Sportscars: Toyota boekt vierde seizoenszege op Spa, Racing Team Nederland op podium
Toyota Gazoo Racing heeft op Spa-Francorchamps de vierde zege van het seizoen in het FIA World Endurance Championship gepakt. Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria López versloegen teamgenoten Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Kazuki Nakajima in de Total 6 Hours of Spa-Francorchamps. United Autosports pakte de derde zege op rij in LMP2, Racing Team Nederland werd derde in LMP2. Tekst: Marcel ten Caat Foto's: FIA WEC / Adrenalin Media, Clement Marin Flinke regenval zorgde ervoor dat de wedstrijd op Spa-Francorchamps achter de safety car begon. Na bijna een kwartier achter de safety car werd de race werd vrijgegeven en pakte Buemi direct de leiding, gevolgd door teamgenoot Conway. Enkele ronden later leek de Toyota problemen te hebben met het hybride-systeem, maar gelukkig voor Buemi waren deze snel opgelost. Ondanks een safety car voor het wegslepen van een gestrande Aston Martin, een vanwege zware regenval en ook nog eens problemen voor Hartley, had Toyota halverwege de race de eerste twee plaatsen stevig in handen. De van pole vertrokken Rebellion R13 lag op dat moment met anderhalve minuut achterstand op de derde plaats. De vierde safety car in de wedstrijd kwam er met nog een uur en 20 minuten te gaan. Net nadat Frits van Eerd de leiding in LMP2 had moeten afstaan aan Paul di Resta, zette Thomas Laurent de aanval in op de Racing Team Nederland Oreca. De poging van de Fransman ging echter volledig mis. Laurent probeerde Van Eerd in Blanchimont aan de binnenkant in te halen, maar kwam daarbij op het natte gras terecht. Laurent verloor de controle over zijn auto, spinde en kwam hard in contact met de bandenstapel, waarbij de #36 Signatech Alpine bijna over de kop ging. Laurent kon op eigen kracht uit de zwaarbeschadigde auto stappen. Van Eerd liet na zijn stint weten Laurent nooit gezien te hebben en ook niets te hebben gevoeld van enig contact tussen beide auto's.
De zwaarbeschadigde Signatech-Alpine van Thomas Laurent vlak na het ongeval In de resterende 70 minuten waren er geen problemen meer voor de Toyota TS050 Hybrids, waardoor Mike Conway na 143 ronden als winnaar over de streep kwam, op 34.170s gevolgd door teamgenoot Sebastien Buemi, die enkele minuten voor het einde nog een pit stop moest maken voor brandstof. Bruno Senna kwam met een ronde achterstand als derde over de streep namens Rebellion Racing. ByKolles kreeg in het laatste uur problemen en kwam als 27e over de streep.
United Autosports was opnieuw het sterkste in de LMP2-klasse van het FIA WEC United Autosports' Filipe Albuquerque, Philip Hanson en Paul di Resta boekten hun derde opeenvolgende zege met de Oreca 07. Cool Racing eindigde als tweede, voor Racing Team Nederland. Giedo van der Garde wist in zijn eerste stint de Oreca 07 vanaf de laatste plek naar de leiding in de LMP2-klasse te sturen, maar kon die door de safety cars niet verder uitbouwen. Job van Uitert bleef in zijn stint aan de leiding, maar kon die niet ver genoeg uitbouwen om Frits van Eerd aan de leiding te houden. In de slotfase nam Van der Garde het stuur weer over van Van Eerd en wist Racing Team Nederland alsnog de derde plaats op te eisen. Van der Garde eindigde de race tien seconden achter Lapierre. Ho-Pin Tung en zijn teamgenoten kwamen er vandaag niet aan te pas en eindigden als zevende in de klasse, 24e algemeen.
Niemand kon Giedo van der Garde stoppen in zijn eerste stint
Kevin Estre en Michael Christensen bezorgden Porsche GT Team de tweede overwinning van het seizoen. Estre en Christensen kregen vanochtend de pole toegewezen, nadat de stewards de track limits straf van gisteren schrapten. Op een opdrogende baan pakte Aston Martin Racing de leiding, maar in het laatste uur ging Maxime Martin iets te wijd, waardoor de #92 Porsche de leiding kon overnemen en de race wist te winnen. Martin maakte vervolgens ook nog een extra stop voor brandstof, maar wist nog wel de derde plaats achter teamgenoten Nicki Thiim en Marco Sorensen te behouden.
Van de laatste plek, naar pole, naar de overwinning op Spa-Francorchamps In GTE AM waren het de Porsche teams die het sterkst leken, maar uiteindelijk ging de overwinning naar de #83 AF Corse Ferrari, de eerste overwinning voor Perrodo, Collard en Nielsen sinds Silverstone eerder dit seizoen. Dempsey Proton Racing werd tweede, voor de TF Sport Aston Martin. Jeroen Bleekemolen leek met de Project 1 Porsche op weg naar de vierde plek, maar de Nederlander kwam in de slotfase in de Bus Stop in aanraking met de Red River Sport Ferrari van Johnny Mowlem. Bleekemolen eindigde hierdoor uiteindelijk als zesde in de klasse. De stewards besloten overigens na afloop van de race geen straf uit te delen en verklaarden dat er sprake was van een race-incident.
AF Corse won de GTE AM klasse in de Total 6 Hours of Spa-Francorchamps
REACTIES NA DE RACE
Frits van Eerd: "Geweldig dat je met het WK meedoet en dat je eigenlijk het merendeel van de race vooraan ligt. Ik wilde eigenlijk als bronzen rijder heel snel in de auto, maar het weer was zo slecht dat ik dat beter kon overlaten aan de professionals. Het begon een beetje op te drogen, toen ben ik snel in de auto gegaan en we hebben gelukkig een podiumplaats kunnen vasthouden. Ongelooflijk gaaf in dit krachtige veld. Het heeft ons weer teruggebracht naar P3 in het kampioenschap. We gaan nu naar Le Mans, ik kijk daar enorm naar uit om daar ook deze prestatie neer te zetten.
"Ik heb de klapper alleen maar gezien en verder eigenlijk ook helemaal niet gemerkt. Er is iemand die heeft mij proberen in te halen, die heeft een stuurfout gemaakt en is er daardoor ontzettend hard afgegaan. Het hoort een beetje bij autosport, helaas. Het is zoals het is. Gelukkig is de coureur helemaal ongedeerd, daar mogen we blij mee zijn denk ik als je de klap hebt gezien."
Giedo van der Garde: "Het was een hele mooie race. Ik moest helemaal laatste starten, dat is al een opgave. Dan mag je de start niet doen, omdat je achter de safety car moet starten. Dat was al een disadvantage. Toch helemaal naar voren gereden, na stint 1 lagen we al tweede. In stint twee heb ik de nummer 1 ingehaald. In de regen het snelste, op het droge het snelste. Uiteindelijk is het weer daarna gaan regenen en ben nog in de auto gebleven, dus ik heb volgens mij twee uur en 45 minuten in de auto gezeten. Super pace, ik denk dat we het goed voor elkaar hadden. Een beetje pech met de safety car, die twee keer kwam nadat we echt een grote voorsprong hadden. Ik ben ontzettend blij dat we weer op het podium staan en dit hebben we dik verdiend met z'n allen."
Job van Uitert: "Het was een tricky race met wisselende omstandigheden en ik denk dat we achteraf gezien als team het maximale uit de hele situatie gehaald hebben. Frits een goede stint gedaan, Giedo een fantastische start en dan kom je weg met een podium van Spa. Het voelt als een thuisrace en het is fijn om weer op het podium te staan met Racing Team Nederland."
Blije (bedekte) gezichten bij Racing Team Nederland na afloop van de 6u van Spa
TOELICHTING STEWARDS OP INCIDENT THOMAS LAURENT
Op verzoek van wedstrijdleider Eduardo Freitas bekeken de stewards op Spa ook nog het incident waarbij Thomas Laurent hard van de baan ging. Uiteindelijk besloten de stewards dat het daadwerkelijk om een race-incident ging, waarbij geen verdere actie nodig was. Dit bevestigde men met de volgende toelichting:
"De rijder Van Eerd legde uit dat hij zich niet realiseerde dat auto 36 naast hem zat. De auto's hebben nooit contact gehad. De teammanager van auto 36 verklaarde dat het voor hen een race-incident was. De Stewards zijn van mening dat er geen bewijs was van contact tussen de twee auto's. Het stuk tussen T14 en T17 is het snelste deel van het circuit en uit de gegevens van de auto's blijkt dat beide auto's tussen 260 en 270 km/u reden. Bij het bekijken van de videobeelden van voor het incident was te zien dat auto 29 voor auto 36 op zijn racelijn reed. Auto 36 probeerde auto 29 aan de binnenkant van T16 in te halen, raakte het natte gras met 2 wielen, na T16 spinde hij en crashte. De Stewards beschouwen het gevecht tussen de twee auto's als een normaal racegevecht waarbij geen van beide hoofdverantwoordelijk is voor het ongeval."
UITSLAG TOTAL 6 HOURS OF SPA-FRANCORCHAMPS