Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Rinus van Kalmthout strijdend naar achtste en elfde plaats bij NTT IndyCar Series op Mid-Ohio

RVeeKay Indy1.05

Rinus van Kalmthout (Rinus VeeKay) heeft op de Mid-Ohio Sports Car Course opnieuw kostbare punten gescoord in zowel het algemeen als rookie klassement van de NTT IndyCar Series. In de eerste wedstrijd behoorde het 20-jarige TeamNL-talent bijna de gehele race tot de snelste rijders op de baan en derhalve deed de achtste plaats eigenlijk geen recht aan zijn sterke optreden. VeeKay tekende met een fraaie passeerbeweging buitenom ook nog eens voor de spectaculairste actie van de wedstrijd. In de tweede race had de Ed Carpenter Racing-rijder te kampen met wegliggingsproblemen waardoor hij genoegen moest nemen met een elfde positie. In beide Honda Indy 200-races was Van Kalmthout de hoogst geklasseerde rookie en verstevigde daarmee zijn leidende positie in dit klassement.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: archief NTT IndyCar Series

Na vijf opeenvolgende wedstrijden op ovals, keerde de NTT IndyCar Series voor ronde tien en elf van het kampioenschap terug naar een 'gewoon' circuit. Met de Honda Indy 200 op de Mid-Ohio Sports Car Course stond er voor de vierde keer dit seizoen een doubleheader op het programma, twee volledige races van 75 ronden in één weekend. Voor TeamNL-talent Rinus van Kalmthout (Rinus VeeKay), die op de vrijdag voor de wedstrijd zijn 20ste verjaardag vierde, heeft het circuit een speciale plek. Vorig jaar oktober werkte de Hoofddorper er zijn tweede test af voor Ed Carpenter Racing en verdiende daar met zijn sterke optreden zijn IndyCar-zitje voor 2020, terwijl hij er in de drie jaar Road to Indy in alle zes de wedstrijden op het podium stond.

In de slechts twaalf minuten durende kwalificatie zette Van Kalmthout in zijn groep de vijfde tijd op de klokken en mocht daarmee in race één van de negende startpositie vertrekken. "Er had wellicht nog wel iets meer ingezeten. De rode band bood zoveel meer grip, dat ik daardoor verrast werd. Maar de tijd was te kort voor nog een rondje", blikte VeeKay op zijn kwalificatie terug.

RVeeKay Iowa.03

Van Kalmthout startte op de zwarte, hardere en daarmee langzamere band, en had het daardoor in de beginfase even moeilijk. De Nederlander verloor een plaats en kwam vast te zitten achter een langzame deelnemer waardoor hij terugzakte naar plek dertien. Eenmaal langs de tragere rijder kwam het tempo er bij VeeKay goed in en was hij een van de snelste rijders op de baan. Op zijn zwarte banden kon Van Kalmthout lang doorrijden en toen de Ed Carpenter Racing-piloot in ronde 27 zijn eerste stop maakte, lag hij zelfs even eerste. Als 13de en op de snellere rode banden kwam de TeamNL-rijder terug op de baan om vervolgens met uitstekende rondetijden op te rukken naar plek tien. Door de pitstops van de concurrentie reed Van Kalmthout even op plek twee toen hij in ronde 49 voor zijn tweede stop binnenkwam en weer overschakelde op de zwarte banden. Nadat iedereen zijn tweede stop gemaakt had, lag Van Kalmthout op plek negen. Ook nu weer bleef de TeamNL-rijder de snelle ronden aan elkaar rijgen en reed het gat naar de nummer acht dicht. Met een uiterst fraaie actie buitenom nam VeeKay de achtste plek over om vervolgens snel het ontstane gat van zeven seconden naar de zevende positie te overbruggen. De Ed Carpenter Racing-piloot bleef op iets minder dan een seconde van de nummer zeven steken en passeerde zo als achtste de finish. De Nederlander was daarmee met afstand de beste rookie. Hoe snel VeeKay zijn race gereden had bleek wel uit het feit dat aan de finish de afstand naar de nummer één kleiner was dan in de tiende ronde toen hij vast zat achter de langzame deelnemer. "Het was op zich een goede race. Ik had in het begin wat problemen om voorbij langzame deelnemers te komen. Toen dat gelukt was, ging het lekker. Het was zeker niet de perfecte race, maar ik ben blij met de snelheid die we hadden. Als we ons morgen wat beter kwalificeren, wordt de wedstrijd ook wat makkelijker", aldus de Nederlander, die met zijn score voor de derde keer op rij in de top tien finishte.

RVeeKay Iowa.01

Maar makkelijker werd het helemaal niet. In een op z'n zachtst gezegd chaotische kwalificatie, waarin op een natte baan door twee keer een code rood slechts vier minuten resteerden om een tijd op de klokken te zetten, bleef Van Kalmthout in zijn groep steken op een zesde plaats en moest daarmee vanaf de elfde positie aan de wedstrijd beginnen. De Ed Carpenter Racing-piloot had in de eerste bocht als gevolg van een aanvaring tussen twee concurrenten meteen twee plaatsen winst te pakken. In de 15de ronde maakte VeeKay, net als de gehele top elf, zijn eerste pitstop. Daarbij verloor de Nederlander één positie, maar profiteerde even later van een uitstapje van een andere rijder waardoor hij in ronde 33, toen iedereen zijn stop gemaakt had, weer terug was op plek negen. De TeamNL-piloot kon de rijder op plek acht goed volgen en liep weg van zijn achtervolgers toen hij in ronde 47 naar binnen kwam voor zijn tweede stop. Omdat de Nederlander over de radio al gemeld had dat hij teveel onderstuur had, werd er een kleine aanpassing aan de afstelling van zijn voorvleugel gedaan. De stop kostte opnieuw een positie waardoor Van Kalmthout, nadat de tweede serie pitstops was afgerond, op plek tien terechtkwam. Het werd echter al snel duidelijk dat Van Kalmthout steeds grotere problemen kreeg met de wegligging van zijn auto. De Ed Carpenter Racing-piloot kon het tempo van de rijder voor hem niet meer volgen terwijl uit de achtergrond een op nieuwe banden rijdende Scott Dixon snel dichterbij kwam. In de laatste vijf ronden deed Van Kalmthout er nog van alles aan om zijn tiende positie te verdedigen, sloeg ook enkele aanvallen af, maar moest zich in de allerlaatste ronde gewonnen geven waardoor hij als elfde de finish passeerde. Daarmee was Van Kalmthout net als in race één de hoogst geklasseerde rookie en verstevigde zijn leidende positie in dit klassement.

2020 VeeKay

"Het was een heel moeilijke race. Wellicht dat het door de regen van vanochtend kwam, maar de baan voelde heel anders aan dan gisteren. Mijn auto gedroeg zich ook totaal anders. Ik moest bij de start een paar auto's ontwijken waardoor ik niet zoveel posities winst kon boeken. Het was geen geweldige race, maar elfde is ook weer niet zo slecht. We gaan nu weer naar het Grand Prix circuit van Indianapolis en daar heb ik dit jaar mijn hoogste klassering op een gewoon circuit gescoord. Ik ben er dus klaar voor", blikte een strijdlustige VeeKay alweer vooruit.

Rinus van Kalmthout wordt in 2020 gesteund door: Ed Carpenter Racing, Sonax USA, Autogeek, Jumbo, La Place, Basic-Fit en KNAF TeamNL.

Meer info: www.rinusvankalmthout.com
Facebook: Rinus VeeKay
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet