Sportscars: Rebellion het snelst in avondtraining Le Mans
De nummer 3-Rebellion van Romain Dumas, Nathanaël Berthon en Louis Delétraz sloot de derde vrije training in Le Mans als snelste af. Met een tijd van 3m19,158, gereden door Deletraz, had het drietal aan het eind van de sessie een voorsprong van 0,48 seconden op de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/López). De andere Rebellion (Senna/Nato/Menezes) werd als derde geklasseerd. In LMP2 was de nummer 30-Duqueine-Oreca (Hirschi/Tereschenko/Gommendy) het snelst, voor de nummer 32-United Autosports-Oreca (Owen/Brundle/Van Uitert). De nummer 92-Porsche (Christensen/Estre/Vanthoor) eindigde bovenaan in GTE-Pro, de nummer 70 MR Racing-Ferrari (Kimura/Abril/Cozzolino) was het snelst in GTE-Am.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Frits van Eldik, Porsche AG/Jürgen Tap, PR
Normaal gesproken gelden de avondsessies in Le Mans ook als kwalificatie, maar ditmaal konden de teams zich er vooral op concentreren, alle rijders de voorgeschreven vijf ronden in het donker te laten rijden en daarnaast verder te werken aan de afstelling. Vlekkeloos verliep de training echter bepaald niet, want voor sommige rijders was het rijden onder nachtelijke omstandigheden en in het verkeer toch wat lastig, zodat er meerdere auto's in de rondte gingen. De geplande trainingsduur van vier uur werd niet gehaald, want er was twee keer een rode vlag als gevolg van crashes. De eerste rode vlag kwam op naam van Bruno Spengler, die na anderhalf uur met de ByKolles Racing-Enso (Dillmann/Spengler/Webb) bij Tertre Rouge frontaal in de banden crashte en met flinke schade aan de voorkant van de auto terugreed naar de pits. Een dik kwartier voor het einde was er opnieuw een rode vlag als gevolg van een crash van de nummer 62-Red River Sport-Ferrari (Grimes/Mowlem/Hollings) met Bonamy Grimes in de eerste chicane op de Hunaudières. Daarop besloot wedstrijdleider Edoardo Freitas er voor vandaag een punt achter te zetten.
De tijden zeggen in de avondtraining niet al teveel, maar voor het Rebellion-team, dat aan het eind van dit seizoen uit de serie vertrekt, is de eerste plaats voor Dumas/Berthon/Deletraz en de derde tijd voor Senna/Nato/Meezes toch een mooie opsteker. Het zag er zelfs lang naar uit dat beide Rebellions bovenaan zouden eindigden, maar uiteindelijk kwam de nummer 7-Toyota toch nog tussenbeide.
Job van Uitert best geklasseerde Nederlander in de sessie
De Duqueine-Oreca (Hirschi/Tereschenko/Gommendy) eindigde bovenaan in LMP2, net voor de United Autosports-Oreca met ondermeer Job van Uitert, die daarmee de best geklasseerde Nederlander in deze sessie was. "Voor ons ging het op zich wel oké", zei Job van Uitert. "We hebben ons gekwalificeerd voor de hyperpole, wat een van de belangrijkste doelen voor vandaag was. Verder hebben we gewoon ons testprogramma kunnen afwerken, geen gekke dingen tegengekomen sinds het versnellingsbakprobleem van vanochtend. Verder alles volgens plan. De baan ligt er redelijk bij, wordt steeds beter naarmate er meer rubber op komt. Vanmorgen was het natuurlijk nog helemaal 'groen', maar dat weet je van Le Mans, zeker wanneer er nog niet gereden is op een testdag van tevoren. De auto voelt goed aan, ik denk dat we competitief zijn voor de 24 uur. Voor de kwalificatie weet ik het nog niet, Alex Brundle gaat de hyperpole doen. Ik focus me vooral op de long runs en we gaan er het beste van maken."
De G-Drive-Aurus, waarmee Van Uitert vorig jaar nog reed, werd nu als derde geklasseerd. Racing Team Nederland sloot de training als vijfde in de klasse af. "Het was een heel lange dag met zo'n elf uur rijtijd en dan tussendoor ook nog allerlei briefings", liet teammanager Mark Koense weten. "Vanavond was het puur een kwestie van iedereen zijn rondjes laten rijden, Frits zoveel mogelijk kilometers te laten maken. We hebben wat longruns gedaan, ook nog vrij makkelijk een redelijke tijd gereden. Een productieve avond en een vruchtbare dag. De rijders zijn tevreden." De Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung eindigde twee plaatsen daarachter.
Van der Zande: "Het blijft een waanzinnige baan!"
De DragonSpeed-Oreca met Renger van der Zande sloot de vrije training als twaalfde af en kwalificeerde zich als elfde. Onze landgenoot meldde: "Mijn teamgenoot Ben Hanley heeft de kwalificatie gereden. Hij had wat verkeer op zijn rondje, waardoor we uiteindelijk niet in de top zes kwamen voor de hyperpole, maar het is een lange race, het gaat regenen en het wordt chaos, dus ik maak me niet zoveel zorgen. Voor de rest verliep alles goed: we hebben vanavond in het donker allemaal onze verplichte vijf rondjes gereden. Verder is het een beetje rondcruisen, de auto iets beter maken. We hopen dat we lekker kunnen gaan scoren in de race. Ik verwacht een slijtageslag, dus het is zaak om de auto heel te houden, fit te zijn voor de race en verder te genieten van elk rondje op Le Mans, want het blijft een waanzinnige baan!" Het damesteam van Richard Mille Racing, inclusief Beitske Visser, eindigde op de 20e plaats in de klasse.
Beitske Visser reed met de Oreca van het Richard Mille Racing Team haar eerste ronden in het donker op Le Mans
Porsche in GTE-Pro, Ferrari in GTE-Am
In GTE-Pro was de nummer 92-Porsche (Christensen/Estre/Vanthoor) het snelst, ruim twee tienden van een seconde voor de beide Aston Martins, met de nummer 97 (Martin/Lynn/Tincknell) voor de nummer 95 (Thiim/Sørensen/Westbrook). Snelste GTE-Am-auto was de nummer 70 MR Racing-Ferrari (Kimura/Abril/Cozzolino), voor de 98-Aston Martin (Dalla Lana/Gunn/Farfus) en de nummer 60-Iron Lynx-Ferrari (Schiavoni/Pianezzola/Ruberti).
Tevredenheid bij Jeroen Bleekemolen en zijn Project 1-teamgenoten
Hier was Jeroen Bleekemolen de best geklasseerde Nederlander met de 14e tijd in de klasse voor de nummer 57-Project 1-Porsche. Ook van hem komt er een positief commentaar na de eerste actiedag. "We hebben een goede dag achter de rug. We hebben lekker aan de auto kunnen werken en veel kunnen rijden. Het was best wel een lange dag ook trouwens! In de kwalificatie kwam Felipe Fraga een beetje in het verkeer terecht. Daar verloor hij wel een halve seconde, zonder dat hij er zelf wat aan kon doen. Dat was wel jammer, want de top zes had er zeker in gezeten, maar ja, dat is de pech die je hier kunt hebben tijdens de kwalificatie. We starten als negende, dat is gewoon prima, het is een lange race. We gaan ons best doen! Vanavond heb ik veel kunnen rijden in het donker, eerst op gebruikte banden. Dat ging moeilijk: veel overstuur. Daarna wat dingen aangepast, een volle tank en een andere bandenset. Geen nieuwe, maar wel andere banden, en dat ging eigenlijk heel lekker. We zitten er lekker bij qua tijden. Het loopt lekker, de race wordt spannend. Er kan veel regen gaan vallen, maar op droog hebben we de auto nu goed voor elkaar."
Voor de nummer 52-AF Corse-Ferrari uit de GTE-Am-klasse (Ulrich/Görig/West) werden alle tijden uit de kwalificatie geschrapt, omdat de auto na afloop in de pitbox op de pneumatische kriks omhoog was gezet, terwijl er parc fermé-condities gelden. Daarmee start de auto van achteraan. Eenzelfde vergrijp, en dus dezelfde straf, gold voor de nummer 82-Risi-Ferrari in de GTE-Pro-klasse (Pla/Bourdais/Gounon). Beide LMP2's van het veelgeplaagde IDEC Sport-team, de nummer 17-Oreca (Merriman/Tilley/Kennard) en de nummer 28 (Lafargue/Chatin/Bradley), waarbij het chassis moest worden vervangen na de crash van vanmorgen, mogen vanuit de pitstraat starten nadat het veld één raceronde heeft afgelegd. Morgen is er nog één vrije training van een uur, van 10.00 tot 11.00 uur, waarna de strijd om de voorste startplaatsen in elke klasse wordt beslist in de première van de Hyperpole van 11.30 tot 12.00 uur.