Sportscars: García/Taylor bezorgen Corvette vierde IMSA-zege op rij, record voor Auberlen
Derde zege op rij voor Jordan Taylor en António García, vierde winst voor Corvette
De Michelin GT Challenge op Virginia International Raceway, de vijfde ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, was weer zo'n race die niemand leek te willen winnen, zoveel incidenten en pech waren er in het GTLM-veld te vermelden. Dat de beide fabrieks-Porsches de snelste auto's waren, daaraan twijfelde niemand, maar lekke banden en technische ellende stonden een herhaling van het Porsche-succes van vorig jaar in de weg. Zo ging de overwinning uiteindelijk naar de nummer 3-Corvette van Antonio García en Jordan Taylor, ondanks een losse bodemplaat. Voor Corvette was het al de vierde klassezege op rij. In de GTD-klasse wonnen Bill Auberlen en Robby Foley met de Turner Motorsports-BMW M6. Auberlen behaalde zijn 61e IMSA-zege en werd daarmee de rijder met het grootste aantal overwinningen in de historie van de serie.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Start van de GTLM-klasse met pole-sitter Makowiecki aan de leiding
Fred Makowiecki, die in de nummer 911-Porsche vanaf de pole-position gestart was, moest al na elf ronden als leider in de wedstrijd de pits in vanwege een lekke linker achterband. Makowiecki en teamgenoot Nick Tandy kwamen daarna echter sterk terug en konden de leiding weer overnemen door tijdens de tweede neutralisatie van de wedstrijd alleen te tanken en geen banden te wisselen. In de laatste 20 minuten echter was er voor Nick Tandy wederom een lekke linker achterband, waardoor nog een extra stop noodzakelijk werd. Daarmee waren de kansen op de overwinning verkeken: García kon in de Corvette de leiding overnemen en stelde de zege veilig. Toch was ook hier geen sprake van een probleemloze race, want tijdens een pitstop kreeg Jordan Taylor te vroeg het signaal om weg te rijden, terwijl het rechter achterwiel nog niet goed vast zat. Daardoor moest hij nog een keer stoppen en verloor tijd. Later was er voor García het probleem met de losgeraakte bodemplaat. Met hun derde overwinning op rij vergroten García en Taylor hun voorsprong als leiders in de tussenstand van het kampioenschap.
De BMW van Spengler en De Philippi eindigde op de tweede plaats
Achter de winnende Corvette eindigde de nummer 25-BMW van Bruno Spengler en Connor de Philippi op de tweede plaats. Dit duo was halverwege de race betrokken bij een aanrijding met de nummer 912-Porsche van Laurens Vanthoor en Earl Bamber, die daarbij een beschadigde diffusor opliepen en veel tijd voor reparatie in de pits verloren. In de laatste ronde verdedigde Spengler met verve de tweede plaats tegen de ontketende Nick Tandy in de nummer 911-Porsche, die samen met teamgenoot Makowiecki uiteindelijk genoegen moest nemen met de derde plaats. Ook de andere GTLM-auto's hadden geen probleemloze race: de nummer 4-Corvette van Gavin en Milner verloor tijd toen Milner halverwege de race van de baan raakte. Dit duo werd uiteindelijk vierde, voor de Porsche van Vanthoor en Bamber. De andere BMW van Jesse Krohn en John Edwards in de eerste racehelft veel tijd verloren vanwege technische problemen en eindigde met 19 ronden achterstand.
Bill Auberlen is nu IMSA-recordhouder met 61 overwinningen
In GTD behaalden Turner Motorsports-BMW-rijders Robby Foley en Bill Auberlen hun eerste overwinning van het seizoen. Foley nam al vroeg in de race de leiding in de klasse en in het laatste uur mocht Auberlen het karwei afmaken, waarmee hij zijn historische 61e overwinning in de IMSA-competitie binnenhaalde. Daarmee heeft Auberlen nu een overwinning meer dan Scott Pruett, wiens aantal van 60 hij tijdens Petit Le Mans, de seizoensfinale van vorig jaar, wist te evenaren. Achter de winnende BMW eindigden Mario Farnbacher en Matt McMurry in de Meyer Shank Racing-Acura op de tweede plaats. Aanvankelijk leek Farnbacher nog een bedreiding te kunnen worden voor Auberlen in de BMW, maar de Duitser miste zijn rempunt voor de eerste bocht en viel daardoor kortstondig terug tot de vierde plaats. Hij herstelde zich echter snel en passeerde Bryan Sellers in de Paul Miller Racing-Lamborghini in de slotronde, waarmee de Acura alsnog tweede werd. Het teruggekeerde Paul Miller-Lamborghini-team met Sellers en Madison Snow werd derde in de klasse, voor de opmerkelijk sterke Gar Robinson en Lawson Aschenbach in de Riley-Motorsports-Mercedes-AMG GT3, die zelfs een tijdlang op de tweede plaats reden.