Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM Assen: Groeten vanaf Duits grondgebied

A38I6608

Eigenlijk best wel een weekend om niet snel te vergeten. Racen in corona-tijd met alle maatregelen van dien. De media, die mede verantwoordelijk is voor de promotie van nationale raceklassen, had een lastig weekend. Moeilijk te volgen wedstrijden door allerlei pesterijtjes. Terwijl tijdens de Historic Grand Prix in Zandvoort de zon flink scheen, bombardeerde op zondag hevige regenval het Duitse grondgebied in Assen. We zagen toch nog voldoende voor een 'groeten uit', al heeft deze een iets meer kritische inslag dan gebruikelijk.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra, Marco Antheunisse, Eric van den Heuvel en Chris Schotanus

  A38I7414

Het DTM-evenement was het eerste raceweekeinde van het jaar op het TT Circuit Assen waar, zij het in beperkte mate, ook publiek toegelaten werd. Bezoekers dienden middels het geplaceerde boekingssysteem van het TT-circuit vooraf een stoeltje op de tribune te reserveren. De taluds en paddock bleven gesloten voor bezoekers.

  choose-wisely
Waarschuwing op de deur van Race Control...


Uiteraard begrijpen wij dat de organisatie zich geen enkele misstap kon veroorloven. Het zal je maar gebeuren dat er een besmettingshaard op het TT Circuit Assen zou ontstaan. Strenge regels zorgden ervoor dat de organisatie op het circuit zelf niets aan het toeval overliet en er alles aan deed om hun eigen straatje schoon te vegen om maar niet verantwoordelijk te zijn voor eventuele miskleunen.

 
006
De paddock van Assen was voor de diverse aanwezige raceseries onderverdeeld in gebieden, zogenaamde bubbels, en mocht iedereen die niet in een andere bubbel moest zijn deze niet verlaten. In theorie was dit het uitzicht voor de mensen die niets bij de DTM bubbel te zoeken hadden.

IMG 0194
De plaatsen in race control werden door plexiglas gescheiden.

In de paddock waren er strict afgescheiden zones, waarbij de afzonderlijke raceklassen gescheiden waren van de hoofd act. Zo kon het gebeuren dat je 's ochtends in het hotel hutje bij mutje aan het ontbijtbuffet naast DTM BMW-monteurs stond en een half uur later op het circuit angstvallig uit de buurt gehouden werd van deze zelfde groep.

Toch wel beetje inconsequent allemaal, ook terugdenkend aan de warme dagen in onze woonplaats Zandvoort. Ongelofelijke hordes vakantie vierende Duitsers zorgden voor lange files en hadden in het dorp en op het strand lak aan alle RIVM-regels.

Vrijdagochtend reden collega Marco Antheunisse en ik naar Assen toe. We wisten dat wij onze werkzaamheden voor de Supercar Challenge, Mazda MX-5 Cup en Autosport.nl niet vanuit het vertrouwde mediacentrum mochten uitvoeren, die plaatsen werden door de media van de DTM ingenomen. Ongeveer 50 mediavertegenwoordigers in een zaal waar normaal makkelijk zo'n 400 mensen kunnen werken. We waren ditmaal afhankelijk van een plek in de V-Max tent en waren benieuwd hoe het nu in zijn werk zou gaan met het volgen van de races.

Eénmaal aangekomen bij het welkom office bleken onze media toegangskaarten onvindbaar. Een haastig opgetrommelde Duitse dame wist er ook geen raad mee en mompelde alleen de naam Renata. Renata Aartsen is de spil waar de Supercar Challenge, Mazda MX-5 Cup en Ford Fiesta Sprint Cup op draait. Gelukkig regelde zij snel de juiste pasjes om de bubble op het circuit binnen te komen.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet