Indycar: 49e Indycar-zege voor Scott Dixon in Elkhart Lake. VeeKay 13e
Voor Rinus VeeKay werd de eerste wedstrijd op Road America een moeilijke vertoning. Voor de Nederlander was er na zijn magistrale optreden op Indianapolis een mindere voorstelling weggelegd. Pas in de slotfase leek de Nederlander goed in zijn ritme te komen door verschillende posities goed te maken.En ook voor zijn teamgenoot Conor Daly werd het een desillusie. Een grove move van Pat O'Ward deed de Amerikaan in de muur belanden. De Nieuw Zeelandse Iceman Scott Dixon pakte zijn derde Indycar-overwinning dit seizoen en de 49e in zijn carrière.
Scott Dixon op weg naar zijn 49e overwinning in de Indycar-series.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Indycar: 49e Indycar-zege voor Scott Dixon in Elkhart Lake. VeeKay 13e
Een probleem met een niet goed functionerende brandstofpomp leverde Rinus VeeKay tijdens de eerste wedstrijd op Elkhart Lake niet meer dan een 13e plek op. Zowel Alex Palou als Santino Ferrucci drukten als mannen van de toekomst hun stempel op deze wedstrijd. Ondanks een lichte touché met Will Power in de pitlane schreef Dixon voor de tweede maal in zijn carrière een overwinning op Elkhart Lake op zijn naam.
Josef Newgarden nam in d beginfase direct de leiding, terwijl Ryan Hunter Reay in de openingsronde iets van het gas af moest. Jack Harvey viel al snel naar de vjfde plek terug en ook Ganassi-coureur Scott Dixon viel aanvankelijk naar de zevende plek terug. Rinus VeeKay kwam in de 16e ronde voor zijn setje rode banden naar binnen. Aan Harvey's voorstelling kwam in de 37e ronde in Turn 3 definitief een einde nadat hij in de grindbak rechtdoor ging.
Sterk optreden van Santino Ferrucci in de openingsfase.
Santino Ferrucci reed in de openingsfase een vrij sterke wedstrijd. In de 22e ronde bedroeg de voorsprong van Newgarden op Ferrucci al 9,5 seconden. Newgarden's teamgenoot Will Power beklaagde zich in diezelfde ronde over zijn versnellingsbak die niet goed scheen te functioneren, maar reed na de pitstopcyclus wel aan de leiding. In de 23e ronde ging pitwindow nr.2 open. VeeKay bevond zich in deze wedstrijdfase op de 19e positie. Kort daarvoor had hij Andretti Autosport-coureur Zach Veach moeten laten gaan.
Drama voor Newgarden
Bij de tweede reguliere stop in de 27e ronde maakte Newgarden een kostbare fout door zijn motor af te laten slaan. De Penske-coureur verloor waardevolle seconden in de pitlane en viel daardoor naar de dertiende plek achter Pat O'Ward en zijn teamgenoot Simon Pagenaud terug. Daarna begon de wedstrijd zich te kristalliseren tot een duel tussen Power, Dixon en Ferrucci. Harvey zorgde in de 37e ronde voor de eerste neutralisatie in de wedstrijd. Gedurende deze wedstrijdfase had Newgarden zich opnieuw in de top 10 weten te nestelen en bevond zich in achtste positie. Bovendien werd in de 38e ronde de laatste pitwindow van kracht. Uiteindelijk kwam Newgarden niet verder dan een teleurstellende 14e plek.
Het Ganassi-Team versloeg Team Penske bij de stop, waardoor Scott Dixon weer als eerste terug op de baan kwam. Ferrucci maakte tijdens deze pitstopsequentie contact met Marco Andretti en mocht van geluk spreken dat hij nauwelijks schade opliep. VeeKay won twee posities en bevond zich in 18e positie. Omdat Marco Andretti langs de baan tot stilstand kwam moest de neutralisatie verlengd worden.
Ondanks problemen met de versnellingsbak toch een tweede plek voor Will Power.
In de 41e ronde volgde de herstart met aan kop Dixon, Power, Hunter Reay, Palou, Herta, Newgarden. VeeKay's teamgenoot werd met een grove manoevure van Pat O'Ward geraakt en ging hard de vangrail in. Daly bleef enige tijd in zijn ECR Dallara Chevrolet zitten en beklaagde zich via de boordradio over pijn in de schouder.
Veel werk aan de auto van Conor Daly bij Ed Carpenter Racing vannacht.
Bij de herstart in de 44e ronde maakt Alex Palou een spectaculaire move over het gras en ging aan Hunter Reay voorbij. Maar omdat Dalton Kellett er nog voor het groen vanaf ging moest er opnieuw geneutraliseerd worden waardoor de move van Palou ongeldig werd verklaard en de Spanjaard zijn plek moest inleveren. Aan kop bevonden zich nog steeds de veteranen Dixon, Power en Hunter Reay. Palou haalde RHR voor de tweede maal in. VeeKay kon door deze twee neutralisaties wat voordeel behalen en bevond zich in 15e positie.
Slechts een dertiende plek voor Rinus VeeKay.
Voor de tweede maal was Pat O'Ward bij een incident betrokken. Trading Paint op NASCAR-wijze met Simon Pagenaud in negende positie verdiende niet echt een schoonheidsprijs. Vervolgens maakte hij in de volgende ronde nogmaals contact met Pagenaud die twee plekken terugviel. Ondanks problemen met de brandstofpomp kon VeeKay toch nog wat profiteren en bevond zich vervolgens in 13e positie achter Pagenaud. Veteranen Dixon en Power beheersten duidelijk de wedstrijd met The Iceman als winnaar. De Dale Coyne-coureurs Alex Palou en Santino Ferrucci eindigden resp. als derde en zesde. Van de huidige Indycar-rookies mogen we in de toekomst heel veel verwachten.
Uitslag
1. Scott Dixon Dallara Honda 55 ronden
2. Will Power Dallara Chevrolet 55 ronden
3. Alex Palou Dallara Honda 55 ronden
4. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 55 ronden
5. Colton Herta Dallara Honda 55 ronden
6. Santino Ferrucci Dallara Honda 55 ronden
7. Graham Rahal Dallara Honda 55 ronden
8. Pat O'Ward Dallara Chevrolet 55 ronden
9. Takuma Sato Dallara Honda 55 ronden
10.Marcus Ericsson Dallara Honda 55 ronden
Scott Dixon op weg naar zijn 49e overwinning in de Indycar-series.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Indycar: 49e Indycar-zege voor Scott Dixon in Elkhart Lake. VeeKay 13e
Een probleem met een niet goed functionerende brandstofpomp leverde Rinus VeeKay tijdens de eerste wedstrijd op Elkhart Lake niet meer dan een 13e plek op. Zowel Alex Palou als Santino Ferrucci drukten als mannen van de toekomst hun stempel op deze wedstrijd. Ondanks een lichte touché met Will Power in de pitlane schreef Dixon voor de tweede maal in zijn carrière een overwinning op Elkhart Lake op zijn naam.
Josef Newgarden nam in d beginfase direct de leiding, terwijl Ryan Hunter Reay in de openingsronde iets van het gas af moest. Jack Harvey viel al snel naar de vjfde plek terug en ook Ganassi-coureur Scott Dixon viel aanvankelijk naar de zevende plek terug. Rinus VeeKay kwam in de 16e ronde voor zijn setje rode banden naar binnen. Aan Harvey's voorstelling kwam in de 37e ronde in Turn 3 definitief een einde nadat hij in de grindbak rechtdoor ging.
Sterk optreden van Santino Ferrucci in de openingsfase.
Santino Ferrucci reed in de openingsfase een vrij sterke wedstrijd. In de 22e ronde bedroeg de voorsprong van Newgarden op Ferrucci al 9,5 seconden. Newgarden's teamgenoot Will Power beklaagde zich in diezelfde ronde over zijn versnellingsbak die niet goed scheen te functioneren, maar reed na de pitstopcyclus wel aan de leiding. In de 23e ronde ging pitwindow nr.2 open. VeeKay bevond zich in deze wedstrijdfase op de 19e positie. Kort daarvoor had hij Andretti Autosport-coureur Zach Veach moeten laten gaan.
Drama voor Newgarden
Bij de tweede reguliere stop in de 27e ronde maakte Newgarden een kostbare fout door zijn motor af te laten slaan. De Penske-coureur verloor waardevolle seconden in de pitlane en viel daardoor naar de dertiende plek achter Pat O'Ward en zijn teamgenoot Simon Pagenaud terug. Daarna begon de wedstrijd zich te kristalliseren tot een duel tussen Power, Dixon en Ferrucci. Harvey zorgde in de 37e ronde voor de eerste neutralisatie in de wedstrijd. Gedurende deze wedstrijdfase had Newgarden zich opnieuw in de top 10 weten te nestelen en bevond zich in achtste positie. Bovendien werd in de 38e ronde de laatste pitwindow van kracht. Uiteindelijk kwam Newgarden niet verder dan een teleurstellende 14e plek.
Het Ganassi-Team versloeg Team Penske bij de stop, waardoor Scott Dixon weer als eerste terug op de baan kwam. Ferrucci maakte tijdens deze pitstopsequentie contact met Marco Andretti en mocht van geluk spreken dat hij nauwelijks schade opliep. VeeKay won twee posities en bevond zich in 18e positie. Omdat Marco Andretti langs de baan tot stilstand kwam moest de neutralisatie verlengd worden.
Ondanks problemen met de versnellingsbak toch een tweede plek voor Will Power.
In de 41e ronde volgde de herstart met aan kop Dixon, Power, Hunter Reay, Palou, Herta, Newgarden. VeeKay's teamgenoot werd met een grove manoevure van Pat O'Ward geraakt en ging hard de vangrail in. Daly bleef enige tijd in zijn ECR Dallara Chevrolet zitten en beklaagde zich via de boordradio over pijn in de schouder.
Veel werk aan de auto van Conor Daly bij Ed Carpenter Racing vannacht.
Bij de herstart in de 44e ronde maakt Alex Palou een spectaculaire move over het gras en ging aan Hunter Reay voorbij. Maar omdat Dalton Kellett er nog voor het groen vanaf ging moest er opnieuw geneutraliseerd worden waardoor de move van Palou ongeldig werd verklaard en de Spanjaard zijn plek moest inleveren. Aan kop bevonden zich nog steeds de veteranen Dixon, Power en Hunter Reay. Palou haalde RHR voor de tweede maal in. VeeKay kon door deze twee neutralisaties wat voordeel behalen en bevond zich in 15e positie.
Slechts een dertiende plek voor Rinus VeeKay.
Voor de tweede maal was Pat O'Ward bij een incident betrokken. Trading Paint op NASCAR-wijze met Simon Pagenaud in negende positie verdiende niet echt een schoonheidsprijs. Vervolgens maakte hij in de volgende ronde nogmaals contact met Pagenaud die twee plekken terugviel. Ondanks problemen met de brandstofpomp kon VeeKay toch nog wat profiteren en bevond zich vervolgens in 13e positie achter Pagenaud. Veteranen Dixon en Power beheersten duidelijk de wedstrijd met The Iceman als winnaar. De Dale Coyne-coureurs Alex Palou en Santino Ferrucci eindigden resp. als derde en zesde. Van de huidige Indycar-rookies mogen we in de toekomst heel veel verwachten.
Uitslag
1. Scott Dixon Dallara Honda 55 ronden
2. Will Power Dallara Chevrolet 55 ronden
3. Alex Palou Dallara Honda 55 ronden
4. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 55 ronden
5. Colton Herta Dallara Honda 55 ronden
6. Santino Ferrucci Dallara Honda 55 ronden
7. Graham Rahal Dallara Honda 55 ronden
8. Pat O'Ward Dallara Chevrolet 55 ronden
9. Takuma Sato Dallara Honda 55 ronden
10.Marcus Ericsson Dallara Honda 55 ronden