noodsprong moesten maken om de lezers van www.autosport.nl niet teleur te stellen. Wij zijn er zeker van overtuigd dat een aantal Audi-liefhebbers onder ons zeker naar Brussel had willen gaan.
In 1980 werd de Audi Quattro voor het eerst op het Autosalon van Geneve onthuld. Een krachtige coupé met vierwielaandrijving Een aandrijvingsconcept dat in die tijd eigenlijk voorbehouden was aan 4x4 voertuigen en trucks.

Quattro voor vierwielaandrijving
Vandaag de dag zijn auto's met vierwielaandrijving gemeengoed geworden, maar in 1980 was dit absoluut niet het geval. Met de Quattro-technologie leidde Audi dus een revolutionair tijdperk in wat de veiligheid van auto's betreft.Tot dan werden alleen de voor- of achterwielen van een auto door de motor aangedreven. Bij vierwielaandrijving wordt de kracht van de motor door een centraal differentieel verdeeld over de vier wielen, wat de wegligging van de wagen gevoelig verbetert.Een ander voordeel van deze technologie is de optimale tractie bij het versnellen. En wat het rijgevoel betreft, zorgt het Quattro-systeem voor een buitengewone ervaring. "Het lijkt wel alsof de auto aan de weg plakt."
Audi begon niet direct in Duitsland te racen maar in de VS met de TransAm 200 Quattro.
Autosport
De Quattro zou de basis vormen voor enorme successen in de rallysport en later de toerwagenracerij. Daarom ligt de focus van deze fraaie expositie ook op de autosport. Met steun van Audi Belgium wist men beslag te leggen op twee exemplaren uit het Audi Tradition Museum, de succesvolle 1988 TransAm en de Quattro S1 waarmee Michele Mouton in 1994 en 1995 de fameuze Pikes Peak Heuvelklim in de VS op haar naam wist te schrijven.
De imposante achterkant van de TransAm Quattro.
In 1981 maakte de Quattro onder leiding van Ferdinand Piëch haar intrede in het WK Rallye. Overigens zette men daarmee bij Audi een trend want de meeste rally bolides zijn nu van vierwielaandrijving voorzien. Vanwege homologaties moesten er altijd 200 exemplaren voor de consument gebouwd worden. Een aantal van deze bolides is overigens nog steeds in handen van Audi-enthousiasten. In Nederland hadden we natuurlijk John Bosch met zijn fameuze Quattro in de rallysport en bij onze zuiderburen trok alleskunner Marc Duez de kar voor het merk. Alleskunner Duez bezorgde de Quattro tijdens de Boucles de Spa in 1983 de allereerste overwinning op Belgische bodem.
Vervolgens heeft de Belgian VW Audi Club onder leiding van de enkele jaren geleden J.G. Mal Voy ontzettend veel voor het merk in de circuitsport gedaan. (In 1990 won het merk in Duitsland voor de eerste maal in de DTM de titel overigens.)
Die achterkant heeft eigenlijk iets NASCAR-achtigs toch?
Wie herinnert zich niet al die prachtige Belcar en Procar duels met mannen als Tim Verbergt en J.F. Hemroulle die de A4 Quattro naar onsterfelijke hoogte wisten te tillen. Maar ook mogen we de veel te vroeg overleden Philippe Verellen niet vergeten die in 1991 Audi in België de eerste Procar titel bezorgde.Reden voor een kleine fotografische rondgang. De expositie duurt overigens nog tot 7 oktober a.s.