Sportscars: Toyota oppermachtig in kwalificatie; Racing Team Nederland eerste in LMP2 (UPD: Reacties Van der Garde, Ten Voorde)
Toyota Gazoo Racing heeft zich in een interessante kwalificatie als eerste en tweede weten te plaatsen voor de Hyperpole sessie van morgen. Door het compacte programma op Le Mans kregen de 59 deelnemende teams slechts 45 minuten de tijd om zich te kwalificeren. Toyota domineerde daarbij in LMP1, terwijl Racing Team Nederland zich als snelste LMP2-team wist te plaatsen.
Tekst: Marcel ten Caat en René de Boer
Foto's: PR
Traditioneel duurt de kwalificatie voor de 24 Uur van Le Mans uren, maar het coronavirus heeft ook hier noodgedwongen voor wijzigingen gezorgd. Het leverde een aantrekkelijke kwalificatie op waarbij alle teams slechts 45 minuten hadden om zich in de top zes van hun klasse te kwalificeren. De top 6 van elke klasse, m.u.v. LMP1, zal morgenochtend vanaf 11:30 strijden om pole position in de Hyperpole sessie.
De snelste tijd was er voor de Toyota TS050-Hybrid van Kobayashi, Conway en Lopez. Met een rondetijd van 3m17.089 bleef de Toyota nummer 7 de nummer 8 met 0.247s voor. De Rebellion Racing R13 met startnummer 1 was maar liefst 4,5 seconden trager. ByKolles en de tweede Rebellion verloren nog eens bijna drie seconden. Het is dus nog maar de vraag of het dit weekeinde in LMP1 nog een wedstrijd gaat worden.
In LMP2 ging de snelste tijd naar Racing Team Nederland, dat in de tweede vrije training ook al het snelste was in de klasse. Nyck de Vries begon laat aan de training, maar wist uiteindelijk een 3m26.648 te noteren, bijna een halve seconde sneller dan de Jackie Chan DC Racing auto van onder andere Ho-Pin Tung. Job van Uitert's teamgenoot Alex Brundle kwalificeerde de United Autosports Oreca op het allerlaatste ook nog in de top 6 in LMP2. Renger van der Zande (11e) en Beitske Visser (20e) kunnen zich vanaf nu volledig op de 24 uur gaan richten.
"Eigenlijk had ik dat aan mijzelf te danken door mijn uitstapje aan het einde van de eerste vrije training. Er leek in eerste instantie geen schade te zijn, maar aan het einde van de tweede training kwamen we erachter dat we toch een verbogen wishbone hadden en die moesten we last-minute wisselen voor de kwalificatie," zo verklaarde De Vries de wat latere start van Racing Team Nederland na afloop van de sessie.
"De balans was niet helemaal goed en ik had wel wat kleine issues. We ging wat later 'out' dan de rest, dan ben je wat out-of-sync en is het heel lastig om een vrije ronde te krijgen. Gezien alle stress en hectiek, moest het doel zijn om in de top 6 te eindigen. De 'package' is blijkbaar zo goed dat we voor de pole strijden en het is fijn om te bedenken dat hier nog heel veel potentie in zat omdat ik geen vrije ronde kreeg," besloot De Vries. Ook Giedo van der Garde was content: "We mogen super tevreden zijn met waar we staan. Vanmorgen gelijk al in de eerste vrije training, waarin ik als eerste naar buiten ging, voelde de auto top! Ik denk dat we op een mooie dag kunnen terugkijken: Nyck heeft een super job gedaan in de kwalificatie en Frits heeft ook best veel gereden, al waren er in de middagsessie wel heel veel gele en rode vlaggen, waardoor hij niet echt in zijn ritme kon komen. We kijken uit naar morgen, een belangrijke dag! Hopelijk kunnen we weer vechten voor de pole-position, dat zou geweldig zijn!"
In GTE Pro was het Aston Martin Racing dat domineerde. De Aston Martin Vantage met startnummer 95 was 0.053s sneller dan de auto met nummer 97, waardoor het voorlopig een Aston Martin 1-2 is. De AF Corse Ferrari's kwalificeerden zich als derde en vierde, voor de twee Porsches. Tien minuten voor tijd lagen de WeatherTech Racing en Risi Competizione Ferrari's nog op Hyperpole-koers, maar uiteindelijk waren het de fabrieksrijders van Ferrari die er voor zorgden dat AF Corse morgenochtend in de Hyperpole te zien is.
Ook in GTE Am waren het de Aston Martins die de toon zetten. De fabrieksauto met nummer 98 eindigde de kwalificatie als snelste, voor de TF Sport Aston. De Team Project 1 Porsche 911 RSR van Larry ten Voorde start zaterdag sowieso in de top zes, nadat Matteo Cairoli zich als zesde plaatste voor de Hyperpole. De teams van Jeroen Bleekemolen (9e), Max van Splunteren (17e) wisten zich niet in de top zes te kwalificeren. Larry ten Voorde, die dit jaar in Le Mans debuteert, meldde na zijn eerste ervaringen: "Het wordt iedere ronde beter op het circuit, ik leer de baan steeds beter kennen. Ik rijd nog wel steeds op oude banden, terwijl we in de race natuurlijk wel iedere keer nieuwe banden hebben. Mooi dat we in ieder geval in de Hyperpole zitten, daar rijdt Matteo ook weer voor ons, en vanavond gaan we er nog tegenaan in het donker tijdens FP3."
Voor het Franse IDEC Sport begon de race tegen de klok vandaag al. In de tweede vrije training crashten Paul Lafargue en Dwight Merriman allebei hard. Lafargue ging bij het uitkomen van de tweede chicane op de Mulsanne van de baan en enkele momenten nadat IDEC Sport het wrak van de Oreca nummer 28 afgeleverd kreeg ging Merriman er ook hard af. Beide crashes zorgden voor rode vlaggen, waardoor in totaal 45 minuten verloren gingen.