Sportscars: Cadillacs domineren Sebring, Van der Zande tevreden met tweede plaats
Winst voor Nasr en Derani in de Whelen-Action Express-Cadillac
Felipe Nasr en Pipo Derani domineerden de twee uur en 40 minuten lange Cadillac Grand Prix of Sebring, de derde wedstrijd van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, en schreven zo met de Whelen-Action Express-Cadillac DPi de race op hun naam. Op 36,432 seconden eindigden Ryan Briscoe en Renger van der Zande met de Konica Minolta-WTR-Cadillac op de tweede plaats. Na een straf voor de DragonSpeed-Oreca vanwege het niet halen van de minimale rijtijd werden Patrick Kelly en Spencer Pigot in de PR1/Mathiasen Motorsport-Oreca de winnaars van de LMP2-klasse. In GTLM was de winst net als twee weken geleden in Daytona voor Corvette, maar ditmaal waren het Oliver Gavin en Tommy Milner in de nummer 4-auto die bovenaan eindigden. Ook in GTD was er een herhaling voor het AIM Vasser Sullivan-Lexus-team, hier waren het Aaron Telitz en Jack Hawksworth die met de nummer 14-Lexus hun tweede zege op rij behaalden.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
De Whelen-Action Express-Cadillac startte met Derani aan het stuur vanaf de pole-position en bouwde in de race een voorsprong op. Na de rijderswissel wist Nasr de leidende positie te verdedigen en kwam zo als winnaar over de eindstreep. Nasr had eerder de race in Daytona moeten missen, nadat hij positief was getest op Covid-19. "Het was zwaar om Daytona te missen, maar mijn eerste doel was om het team te beschermen", zei hij. Het was de eerste overwinning van het seizoen voor het team, voor Derani was het zijn vierde overwinning op Sebring na eerdere successen in de 12-uursrace op dezelfde locatie.
De nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac met Renger van der Zade en Ryan Briscoe nam kortstondig de leiding over toen Nasr met nog 45 minuten te gaan de pits in moest, maar negen minuten later moest Briscoe ook naar binnen en dat betekende dat het team genoegen moest nemen met de tweede plaats. De derde plaats was voor Sébastien Bourdais, die in de laatste ronde met de Mustang Sampling-JDC Miller-Cadillac Oliver Jarvis in de Mazda passeerde en zo het volledige podium voor Cadillac veilig stelde.
Van der Zande en Briscoe eindigden op de tweede plaats
"Een fantastisch resultaat omdat we daarmee ook weer eerste staan in het kampioenschap", zei Renger van der Zande. "De 31 (Action Express-Cadillac, red.) was vandaag gewoon het snelste. Zoals wij eerder de overmacht in Daytona hadden, hadden zij die hier. Het was wel verrassend hoeveel sneller zij waren. Met mijn eigen performance was ik blij: ik pakte gelijk bij de start Montoya buitenom en kon ook buitenom voorbij Derani in bocht 1, maar bij bocht 3 kwam ik net tekort om hem in te sturen. Derani is best een agressieve rijder en ik wilde natuurlijk niet het risico lopen om al in de eerste ronde schade te rijden. Daarna was het benzine sparen. We hadden een gat naar achteren en naar voren. Ryan heeft het ook heel goed gedaan. Het was wel ontzettend warm vandaag: meerdere rijders gingen echt 'out' na de race. Ik ben hier nu al drie weken en heb het grootste deel van de tijd op de fiets gezeten om de hitte te trainen. Mijn conditie was goed, maar warm was het zeker! Een mooi resultaat, winnen zat er vandaag gewoon niet in."
PR1/Mathiasen Motorsports won uiteindelijk de LMP2-klasse
In LMP2 kwamen Gustavo Menezes en Henrik Hedman met de nummer 61-DragonSpeed-Oreca als eerste over de eindstreep, maar al snel werd duidelijk dat Hedman de voorgeschreven minimale rijtijd van 45 minuten niet gehaald had. De wedstrijdleiding toonde zich onverbiddellijk en zette de DragonSpeed-rijders terug naar de laatste plaats in de klasse, waarmee de overwinning alsnog naar pole-sitters Patrick Kelly en Spencer Pigot in de PR1/Mathiasen Motorsport-Oreca ging. Voor Pigot was het zijn eerste IMSA-winst. Hij stapte te elfder ure in als vervanger van de Zwitser Simon Trummer, die dit weekeinde ELMS op Paul Ricard rijdt. Performance Tech-rijders Cameron Cassels en Kyle Masson eindigden als tweede, Dwight Merriman en Kyle Tilley completeerden het podium namens Era Motorsport.
Winst voor Corvette in GTLM, ditmaal de grijze auto van Gavin/Millner
Het duurde bijna twee jaar voordat Corvette weer eens een overwinning te pakken had, de winst van twee weken geleden in Daytona was de 100e zege van Corvette in de Noord-Amerikaanse competitie. Nummer 101 volgde nu in Sebring en het was een 1-2 voor het team van Doug Fehan. Oliver Gavin en Tommy Milner zegevierden in de grijze nummer 4-Corvette, waarmee Gavin voor he teerst sinds Long Beach in 2018 weer eens op de hoogste trede van het podium stond. Jordan Taylor en António García completeerden het succes met de tweede plaats in de gele nummer 3-Corvette. Een misverstand in de pitstraat kostte het Porsche-team de kans op de overwinning: Nick Tandy zat in de nummer 911-Porsche vast tussen Gavin in de Corvette en Laurens Vanthoor in de 912-Porsche, waarbij Vanthoor de frontpartij van zijn auto verloor en Tandy een lekke band opliep. UIteindelijk werden Vanthoor en Earl Bamber nog als derde geklasseerd.
De AIM Vasser-Sullivan-Lexus won na Daytona nu ook op Sebring
In GTD was de winst voor Aaron Telitz en Jack Hawksworth in de nummer 14-AIM Vasser Sullivan-Lexus. Telitz passeerde al vroeg in de race teamgenoot Frankie Montecalvo, die in de zusterauto met het nummer 13 vanaf de pole gestart was. Na de rijderswissel kwam Hawksworth als eerste in de klasse weer de baan op en kon daarna de overwinning naar huis rijden. De tweede plaats was voor Cooper MacNeil en Toni Vilander in de Scuderia Corsa/WeatherTech-Ferrari, routinier Bill Auberlen en Robby Foley eindigden als derde met de Turner-BMW.